woensdag 6 februari 2013

Christl Vogl en haar Sprookjesland

In mei 2010 schreef ik op mijn oude blog over bosanemoontjes. Zweden is er in de maand mei helemaal mee bedekt en dat is een sprookjesachtig gezicht. Omdat ik niet helemaal zeker was van de naam googelde ik op internet. Ik zocht op afbeeldingen en tussen alle foto's van bosanemoontjes zag ik een prachtige aquarel van deze bloemen. Een sprookjesachtig boeket van bosanemoontjes. Ik was op het blog Christls Sprookjesland terecht gekomen, van illustratrice en kinderboekenschrijfster Christl Vogl. Zij en haar partner Rob van het Hof wonen sinds vele jaren in Zweden.


Christl Vogl werd in 1941 in Wenen geboren. De eerste jaren woonde  ze met haar ouders en oudere broertje bij de grootouders. Als klein kind tekende Christel al, was ze veel in de tuin te vinden en genoot ze van de natuur.


In haar jeugd leed Christl een aantal keren aan tbc en verbleef langere tijd in het ziekenhuis. Tijdens haar lagere schooltijd logeerde Christl, evenals veel andere kinderen in de naoorlogse tijd, voor een half jaar bij een pleeggezin in Nederland om aan te sterken van ondervoeding.


Op school bleef haar tekentalent niet onopgemerkt. Ze mocht vaak tekenen op het schoolbord. Op aanraden van de onderwijzers mocht Christl van haar ouders een tekencursus volgen, maar door geldgebrek was dit maar van korte duur. Het liefst had Christl een tekenopleiding gevolgd, maar haar ouders waren daar op tegen.


Christl volgde een opleiding tot kok en het banketbakkersvak, behaalde haar diploma's op 18 jarige leeftijd, maar het vak beviel haar helemaal niet. Ze wilde alsnog naar de Kunstacademie, maar werd niet toegelaten omdat het benodigde diploma ontbrak. Christl begon aan een opleiding tot verpleegkundige.



Christl verlangde er ook naar om de wijde wereld in te trekken. Ze kwam ze als au pair in Nederland terecht, vond haar geluk in de liefde en trouwde op jonge leeftijd. Na een aantal jaren kreeg Christl weer tbc, het herstel duurde een jaar. Na haar ziekte begon ze aan de Kunstacademie in Den Haag te studeren. Haar echtgenoot verwachtte dat ze als kokkin in zijn eetcafé werkte, zo bleef er geen tijd over om de studie af te maken. Ze voelde zich heel ongelukkig. Het huwelijk werd ontbonden. Om de kost te verdienen werkte Christl als serveerster, volgde 's avonds cursussen pottenbakken en aquarelleren. Ze verdiende nog wat bij door het maken van krijttekeningen op de boulevard van Scheveningen. Christl kreeg opdrachten voor keramiek en portretten.



In een volgend huwelijk vond Christl ook niet het geluk en de vrijheid om haar grote passie, het tekenen en schilderen, te beoefenen. Dit huwelijk werd ook ontbonden . De vrijheid deed Christl goed. Ze pakte het tekenen en schilderen weer op. Christl verhuisde naar Barneveld, gaf schilder-, teken- en pottenbakkers cursussen. Ze schilderde portretten in opdracht. Van 1982-1995 schreef Christl voor een krant sprookjes met bijbehorende illustraties. Christl kreeg een uitnodiging van een uitgeverij van kaarten en kalenders, daar ontmoette zij haar grote liefde en huidige echtgenoot Rob. Hij was destijds art director. Christl en Rob trouwen. Christl werkte aan diverse kaartencollecties en het werd een groot succes.


Rob, eveneens een talentvol schilder, en Christl besloten samen te gaan werken, met als resultaat diverse prachtige boeken over kabouters,trollen, beren, olifantjes, elfen en feeën.


Behalve boeken volgden een behangcollectie, babyartikelen, borduurpakketten en beeldjes van de sprookjesfiguren uit Christls boeken.

Een klein deel uit de behangcollectie.


Olga het Olifantje, ook borduurpakketten.


 Jonas en Katie


Na een lange periode in Nederland te hebben gewoond verlangde Christl naar de natuur en Oostenrijk, maar ze kon daar toch niet een plek naar haar zin vinden. Die plek vonden zij en Rob wel in Zweden, eerst in Dalarna en later in Gästrikland, waar ze nu nog wonen.


De garagedeur werd door Rob beschilderd.  

 
Een prachtige plek.

 
In september 2010 hebben we Christl en Rob bezocht. Het huis was niet moeilijk te vinden, want hier rijd je toch niet zomaar aan voorbij.


Het was een leuke en hartelijke ontmoeting. Christl bakt graag en er stond een heerlijke mandarijnentaart op tafel.


We werden rondgeleid door het huis en de tuin. Ik zag vele prachtige  aquarellen van Christl en ook haar pottenbakkerswerk.

De Rozenfee.




Een boek over Christl, haar feeën en elfen.


Christl maakte in samenwerking met Riava ten Kate een serie van vier boeken, Bloemenelfjes de vier seizoenen. Informatie: http://www.lulu.com/spotlight/ChristlenRiava



Twee boeken uit 2012. 




Christl plaatst op dit moment berichtjes op haar nieuwe Duitstalige BLOG, maar je kunt haar oude OUDE BLOG ook nog bezoeken. Aan een nieuw Nederlandstalig blog wordt gewerkt.

Met dank aan Christl Vogl voor haar medewerking en foto's.
(foto's huis, garagedeur en brievenbussen zijn door mij gemaakt).

35 opmerkingen:

  1. Wat een mooi verhaal Willy, ben direct volger geworden van haar blog.

    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig komt talent altijd boven drijven. Schitterend werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. What a talented lady.....i loved the previous post on the baby treasures...you even have something of your mothers...thats so special! Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thank you so much for this wonderful post Willy!
    I have learnt a lot! Pictures are amazing!
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk verhaal en wat maakt zij een prachtige tekeningen.
    Ik heb ook nog ergens een boek liggen met 365 elke dag een verhaaltje.
    Ze woont daar prachtig en wat leuk dat jij haar bezocht heb Willy. Die mandarijnentaart ziet er overigens heerlijk uit.
    Fijne dag en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi verhaal, het is net een sprookje met een happy end. Gelukkig maar dat ze uiteindelijk toch is gaan doen wat ze zo goed kan, de tekeningen geven een bijzonder talent weer.

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat weer een interessant verhaal. Wat een prachtige tekeningen. Die bakkers opleiding is toch niet voor niks geweest: die taart ziet er verrukkelijk uit. Leuk dat je haar in Zweden ontmoet hebt. Eindelijk het geluk gevonden.... Fijne dag en groeten van Willemien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een bijzonder verhaal en dat het uiteindelijk toch goed gekomen is. Dat Chritl toch deze prachtige dingen kan maken. Ik ga haar blog even bekijken.
    Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Willy, hartelijk bedankt voor deze foto's en verhaal, heb me meteen aangemeld als volger bij haar site (beide, ondanks dat de oude gestopt is, zo kan ik het altijd weer terug vinden)
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijk verhaal weer Willy, bedankt..
    Liefs
    Erna x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. So many beautiful pictures. What a talent.

    Kram

    BeantwoordenVerwijderen
  12. What a beautiful story, what a wonderful artist!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat grappig, zie ik zo maar een boek dat ik de kleinkinderen voorlees voor het slapengaan! Weer een mooie blog hoor! Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi verhaal over Christl's leven. Haar naam kwam me al zo bekend voor, oud plaatsgenoot ook nog. Ik ken haar tekeningen wel, inderdaad heel sprookjesachtig, heel mooi! Een ontmoeting is dan natuurlijk helemaal geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk om wat meer over haar te lezen. Veertien jaar geleden behangde ik de babykamer met maan,sterren en beestjesbehang van haar.....lichtblauw met geel.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leven, wat een werken!
    Bosanemoontjes ken ik wel. Hier bloeien ze vlak na het speenkruid.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Weer een leuk stuk en prachtige dingen zeg ,krijg best trek in die lekkere taart gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als het erin zit, komt het eruit. Maakt niet uit hoe lang dat duurt. Fijn dat haar leven nog op de pootjes en tussen de penselen terecht is gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi verhaal, en prachtig de plaatjes.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een bijzonder verhaal en wat mooi dat je ze hebt ontmoet!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooi verhaal Willy. Leuk dat je haar ontmoet heb en wat een prachtige dingen heeft ze gemaakt. Ik ga gelijk haar blog bezoeken.
    Bedankt voor dit mooie verhaal.

    Groetjes Lenie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo, Willy, wat leuk je via, via, weer te ontmoeten, zij het dan ook per Blog. Ik was afgelopen jaar heel erg ziek,hartinfarkt en strook, en zo... maar ben weer op de been en werk nu weer aan een kinderboek, het wordt een kruiden-elfenboek. Ik zie dat je op de hoogte bent van mijn laatst elfenboek. Wat leuk, dat je mijn werk zo volgt.
    Ik denk niet dat ik weer een ned.blog wil, de duitse blog is meer als genoeg voor mij, ik doe er niet meer zo erg veel aan. MAAR als ik nu opeens zie dat er toch belangstelling is voor mijn duitse blog(ik was heel verbaasd)dan ga ik weer meer aan doen en zet ook ned.gedichten en verhalen op deze blog met, uiteraard de passenden illustraties bij.Het stimulierd wel, als ik weet dat mensen mijn werk leuk vinden.
    Hoe gaat het met jullie?
    Verder gaat hier zo alles zijn gangetje, alleen,`t ja oud wordt ik zeker, ik voel het in mijn rug en kan alleen maar nog lopen met mijn rollator...ach ja, de ouderdom he! hahaha...
    ganz liebe Grüsse
    Christl
    ps, wij hebben nu ook een klein zwart hondje, een schatje, Floortje, onze kat, leeft helaas ook niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej lieve Christl, dat is niet niks wat je overkomen is. Zo fijn dat je de draad (lees penseel) weer op hebt kunnen pakken en dapper doorgaat. Je zou toch ook niet zonder jouw elfen en feeën kunnen. Leuk dat er ook weer een hondje rondhuppelt bij jullie, maar natuurlijk zul je Floor wel missen. Ik ben benieuwd naar je kruiden-elfenboek. Die zien we t.z.t. wel verschijnen op je blog. Eén blog is ook goed hoor. Misschien zou je er eens een recept van één van je heerlijke taarten kunnen delen. Voor jou en Rob alvast een heerlijk voorjaar en zomer gewenst, kram

      Verwijderen
  23. Wat een prachtig verhaal en wat leuk dat dit tot stand kwam omdat je zocht naar bosanemoontjes. (Vitsippor)
    De tekeningen van Christl zijn fantastisch. Om helemaal bij weg te dromen.
    Fijne dag
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ja vindt het jammer dat we geen contact met Christel meer hebben
    Ze wonen daar schitterend , ben er vaak geweest met Angus, maar ik lees dat het goed gaat met haar
    Ja het is een grote vakvrouw, waar aandacht aan besteed moet worden
    Fijne dag groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een mooi verhaal en wat een prachtige tekeningen/schilderijen. Voor Pergamano heb ik ook diverse bloemenkinderen kaarten gemaakt erg leuk om te lezen wie ze gemaakt heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een bewogen leven en een geweldig kunstenares, je hebt het mooi beschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik kende sommige boeken wel, maar wist natuurlijk niets over de schrijfster. Wat leuk dat ik nu wat meer weet dank zij jou.
    Wat een talent, zeg. Prachtig die tekeningen.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik herinner me dat je over haar schreef, Joke ook. Wat een talent. Ze is via heel wat omzwervingen uiteindelijk toch op haar plek gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een heerlijk verhaal weer, dank je wel hoor..

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Van Joke een ansichtkaart van Christel gekregen. Prachtige tekeningen maakt ze. Zo zie je maar wanneer je maar in je zelf geloofd kom je een heel eind

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtig!
    Hoe weet jij dat toch allemaal?

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Schitterende illustraties en vooral ook een mooi levensverhaal.
    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Prachtig verhaal en illustraties!
    een fijn weekend,
    hugs, Elsina

    BeantwoordenVerwijderen