zondag 24 februari 2013

Margarete Steiff

Een aantal jaren geleden zag ik op een Duitse tv-zender de indrukwekkende film over het leven van Margarete Steiff.


Margarete Steiff wordt in 1847 als derde van vier kinderen geboren in het Duitse Giengen aan de Brenz. Als ze anderhalf jaar oud is krijgt ze kinderverlamming. Ondanks de verlamming aan beide benen en een pijnlijke rechterarm is Margarete een vrolijk kind. Ze wil graag naar school maar haar ouders vinden dat niet nodig. Margarete zet door en met behulp van een wagentje nemen kinderen haar mee naar school. Ze blijkt zeer begaafd en kan vooral heel goed rekenen. Ze gaat met plezier naar school. Na een operatie aan haar benen, die trouwens geen verbetering brengt, besluit ze dat ze naar een naaischool wil. Ondanks tegenwerking van haar ouders gaat ze toch en wordt een uitstekende naaister.

Foto: film

Samen met twee zussen begint ze thuis kleding te maken. Van haar eerst verdiende geld koopt ze een naaimachine. De naaimachine kan ze niet met haar rechter arm bedienen, ze draait de naaimachine om en naait dus andersom. Er is volop werk en al snel heeft ze extra werknemers en naaimachines. Op advies van een zwager opent ze in 1877 een naaiatelier.


Als Margarete in 1879 in een vrouwentijdschrift een patroontje van een olifant tegenkomt maakt ze vilten olifantjes als speldenkussen. De speldenkussens worden verkocht en het wordt een groot succes. Ze worden meer gebruikt als speelgoed dan als speldenkussen. Behalve olifanten worden er ook andere dieren gemaakt, zoals hond, kat en paard.


Aan haar broer heeft ze veel steun en zijn vijf zonen komen in het bedrijf  werken. In 1902 wordt door één van die neven de eerste Steiff beer ontwikkeld.

Foto: film

Op de Leipziger Speelgoedbeurs komt de eerste opdracht van 3000 beren voor een handelaar in Amerika binnen. Vijf jaar later worden er in Giengen 1 miljoen beren geproduceerd. In 1904 komt de knop in het oor, het bekende merkteken van STEIFF. In 1909 overlijdt Margarete.


Fragmenten uit de film (voorzien van Nederlandse ondertiteling, de dvd niet). 





Biografie Margarete Steiff


Dit is het geboortehuis van Margarete, het kan tijdens een rondleiding (op afspraak) bezichtigd worden.


Naast de Steifffabriek staat het Steiffmuseum, maar dat verslag komt een volgende keer aan de beurt. BEZOEKERSINFORMATIE.


28 opmerkingen:

  1. Ooh de begeerde Steiff beren, wie kent ze niet. Wat een mooi verhaal wat eraan vooraf gaat. Dat kende ik nog niet.
    Fijne zondag.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een vrouw en wat een doorzettingsvermogen. Echt een vrouw met karakter!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat heb ik hiervan genoten. Het filmpje en de informatie. Hartelijke dank. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wist niet dat de Steiff beren zo ontstaan zijn. Ze zijn prachtig en de film is ook zo mooi. Wat een doorzettingsvermogen ondanks haar handicap en tegenslagen. De heren in het filmpje wilden ook niet erg meewerken !
    Groet Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, mooi! Ik wil de film zien! Ik heb hier een Steiff beer met een knop in het oor. Van mijn moeder gekregen, zo'n 20 jaar geleden. Ze was ook helemaal weg van Steiff. Ik kijk uit naar de post met het verslag.
    Kram van Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bijzonder, ik wist eigenlijk niet dat er een mevrouw aan het hoofd stond.Knopf im Ohr staat nog immer garant voor kwaliteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Genoten heb ik van deze blog. Wat zou ik die film graag willen zien. Eens kijken of bol.com hem heeft. Fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een fantastische vrouw. Wat een doorzettingsvermogen.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit wist ik allemaal niet. Mijn moeder heeft nog een heel oude, grote Steiff-beer in haar oude kinderstoeltje zitten...dit berichtje zal ik haar laten lezen !
    Groetjes van Sis

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Alweer een geweldig leuk verhaal! Ik heb vroeger ook een Steiff-beer gehad!
    Lieve groetjes, Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat leuk om te lezen.
    ik zie weleens op marktplaats Steiff artikelen te koop maar verder zei het met niets ! Nu ik het verhaal erachter heb gelezen is dat ineens heel anders :-)

    lieve groet, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. This is great information. We visited the Steiff museum and enjoyed it. We have a few Steiff pieces old and new we treasure.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O wat leuk!!! Ben in het bezit van een klein Steiff beertje dus voor mij erg leuk om te lezen!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank je wel om dit te delen!

    Het is een leuk verhaal (en niet deprimerend omdat die vrouw van aanpakken wist, niettegenstaande haar verlamming)!

    Ikzelf heb een beer van Steiff - mijn eerste teddybeer die ik nog altijd heb - ben ondertussen 38 :-) ... denk wel dat het oorbelletje er ondertussen niet meer in zit.

    Groetjes,
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuke post - een werkgeefster van mij (schoonmaakadres) was op leeftijd en had een paar prachtige Steiffaapjes. Op de Engelse 'Tussen Kunst en Kitch' (Antiques Roadshow) komen ze ook wel eens voorbij, prachtige poppen met veel 'personality' zijn het :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hier ligt op de kast een steiff-hertje, een bambi. Ook zo geweldig leuk en mooi gemaakt. Groet @

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Willy,

    Een mooie post! Het gekke is dat het een soort bekend lijkt. Kan het zijn dat je er in het verleden ook al een keer over hebt geschreven?

    Mijn dochters hadden toen ze jong waren ook knuffels van Steiff. Een prachtige kwaliteit!

    Fijne week!

    Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtig verhaal. Ik ken wel de Steiff beren en andere dieren. Maar het verhaal er achter kende ik niet.
    Groetjes WIll

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb deze film ook gezien een antaal jaren geleden, op de duityse zender, die ik natuurlijk hier te kust en te keur heb. Het was een indrukwekkende film,wat een sterke vrouw was zij, geweldig..mooie reportage heb je er weer van gemaakt.
    lieve groet Christl

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De film blijft telkens weer ontroeren... 'k Ben benieuwd naar je volgende blog over dit onderwerp.

    Lieve groet,
    Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Beste Willy,
    Wat een prácht vrouw was die Margarete Steiff. Zo zie je maar weer wat een mens allemaal kán als de wil sterk is. Triest dat ze leed aan kinderverlamming en slechts één arm kon gebruiken.
    Lieve groetjes en hártelijk dank.
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ja ik vind haar ook een geweldige vrouw en wat een doorzettingsvermogen! Maar helaas mijn Steiff beertje is gestolen, geen idee door wie, wij waren met vakantie! Ooit koop ik een nieuwe! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige film was dat!
    Mijn moeder zei vroeger vaker: steif....Knopf im Ohr. Dát meestal als iemand in een discussie 'zijn poot stijfhield', dus niet wilde toegeven.
    Ik heb pas jaren later begrepen waar die uitdrukking eigenlijk vandaan kwam.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig maar ook een triest verhaal. Ik vond de film zeer ontroerend. Bij mij ligt ook een Steiff-beer. Geniet er elke dag van.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtig verhaal! Ik kende eigenlijk het verhaal niet goed achter de Steiff beren. Thanks for sharing!
    hugs, Elsina

    BeantwoordenVerwijderen