zaterdag 2 februari 2013

Landgoed Middachten

LANDGOED MIDDACHTEN ligt in het dorp De Steeg, vlak bij de IJssel. Het werd al in de 12e eeuw genoemd. In de 17e eeuw werd het huidige kasteel gebouwd na een verwoesting van het oude.




 
 

De tuinen zijn in het begin van de 18e eeuw ontstaan. Ze zijn 30 jaar geleden gerestaureerd ter gelegenheid van het afscheid van Molly Geertsema als Commissaris van de Koningin in Gelderland.









Middachten bleef door vererven steeds in de familie, de huidige eigenaresse is de 87 jarige Gravin van Aldenburg Bentinck.


Het landgoed bestaat naast het kasteel en de tuinen ook uit bossen en boerderijen. De gebouwen zijn te herkennen aan de rood en wit geschilderde luiken.

 

Kasteel Middachten kan beperkt bezichtigd worden, o.a. tijdens de kerstopenstelling. Op de website staan FOTO'S van het interieur. Heel indrukwekkend is het mooie trappenhuis met Lodewijk XIV  stucwerk versierde  koepel.


foto kerstopenstelling is van de website

De tuinen van Middachten worden in de zomer opengesteld, er zijn dan ook regelmatig concerten.






In de Oranjerie vinden regelmatig exposities plaats. In 2008 was er een expositie van de aquarellen van JANNEKE BRINKMAN-SALENTIJN.

 
Eén van de grootste evenementen op het landgoed is het paardensportevenement OUTDOOR GELDERLAND. Kijk voor alle activiteiten en meer informatie op de WEBSITE.

De mogelijkheid bestaat om op Middachten te OVERNACHTEN.

 foto's van de collage zijn van de website

In de documentaireserie van Michiel van Erp, uitgezonden door de VPRO, is er één aflevering gewijd aan de bewoners van Kasteel Middachten en het reilen en zeilen van Middachten als bedrijf. In de aflevering is te zien dat dit niet kan zonder de vele vrijwilligers.

HIER kun je de aflevering bekijken.


22 opmerkingen:

  1. Dit is alweer erg dicht bij mijn woonplaats.
    Ik ben er dus heel vaak geweest en heb de evenementen ook allemaal meegemaakt. Vergeet ook de Kerstmarkt niet, heel gezellig.
    Ik wilde me een paar weken geleden aanmelden bij een van de landgoederen hier in de buurt als vrijwilliger. Ook Middachten stond op mijn lijst. Na het zien van de documentaire van Michiel van Erp zie ik daar maar van af. Wat een afhankelijke, onderdanige dames daar, die vrijwilligers. Ik had het gevoel dat de tijd daar is stilgezet.
    Hopelijk is het elders toch anders.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij heb ik er deze week iets van op televisie gezien, dat ging ook over vrijwilligers. Ik ben er nog nooit geweest, maar wil dat deze zomer toch echt eens doen!

    Fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke post! Ik ben even lekker gaan zitten en heb naar de filmpjes gekeken! Echt leuk om te ziet hoe zo'n stukje cultureel erfgoed, met behulp van vrijwilligers, in stand word gehouden!
    Ja,een beetje erg formeel zijn ze wel.
    Maar dat hoort er ook bij!

    Veel liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Even helemaal weg, verlang dus ook héél erg naar het zomerse weertje op de foto's, hihi!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beautiful gardens and place!Thanks for sharing with us!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig landgoed, en heel bijzonder dat het nog in de familie is. Zou de eigenaresse familie zijn van mevrouw Bentinck uit De Heren van de Thee van Hella Haasse - vast wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja dat was een leuke documentaire ,ben niet zo n t v kijker maar dit was echt leuk en dan die enthousiaste vrijwilligers ,prachtig bezit waar vele van mogen genieten ,leuk dat je er over vertelt ,daar ben je bijzonder goed in .gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lang geleden ben ik daar geweest. Leuk om hier nu weer over te lezen en de documentaire te bekijken!

    Fijn weekend nog en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Willy,
    Wat is het altijd verrassend om bij jou te lezen en te kijken met name! Je bent zo'n beetje de cultuur blogger! Het zou inderdaad zónde zijn als zoiets verloren zou gaan. Als je bedenkt dat in heel de USA niets van die tijd is... Wees er maar met z'n allen zuinig op.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto's bij dit mooie verhaal over Middachten. Vorig voorjaar zijn we er op de fiets langs gekomen. Wist niet dat er zoveel georganiseerd werd. Zeker de moeite waard er ook eens aan te gaan, ipv alleen langs te gaan ;)
    Fijne dag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig om te zien, dit ga ik onthouden voor mijn volgende rondje Nederland ;)!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie foto's weer hoor Willy.
    Misschien komende zomer er maar eens een kijkje nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou zitten man en ik toch naast elkaar te twijfelen of we er wél of niet geweest zijn! Ik denk van wel. Erg hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi hoor, lekker zomers weer. Prachtige plaatjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je laat ons weer mooie dingen zien. Was vandaag en gister in Diepenheim. Daar ook veel oude kastelen in een mooie omgeving.
    Groet Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het leuke is, dat de oma van mijn man hier heeft leren fietsen. Dit kon omdat de ouders (overgrootouders) in Middachten aan het werk waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ontzettend mooi, het kasteel, de tuinen en zo leuk te lezen op jou blog! Thanks!
    hugs, Elsina

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heb mijn wandelschoenen even aangedaan en wat heb ik genoten wat is het daar schitterend
    Fijne maandag groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Willy wat mooi, je zal dit moeten onderhouden. 6 man personeel voor je tuin nodig. Zag ik bij eigenhuis en tuin, ook al zo'n mooie tuin.

    Wel lekker weids om te wonen.Mooi hoor wat jij altijd laat zien.

    Altijd genieten.

    LIefs José

    BeantwoordenVerwijderen
  20. He, dat is toevallig: ik zag de uitzending van de vpro al zappend. Vond het prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een prachtige naam heeft het zeker.

    BeantwoordenVerwijderen