maandag 4 maart 2013

ADO speelgoed in CODA Museum


Wij hebben het CODA museum in Apeldoorn bezocht, daar is o.a. een tentoonstelling te zien over het houten ADO speelgoed.  Dit speelgoed werd gemaakt op de werkplaats van het sanatorium Berg en Bosch in Apeldoorn. Hier werden tbc-patiënten na hun ziekte d.m.v. arbeidstherapie voorbereid om het dagelijks werk weer op te kunnen pakken.


ADO stond voor Arbeid Door Onvolwaardigheden, maar dit werd in 1962 veranderd tot Apart Doelmatig Onverwoestbaar. Het kleurrijke houten speelgoed werd in de jaren 1925-1955 ontworpen door Ko Verzuu (1901-1971) die de leiding over de werkplaatsen had. Hij liet zich o.a. inspireren door de kunstenaars Gerrit Rietveld en Piet Mondriaan. Tevens werd hij geïnspireerd door de pedagogische ideeën van Maria Montessori en Friedrich Fröbel. Dit resulteerde in eenvoudig speelgoed met heldere kleuren dat de fantasie van het kind prikkelde.






In de reconstructie van de ADO werkplaats kunnen bezoekers zelf speelgoed in elkaar zetten. Kinderen kunnen op een speelplek met echte ADO auto's rijden.



De ADO collectie werd in 2009 aangekocht door het CODA Museum.

Deze TENTOONSTELLING is nog te zien tot en met 17 maart 2013. De CATALOGUS is te koop (tot 17 maart voor €18,50) in de CODA winkel, maar kan ook online besteld worden. HIER kun je de ADO collectie van het CODA Museum online bekijken.

Uitgebreide informatie over ADO speelgoed vind je op deze WEBSITE.

16 opmerkingen:

  1. Dit is zulk mooi speelgoed. Beter dan al die plastic zooi.
    Af en toe zie je nog wel iets op een veiling. Wel duur dan.
    Leuk filmpje ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat dit bewaard is gebleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi is dat, zeg, ik hou ook zo van houten speelgoed, van natuurlijke materialen. (hoewel ik ook altijd weg ben geweest van Lego, als uitzondering) Zelf heb ik ook veel houten speelgoed gekocht bij de psychiatrische inrichting waar ik gewerkt heb. Op de langdurig verblijf afdelingen werden (en worden, maar ik let er niet meer op) ook veel mooie dingen gemaakt. groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig houten speelgoed. Ik had er nog nooit van gehoord van het merk ADO.
    Groet Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Houten speelgoed is en blijft mooi.

    Maar dit ADO speelgoed had in die tijd al naam omdat er grote namen van ontwerpers achter zaten,het was in die tijd lang niet voor elke beurs betaalbaar,en nu het een collectors item geworden is al helemaal niet meer.
    Manlief komt het nog wel tegen op speciale speelgoed beurzen in binnen en buitenland
    Als ik goed naar de foto's kijk zie ik volgens mij wel speelgoed waar ik op de kleuterschool mee speelden en zelfs nog mee op de schoolfoto sta.

    Leuke post en goede tip!!

    Fijne dag!!
    Lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik dacht bij ADO even aan Den Haag, maar dat bleek toch niet te kloppen. Een leuke tentoonstelling, Willy!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat je een blog hebt gemaakt over het ADO speelgoed. Zulk speelgoed heb ik gehad, dat was heerlijk om mee te spelen. Bij een verhuizing heeft mijn vader het allemaal weggegeven aan een kindertehuis. Het was dan ook zeer degelijk. Leuk om er weer eens over te lezen en het filmpje te zien.
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat autootje met die melkflessen komt me haal bekend voor. Jammer dat zulke kwaliteit niet meer gemaakt wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk dat houten speelgoed. Alleen de ervaring leert dat kinderen daar niet in eerste instantie voor kiezen. Erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ken het niet, mast het ziet er mooi uit!
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat mooi om te zien ik wist niet dat dit vroeger zo ging.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je brengt ons steeds op heel interessante plekjes. Jaren geleden heb ik voor onze twee kleinzonen blokken gekocht, deze staan in een kast waar speelgoed voor hun in ligt, de jongste haalt ze elke keer te voorschijn en maakt er prachtige bouwwerken van!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. nieuw voor mij maar het ziet er heel degelijk en vrolijk uit. mooi speelgoed!liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar het ziet er als fijn speelgoed uit.
    Als Montessoriaan heb ik natuurlijk wel van Maria gehoord...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. How nice to know about toy museum!It is very interesting post!
    Thank you so much for sharing us!
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig speelgoed en hele leuke post!
    hugs, Elsina

    BeantwoordenVerwijderen