zondag 17 maart 2013

De tuin van de Menkemaborg

HIER bekeken we het interieur van de borg, vandaag wandelen we door de tuin.

Het café/restaurant is gevestigd in de voormalige boerderij bij de borg.




De  tuin is ingedeeld in symmetrische vormen. Via een poort in de muur komen we in de lusthof. Hier bevindt zich een theehuis. Rondom de buxushaagjes staan een aantal koepeltjes en beelden.




We wandelen naar de volgende tuin met buxushaagjes en vakken met bloemen en planten zoals die ook in 17de en 18de eeuw gebruikt werden. Langs het middenpad staan kegelvormige taxusbomen.



Achterin de tuin staat een zonnewijzer. Deze is geplaatst in het midden van een cirkel van twaalf buxusbollen (geen foto).

Achter de borg ligt een grasveld van driehoeken met 4 grote beelden, deze stellen de vier jaargetijden voor. De Taxushaag is in golvende vorm geschoren.






Hiernaast ligt een doolhof, helaas nog niet helemaal volgroeid (geen foto). We gaan verder naar de appelhof.




Via de perentunnel, die overgaat in de rozentunnel, wandelen we de rozentuin in.


De rozentuin is gecombineerd met een kruiden- en groentetuin. De rozen bloeien half juli volop. Het is er sprookjesachtig.

Ik heb daar (te) veel foto's gemaakt. Ze zijn verwerkt in deze collage. Klik op de foto en geniet even mee!


Kijk nog even op:
https://detantevantjorven.blogspot.com/2013/06/i-never-promised-you-rose-garden.html

27 opmerkingen:

  1. Na eerst binnen op de Menkemaborg rondgelopen te hebben.....bijna op mijn tenen...wat een deftigheid...
    heb ik nu door de prachtig onderhouden tuinen gewandeld en wordt het tijd om op het terras een plekje in de zon te zoeken voor 'n hapje en drankje om al dat moois op me in te laten werken..

    En wanneer we eens in die omgeving zijn ga ik dat zeker ook eens doen.
    Dankjewel Willy dat jij mij even voor liet proeven door je prachtige foto's!!!

    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn die tuinen mooi. Je hebt me laten meegenieten door middel van je mooie foto's. We zullen zeker weer eens een bezoek brengen aan de Menkemaborg, na ruim 35 jaar mag dat wel weer eens.
    Fijne zondag, groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi aangelegde tuin! prachtig. Groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke reportage en wat mij betreft... er kunnen van mij niet genoeg foto's zijn van al de rozen wat een pracht en wat verlang ik naar de zomer....
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is voor mij ook heel lang gelden, dat ik er was. Er was toen wel al een doolhof kan ik mij herinneren. Het is nu heel mooi, met die mooie buxushagen. En de rozentuin: een plaatje! Terecht dat je daar zoveel foto's van genomen hebt. Even op de kalender noteren, deze zomer wil ik er heen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zowel binnen als buiten zo mooi. Die rozentuin........te gek.
    Mijn lijstje met uitjes wordt werkelijk steeds langer.
    Fijne zondag
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige wandeling. De buitenkant is nog mooier dan de binnenkant. Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig landgoed! Heel leuk voor een volgend bezoek aan Nederland met de kids!
    Prettige zondag!
    hugs, Elsina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig! Authentiek mooi!
    Groet van De Juffrouw

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeetje, dacht even dat dit niet in Nederland was,in een woord prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Met zo'n mooie tuin maak je mij altijd blij. Het ziet er prachtig uit!

    Fijne zondag, Willy! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige foto's heb je gemaakt Willy! Het ziet er allemaal goed verzorgd en aantrekkelijk uit. Jammer dat het voor ons vanuit Rotterdam zo'n stuk rijden is. Het is zeker een tuin die op mijn lijstje zet, voor als we een keer in de buurt zijn.

    Fijne zondag!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. You are showing so many beautiful places. Here we are waiting for a snowstorm. Have a nice sunday.

    Hugs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat mooi...., een genot om naar te kijken.
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige tuin!
    Ik heb er weer van genoten!!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  16. nu ben ik in juli jarig...en dan zou ik toch heel graag als cadeau dít uitstapje naar vooral de tuin willen!!! Dan bloeien de rozen...ohhh..weet je..ik ga het gewoon doen...dit is mijn verjaardagswens! Mijn man zit nu te lachen...leuk die blogs!! denkt ie waarschijnlijk ;);) Dank je Willy voor deze mooie tip, Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie foto's willy! Ook in het vorige logje prachtige foto's van het interieur!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jaren geleden zijn we er geweest, fijn om het weer te zien en te lezen, prachtige foto's en verhaal erbij, dank je wel Willy!
    Groetjes Hetti

    BeantwoordenVerwijderen
  19. O wat zou ik daar graag nu even willen wandelen wat is het daar mooi
    Groetjes uit een sneeuwerig Zweden Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat is het daar prachtig Willy, Dat is een plaats waar ik graag naar toe zou willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat mooi! Ik heb wel eens andere borgen gezien in Groningen en Friesland, maar dit is wel een heel bijzondere.
    Ook deze tip weer opgeslagen in mijn map "Leuke Uitstapjes".
    Dank je wel, Willy.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat mogen wij toch weer heerlijk mee genieten met jou.

    Leuke uittips bij jou toch altijd.

    Genot om hier langs te komen. Liefs José

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige tuin bij de Menkemaborg ! Vooral de rozentuin is bijzonder.
    Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Haha, dat bedoelde ik dus, Mooi hè!

    BeantwoordenVerwijderen