woensdag 27 maart 2013

Gezichten van dementie

Vorige week schreef ik over de tentoonstelling DE SOVJET MYTHE die we in het Drents Museum bezochten. Na het bezoeken van die tentoonstelling bekeken we het overige deel van het museum en kwamen zo terecht bij de tentoonstelling 'Gezichten van dementie'  (t/m 19 mei 2013).

Beeldend kunstenaar Herman van Hoogdalem en journalist/schrijver/regisseur Gijs Wanders hebben hieraan samengewerkt. Twintig jaar geleden stierf de moeder van Herman van Hoogdalem, zij was dementerende. De verandering in haar karakter en gelaatsuitdrukking  hebben diepe indruk op hem gemaakt en bleven altijd in zijn hoofd. In 2010 begon Herman van Hoogdalem met het maken van portretten van dementerende mensen. Hij bezocht de mensen in de zorginstelling waar hij ze observeerde, contact met hen zocht en schetsen maakte. In zijn atelier werkte hij dit uit tot enorme aquarelportretten. Herman van Hoogdalem legde de vele gezichten van het veranderingsproces van de dementerende op een integere manier vast op papier.

Persfoto Drents Museum

 Persfoto Drents Museum






Gijs Wanders maakte tegelijkertijd een aantal documentaires van de geportretteerden, hun naaste families, de schilder tijdens het werken aan de portretten en de onthulling ervan aan de families. De combinatie van portretten in aquarel en gefilmde portretten, maken het een heel bijzondere en indrukwekkende tentoonstelling.


Het boek 'Gezichten van dementie' kun je op de WEBSITE bekijken.


Informatie:
https://drentsmuseum.nl/
http://www.hermanvanhoogdalem.nl/
http://www.gijswanders.nl/

28 opmerkingen:

  1. Willy, ik zit hier met tranen in m'n ogen. Wat ontroerend, wat mooi geschilderd en zo echt. Heel bijzonder en doet me ook direct denken aan m'n eigen oma.

    Fijne dag
    liefs
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is dit mooi, heel bijzonder om te zien en erg indrukwekkend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat prachtig!! Bij ons is moeders dement en een grote zorg voor kinderen,...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige aquarellen. Heel ontroerend.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Laten we hopen dat er gauw een geneesmiddel tegen Alzheimer gevonden wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is dit mooi!!!
    Ik heb jaren gewerkt met dementerende bejaarden en hun gezichten zitten af en toe nog diep in mijn ziel gekerfd.

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben hier al onder de indruk, krijg er kippenvel van. Wat zijn de gezichten prachtig weergegeven! Ooit jong geweest en nu in een eigen wereld terecht gekomen.

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat prachtig en ook door de grootte zeer indrukwekkend.
    Groeten, Alyt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige portretten, wat een kunstenaar zeg ! Ik werk met dementerenden en herken de veranderingen in gezicht en houding....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige aquarellen, knap weergegeven, maar eigenlijk om stil van te worden

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Eigenlijk heb ik op dit moment meer dan genoeg aan de beelden die nog vers in mijn geheugen liggen van mijn eigen lieve schoonmoeder.
    Wanneer je als familie van héél dichtbij ruim 13 jaar met Dementie te maken hebt gehad weet je wat die ontwrichtende ziekte van Alzheimer voor een dementerende en de familie betekent.
    Ondanks dat ik eerst niet wilden gaan kijken op de website van de kunstenaar.....heb ik besloten om het vandaag toch te doen,ik bladerde zelfs door het inkijkexemplaar en las de verschillende bijschriften over de ervaringen van andere...

    Ja, ook die maakten wij allemaal mee....eerst 5 jaar thuis en daarna nog 9 lange jaren in verzorgingshuis.

    Ik denk dat je dementerende mensen heel goed moet kennen om in hun gelaatsuitdrukking hoe star,leeg of verward die nou ook is, je toch telkens weer dat ene korte moment van herkenning ontdekt als naaste.
    En wij maakten in al die jaren veel van die korte momenten korte mee.

    En het aller mooiste moment voor mij was die anderhalve seconde dat mijn schoonmoeder tijdens haar laatste strijd op haar sterfbed toen ik tegen haar sprak....zij haar ogen opende,zij mij aankeek met een glimlach op haar gezicht,haar gelaatskleur veranderde van bleek naar rood,een traan in haar ogen en 'n geluid uit haar keel perste,ik weet bijna zeker dat dit een moment van afscheid nemen geweest is van haar kant.En het is niet zo dat ik het zo zie of wil zien,nog vier andere dierbare om haar heen hebben dit moment van afscheid nemen los van elkaar gezien,meegemaakt.Later op de dag toen ik vertelde over mijn ervaring vernam ik van de andere 4 dat ook zij dit moment van afscheid nemen van moeder,overgrootmoeder en bewoonster meemaakten.

    Voorgoed afscheid nemen is zwaar maar geen afscheid kunnen nemen is nog zwaarder is mijn ervaring als nabestaande.

    Liefs,Ger



    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat bijzonder, dank je wel, Willy.
    Ik begrijp dat het enorm zwaar is voor de mensen die dit meemaken maar ik vind deze mensen eigenlijk heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ontroerende portretten. Maakt veel los, mijn moeder was dement. Ze zeggen wel, je neemt twee keer afscheid; tijdens het proces van dementie en het sterven zelf, zo heb ik het ook ervaren. Misschien ga ik nog naar de tentoonstelling toe, alhoewel ik het wel aangrijpend vind.
    Groet Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beste Willy,
    Erg mooi uitgewerkt door deze bijzondere schilder die daarmee ook het pijnlijke afscheid van zijn eigen Moeder kon weergeven. Het dieper graven dan de uiterlijke karaktertrekken, die veranderen door de omstandigheden.
    Lieve groetjes,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het maakt heel veel in je los, al die portretten ook vooral door hun omvang!
    Mijn man was in de greep van Alzheimer, zwaar om het mee te maken, het is een zeer eenzame strijd geweest, voor beide partijen. Sommige mensen worden er milder door, sommigen agressiever, in ons geval de tweede, en dat maakte het nog moeilijker.
    Ik zag het even helemaal voor me....sorry....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind het mooi dat iemand de moeite neemt de ziel van deze mense neer te zetten op doek. Het is een slopende ziekte. Voor diegene die het heeft maar vooral ook voor de naasten. Ik zie in de reacties dat het in ieder geval veel oproept.
    Met groet D Juffrouw

    BeantwoordenVerwijderen
  17. He is very talented. Have a nice evening.

    Hugs

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo zeg....dit vind ik heel bijzonder...ik heb vaak met dementerende mensen gewerkt, en herken die blikken. Heel kanp hoe H.v.H. dit heeft geschilderd...zo treffend.
    Er zit gewoon een heel verhaal in zòn portret!

    bedankt voor het delen
    liefs
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig en wat een mooie beelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ben er nog van onder de indruk... Wat heb je mooie compositiefoto's gemaakt, Willy!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zeer indrukwekkend deze prachtige potretten.
    Groeten Will

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heel,prachtig en zo herkenbaar, fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. 20 jaar met demente ouderen soms ook jong demente gewerkt ,wat een indrukwekkende portretten

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een geweldige kunstenaar!!

    Een hele fijne pasen gewenst,
    Elsina

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtig!
    Ik denk toch dat ik binnenkort naar het Drents museum moet.
    Dankjewel voor de tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Alzheimer; het sluit vele deuren, maar heeft er voor mij ook een aantal geopend.
    Het laatste half jaar van zijn leven heeft mijn vader nooit meer echt naar me gekeken, wél door me heen. Gelukkig weet ik nog hoe het daarvoor was.

    BeantwoordenVerwijderen