maandag 11 maart 2013

Marker en Amager kruissteekborduurwerk

In 2009 borduurde ik de Vernaaide linten van Marken, een patroon ontworpen door Margreet Beemsterboer, uitgegeven door NEEDLEPRINT. Ik bestelde het bij KUNST & VLIEGWERK.



Marker vrouwen droegen de vernaaide linten als onderdeel van de hoofdbedekking, die bij een grote kap wel uit 12 onderdelen kon bestaan. Het lint zat onder de batisten bovenmuts en was dus bijna niet zichtbaar. De Marker vrouwen hadden verschillende linten in hun bezit. Ze werden met zwarte zijde of DMC op wit linnen geborduurd, met aan de uiteinden de naam in Friese letters. De zwarte kruisjes werden geborduurd over drie draden in de hoogte en twee draden in de breedte.


Ik ging een dag naar Marken en zag daar in het Markermuseum prachtig borduurwerk. Helaas heb ik geen goede foto van de originele vernaaide linten. In het museum waren slechts twee vernaaide linten te vinden en die zaten ook nog onder het hoofdkapje verstopt, waardoor ik ze slecht kon zien.

Op de foto staat een geborduurd bauwtje afgebeeld, die werd gedragen bij een doopplechtigheid.


Ook zag ik dit pronkbed met prachtig geborduurde slopen en spreitjes.


In het Marker huisje van het Openluchtmuseum in Arnhem kon ik een ander pronkbed nog veel beter bekijken.





Een aantal vernaaide linten van Marken heb ik gebruikt voor het hieronder afgebeelde borduurwerk, een combinatie van Marker en Amager patronen. De levensboom komt uit het boek "de handwerken op het eiland Marken". (Een ander boek met patronen is "Marker borduren" KAV Praktische School). Over het Amager deel van het borduurwerk kun je HIER lezen. De gebruikte stof is donkergrijs linnen, het garen ecru DMC Floche.





In deze CATEGORIE kun je alles nalezen over Marken en mijn Vernaaide linten van Marken.

26 opmerkingen:

  1. Wat een mooi borduurwerk is en wordt er toch gemaakt. En dan te bedenken dat de geborduurde linten vrijwel onzichtbaar werden gedragen. Je lap is ook heel mooi en zichtbaar tenminste. Dank weer voor al je informatie en de gezellige kommentaren bij mij.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kom hier ook even een kijkje nemen, ik raak er nooit op uit gekeken!
    lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi zeg de grijs/ witte combinatie ! Telde het niet moeilijk op zo'n donkere ondergrond ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een schitterende lap en net als mijn voorgangster, was het toch makkelijk te borduren op de donkere ondergrond. Hoeveel draads was dit?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind jouw lap veel mooier dan die van MB. Zij heeft alle patronen zo dicht op elkaar staan dat het borduurwerk tegen elkaar wegvalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer iets voor het nog-te-doen lijstje... Zo mooi dat borduurwerk- of het nu donker op licht of net andersom geborduurd wordt: de patronen zijn zo krachtig van vorm! En dan moet ik er toch ook steeds aan denken, hoe slecht het licht vroeger was, met kaarsjes of dicht bij het raam? Jouw werkstuk is ook schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige borduurwerkwerken, Willy!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk verhaaltje heb je weer geschreven. Zo leren we iedere keer weer op jou blog. Wat een prachtige borduurwerk is dit. Die kussenslopen vind ik helemaal te gek.
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig wat leuk om dat Amager weer te zien, zal toch mijn fotoboek er eens bij moeten pakken en er weer van genieten, wat een bijzonder museum was het! Weet je ik moet echt nodig naar Marken, want daar ben ik dus nog niet geweest, wordt wel tijd om daar de schatten te bewonderen, bedankt voor het patroontje, groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig borduurwerk. Leuk om alles weer eens door te lezen. Je hebt vast met veel plezier van alles uitgezocht en het borduren moet een feest geweest zijn voor jou. Fijne dag en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Supermooi borduurwerk, je hebt er duidelijk plezier aan beleefd!
    Weer iets om te onthouden :)
    groetjes, rita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk al deze informatie. Ik kan met het Marker huisje nog herinneren ik vond het erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha, daar ben je weer. Prachtig borduurwerk is het. Ook fijn zijn de foto's en het verhaal erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig, ik vind die vogels zo mooi en die zie je veel terug in dit borduurwerk. De kleuren zijn ook mooi.

    groetjes, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ook dit ziet er fantastisch uit!
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het blijft prachtig, dit soort borduurwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw...Willy...wat wordt je borduurwek mooi!!! wat een werk...zoveel steekjes! Maar het resultaat mag er zijn! Lifes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een mooie post Willy. Je borduurwerk mag er zijn!

    Fijne week,

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat is dit toch mooi allemaal. Ik kom later nog even weer kijken om alles goed door te lezen ;)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik krijg de neiging om mjin stofjes te laten liggen en weer aan het borduren te gaan ... wat is dat prachtig gedaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat is dit toch een prachtig borduurwerk. Ik vond die vernaaide linten ook al zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Das ist so fantastisch.

    Liebe Grüße Grit

    BeantwoordenVerwijderen
  23. All works are looking fantastic Willy!
    Thanks for sharing with us!
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  24. O wat prachtig, al die motieven, en zo mooi verwerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Echt supermooi. Die slopen zien er ook fantastisch uit en jouw borduurwerk, in een woord prachtig!
    hugs, Elsina

    BeantwoordenVerwijderen