maandag 25 maart 2013

'Van Oòtjes Gôet', 'Stof tot nadenken' en een tafelzeil in stijl

Afgelopen zomer (2012) heb ik in Bunschoten-Spakenburg de quilttentoonstelling 'Van Oòtjes Gôet' bezocht. Er waren 120 quilts te bewonderen, gemaakt van antieke Bunschoten-Spakenburgse klederdrachtstoffen. Helaas werd fotograferen niet toegestaan en kon ik later geen foto's bekijken van de quilts. Gelukkig is er een BOEK gemaakt naar aanleiding van deze tijdelijke tentoonstelling. Een groot deel van de quilts staat afgebeeld met de bijbehorende verhalen van de maaksters, aangevuld met de historie van een klederdrachttraditie die helaas dreigt te verdwijnen. De opbrengst van het boek gaat evenals van de tentoonstelling naar de Stichting ALTIJD GENOEG! Wil je dit boek bestellen neem dan contact op. (klik op de foto voor de gegevens)




MUSEUM SPAKENBURG heeft (tot en met 1 juni 2013) een tentoonstelling die aansluit bij het boek 'Van Oòtjes Gôet', 'Stof tot nadenken'. Het is een tentoonstelling over de traditie van de klederdrachtstoffen van Bunschoten, Spakenburg en Eemdijk. Behalve veel stoffen en informatie is er ook een filmimpressie waarin de vrouwen aan het woord komen.




Tot slot nog een leuk tafelzeil dat ik tegenkwam op het internet. Het tafelkleed is een ontwerp van Hanno Breunesse en Thomas Koelewijn.

Foto: Flyer van WKCC


16 opmerkingen:

  1. Een tentoonstelling van quilts zal ik niet zo snel bezoeken, maar ik vind het altijd wel echte kunstwerken! Zo mooi gemaakt!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Even de titel van het boek in m'n achterhoofd houden. Leuk, dat tafelkleed. Maar wel een beetje druk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi tafelkleed en het boek staat op mijn verlanglijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tablecloth is looking lovely Willy!
    Groeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het lijkt mij een erg mooi boek!! Geniet van de kunstwerken,..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Willy hier ben ik dus geweest vorige week hi hi in dit museum.

    Wat leuk dat jij hier over schrijft, ik zal snel de foto's er o zetten.

    Liefs José

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die tentoonstelling had ik wel willen zien!!! Ik zet het boek in ieder geval op m'n verlanglijstje !!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. IK heb het boek al besteld, verwacht het elke dag!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ohhhh... ik wil ook :)!! Super dit logje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Datgaat op mijn verlanglijstje. Dank je wel voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat boek is een echte topper als ik dat zo lees! Je zeil mag er ook wezen.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De tentoonstelling staat ook nog op mijn lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is een hele mooie vrolijke klederdracht en zit helemaal vast met veiligheidspelden dat vond ik zo bijzonder...
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Had ik graag willen zien, ik vind quilts prachtig en vooral van oude stoffen!
    prettige dag!
    hugs, Elsina

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb het boek ook binnen, prachtig Willy, wat een mooie uitvoering ook, een aanrader, dat tafelzeil trouwens ook.....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een boek om te onthouden lijkt me. Als ik even je blogs lees dan kom ik om in de dingen die ik wil onthouden ;) Ik ben gewoon verbaasd waar je al die onderwerpen vind en vind het erg leuk dat je erover schrijft. Ik ben zomaar weer een uurtje verder...
    Groetjes
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen