zondag 21 juli 2013

De lathyrus bloeit!




Ik heb er lang op moeten wachten, maar de lathyrus bloeit eindelijk. Dit jaar hebben we een oud ras die sinds kort verkrijgbaar is, de WILTSHIRE RIPPLE.


Vorig jaar zag ik deze lathyrussoort staan tijdens het gladiolenfestijn bij KWEKERIJ DE BOSCHHOEVE in Wolfheze. Ik heb toen meteen een zakje zaad gekocht.


Morgen begin ik te plukken, want dat moet, zo groeien er steeds meer bloemen. Lathyrus staat trouwens het liefst op een glazen vaas met een bodempje water.



33 opmerkingen:

  1. Oh Willy, deze zijn wel erg mooi.Ze doen me altijd aan vroeger denken...mijn opa's en oma's woonden in het hartje van de Jordaan in Amsterdam , maar ze hadden een volkstuin aan de rand van Amsterdam en daar bloeide de lathyrus prachtig..Mooi jeugdherinneringen aan tijden dat we altijd speelden ...
    Liefs en een fijne zondag
    Erna x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. deze is erg mooi ,ook bij mij bloeit zij ben er ook dol op......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat prachtig en wat lekker ouderwets!!! je hebt ze dan wel heel vroeg gezaaid dat ze nu al bloeien.
    IK heb jarenlang op mijn nachtkastje de zaadcatalogus van het Cruydt Hoeck gehad , ik zaai niet meer zoveel eenjarigen het si hier te warm en dan snel te droog...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is dit een prachtige kleur! En zo heerlijk ouderwets. Ze stonden altijd in de tuin van mijn oma. Ik zal ze ook maar weer eens zaaien, want ze zijn toch wel erg mooi. Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een bijzondere soort is dit !!! Ze zijn prachtig, ik ben gek op lathyrus!!
    Groetjes en bedankt voor je lieve woorden op mijn blog, Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lathyrus is een heerlijke bloem. Ze bloeien uitbundig en geuren verrukkelijk. Echt een geweldige zomerbloeier. Geniet er van. Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zijn ze mooi en ze ruiken ook vast heel lekker.
    Koninginnen bloemen zijn het. Juliana was er ook dol op.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zijn ze mooi Willy!
    En die kleuren, geweldig!
    Als ze goed doorgroeien krijg je heel wat boeketjes in huis.
    Geniet ervan!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vind dat altijd zulke mooie bloemen
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige lathyrus. Ik heb er dit jaar geen... de planten gezaaid in de herfst overleefden de winter niet en alle gezaaide stekjes gingen dit voorjaar achterelkaar dood!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige kleur heeft je lathyrus, Dat donkere randje om dat roze vind ik zo prachtig. Vorig jaar heb ik verschillende keren deze op de markt gekocht. En ze ruiken ook zo lekker.
    Fijne avond nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij mij bloeit de lathyrus nu ook. Die van jou zijn prachtig. Mijn eerste pluk staat nu in een vaas, maar ze staan dus liever in glas. Dank voor de tip.
    Groet Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oei, het scherm geurt er haast van. Zou het nog zin hebben om ze komende wee te zaaien?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtig soort, zo mooi met dat donkere randje erlangs. Genieten hoor ik heb ze ook gezaaid, maar die van mij bloeien nog niet.
    Fijne nieuwe week geniet van het mooie weer.
    Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve Willy,
    Vroeger als klein kind hadden mijn ouders een hele haag van Lathyrus, langs de oprit. Allerlei kleuren en ze zijn zó mooi. Wij hebben hier jaren lang een dubbele en geurende witte gehad maar die verloren we met de hitte en droogte afgelopen jaren. Dit jaar is heel nat... Maar geniet er van; ze zijn zó frêle.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig om ze bij jou in bloei te zien staan Willy! Bij ons duurt het nog even.

    Fijne week!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Willy, Ik vind het de mooiste bloemen,ik koop ze als ze er zijn.Groeten Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ook dit jaar zijn ze weer prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jaaaaa, mooi he!!!! hier bloeit hij ook, spontaan op komen zetten want ik heb hem niet meer gezaaid.. En mooi dat hij is... Die van jou is ook prachtig..

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Gaaf Willy, dat de lathyrus nu bij je in bloei staat. Twee jaar terug heb ik een poging gewaagd, maar ondanks het plukken kwam de vaart er niet echt in. Ik hoop van harte dat de lathyrus het bij jou heel goed gaat doen.

    Een fijne week! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heerlijk als je die in je tuin hebt en maar kunt blijven plukken, mijn Mams had ze vroeger ook altijd en altijd stonden ze overal in vaasjes!
    Fijne dag
    lida

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een prachtige soort! Mooi met dat duidelijke randje langs de bloemblaadjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een prachtige soort alsof het een kunstwerk is!
    fijne zomerdag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig, ik heb deze ook al eens gezaaid. Wwet je , ik wist niet dat lathyrus maar in een bodempje water moet staan. Dat gaan we dus ook maar eens doen na ongeveer 40 jaar......
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een mooi soort ben gek op lathyrus wat is de beste maand om te zaaien weet je dat ?
    Ik vind dat het zo lang duurd voordat je wat hebt ik zie nu ook pas de eerste knoppen van de bloemen.
    Ik ga je volgen tante van tjorven
    Groetjes albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Naar aanleiding van je vorige blogs over lathyrus heb ik ze dit jaar ook in de tuin. Ook hier zijn ze laat, ze bloeien nog niet. Leuke onderzetters heeft je dochter gehaakt,leuk dat ze ook creatief bezig is (die van mij ook, dat zien we graag ;-) Fijne dag en groeten, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @@nke en Knutselpret, op de website van de lathyrusvereniging vind je alle informatie over het kweken, http://www.lathyrus-vereniging.nl/2203.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Had ik deze prachtige lathyrussen bijna gemist, ziet mooi uit in het glazen potje!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een mooie lathyrus is dit zeg! Eerlijk gezegd heb ik dit sort nog nooit eerder gezien.
    Groetjes
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een mooie soort ! Dit jaar geen lathyrus gezaaid, maar mis ze wel !

    BeantwoordenVerwijderen