vrijdag 12 juli 2013

Merklap Camille Jullien

Borduren is leuk en samen dezelfde merklap borduren is nog leuker. ANNELEIN DESIGN heeft een SAL georganiseerd en het patroon in 8 stukken verdeeld. Acht weken lang elke donderdag een update. (Sorry, een dagje later).


Ik heb het over de MERKLAP CAMILLE JULLIEN. Het patroon wordt gratis beschikbaar gesteld door Ouvrages de Dames. De eigenaresse kocht de merklap vijftien jaar geleden op een markt in Dijon terwijl ze eigenlijk alleen enkele boodschappen wilde doen. Later vond ze via internet meer gegevens over Camille, o.a. dat zij op 23 november 1888 in Dijon werd geboren, 12 jaar na het borduren van de merklap trouwde met een bakker en op 77 jarige leeftijd stierf.

Camille borduurde de merklap in 1897 toen ze 9 jaar oud was. Ze gebruikte rood borduurgaren en witte borduurstof. Waarschijnlijk kwam ze voor de laatste 100 kruisjes aan de rechterkant garen tekort, want die zijn met oranje garen geborduurd.


Ik borduur met DMC Perlé borduurgaren, donkergrijs nr. 413, dikte 12 (25 gram per streng), op Zweigart Belfast antiek ivoor linnen, 32 count, dat is12,6 draads.

Zondag ben ik begonnen en inmiddels zijn de eerste twee delen geborduurd.





Heb je zin om mee te doen aan deze SAL? Bij ANNELEINDESIGN kun je er meer over lezen en vind je een lijst met de andere borduursters van deze merklap.

Op het blog OUVRAGES DE DAMES is het patroon van de merklap gratis te downloaden. In het FOTOALBUM kun je de geborduurde merklappen bekijken.


25 opmerkingen:

  1. Heel erg mooi ! Ik ben gisteren begonnen, maar heb nog even wat patchworkachtige dingen tussendoor af te ronden, dus ben nog niet zo ver.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi! Ook ik vind dit een mooie kleur om de merklap mee te borduren. Ik heb het patroon reeds gedownload, maar ik ben nog niet begonnen. Nu ik dit zie, krijg ik wel veel zin om ook te starten. Groeten Will

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooie kleurencombinatie heb je uitgekozen, leuk om het verhaal er echter te lezen!

    Fijn weekend en een lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij word leuk, denk dat ik hem ook maar even opga slaan, wie weet, er komt weer een lange winter aan
    Fijn weekeinden groetjes Joke
    Ps heb je mijn mail ontvangen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat wordt weer mooi Willy, echt jouw kleur!
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie lap Willy. Ik had hem al voorbij zien komen op net. Mooie kleur ook.
    Groetjes lenie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat wordt het mooi in deze kleur. Het is echt genieten om hieraan mee te doen.
    Groeten, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook ik ben gek op merklappen en al helemaal van letterlappen wat dit eigenlijk is. Er liggen bij mij nog een paar projecten, dus ik mag werkelijk niet ook nog eens aan dit project beginnen... Maar ik zal zeker het patroon even downloaden en uitrpinten voor wie weet eens, ooit, een keer. Veel plezier met borduren, groet @

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Willy,
    Leuk dat je ook mee doet! Ik heb haar bij Jeanny ook al gezien. Leuk ook dat iedereen zijn eigen touch of kleur eraan geven.
    Succes!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh die merklappen, ik ben er gek van :) ik heb hem dan toch maar weer uitgeprint. In grijs is hij ook heel mooi, maar ook blauw en rood is prachtig, misschien moet ik eens een heel ander kleurtje kiezen?
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een schitterende vondst. Ik ben ook gek op merklappen .Ik heb de mijne 40 jaar geleden geborduurd dus die is al vintage net als veel van mijn borduurwerkjes. Ik heb nog van alles onafgemaakt liggen en daar zou ik echt mee moeten beginnen maar ik ben tegenwoordig meer aan het quilten, is ook zo leuk.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig, ook de kleur waarin je werkt. Ik durf het bijna niet te vragen, maar pakje hem in voor over 2 daagjes?

    Stoffige quiltgroetjes *+* en tot....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo mooi! Misschien begin ik er ook wel mee!
    Bedankt voor de link en een heel fijn weekend!
    hugs, Elsina

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat wordt hij mooi, je gebruikt mooi garen en wat leuk de extra informatie hier te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat mooi ! Het patroon ga ik zeker downloaden en de radertjes denken na of dit een leuk vakantiewerkje is. Maar heb ook de vernaaide linten nog....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat mooi Willy. Dat patroon ga ik ook maar even downloaden. Ben nog even bezig met een ander projektnen dat moet eerst af maar dan...
    Fijn weekend
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Deze is zo leuk, ik heb hem opgeslagen, eerst even iets anders afmaken.
    Liefs en een mooi weekend
    Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik kan het nog steeds niet begrijpen dat een zó jong meisje zoiets kan borduren. Maar ja, ik kon er ook niks van, haha. En je vergelijkt het toch gauw met je eigen kunnen. Prachtig Willy en leuk dat je meedoet.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ha, nog iemand die weg was van het patroon. En.. je loopt nog niet erg achter hoor! Ik heb gisteren zelfs anderhalve letter geborduurd... Tja...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een leuk project. Het ziet er mooi uit Willy! Mijn jongste dochter van 21 is op het moment ook aan het borduren. Zo leuk om te zien!

    Fijne week!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wordt leuk!! Volgens mij is er een letterlap hype in 't land....

    BeantwoordenVerwijderen
  22. 8 weken lang iets om naar uit te kijken dus ...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Leuk om het verhaal erachter te weten.
    Mooie kleur ook overigens.

    BeantwoordenVerwijderen