vrijdag 20 september 2013

The Last Runaway van Tracy Chevalier


Het laatste boek van TRACY CHEVALIER gaat over Honor Bright, een bescheiden Engelse Quaker vrouw met een gebroken hart. Ze emigreert samen met haar zus naar Ohio, de Verenigde Staten, in de hoop daar een nieuw en beter leven op te bouwen. Het wordt haar al snel duidelijk, dat het leven in het 19e eeuwse Amerika zwaar en onaangenaam is. De mensen zijn er zakelijk en zonder gevoel. Zelfs de quilts zijn er anders dan zij ze maakt. Amerika wordt ook verdeeld door de slavernij, wettelijk toegestaan in de zuidelijke staten, maar niet in de noordelijke staten. Op een dag verschijnt er een slaaf bij het huis van de familie waar Honor woont, ze moet beslissen wat ze wil doen. Zij als Quaker, met het gevoel voor menselijke gelijkheid, aarzelt of ze de wetten kan breken. Ze raakt betrokken bij de illegale activiteiten van de Underground Railroad, een netwerk om weggelopen slaven te helpen ontsnappen naar de vrijheid. Honor raakt bevriend met twee bijzondere vrouwen, die laten zien wat je met demonstreren kan bereiken. Als zij zich hierbij aansluit zal dat niet zonder persoonlijke gevolgen blijven.


Tracy Chevalier doet voor haar boeken zorgvuldig onderzoek. Voor dit boek heeft ze zelfs quiltlessen gevolgd en een quilt gemaakt. In deze film vertelt ze over het boek, het quilten, leest ze fragmenten voor en toont ze haar quilt.


Op de website van Tracy Chevalier vind je o.a. informatie over de inspiratie en achtergrond van dit boek. Tracy heeft ook een PINTERESTSITE, daar kun je de verschillende quilts zien die ze gepind heeft. 
HIER kun je het boek doorbladeren.

18 opmerkingen:

  1. Vaak kom ik niet aan lezen van boeken toe, al lijkt mij dit absoluut een boeiend verhaal. Bedankt voor de tip.

    Fijn weekend Willy! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. No he leido ninguno de los libros de esta autora,y la historia es muy interesante.
    Buen fin de semana.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt me een heel mooi boek, ik ga het onthouden!

    fijn weekend,
    lieve groet Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt interessant. Heb ook een stukje gelezen en schrijf deze op m'n verlanglijstje !!! Bedankt voor de tip !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat klinkt als een intrigerend boek!
    Fijn weekend.

    groetjes,

    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben het boek op het moment aan het lezen. Prachtig, hoe wel het lezen in het engels langzaam gaat, maar zeker een aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb het boek genoteerd! Het lijkt me een mooi en interessant boek en ook al heb ik het nog zo druk, ik moet altijd even kunnen lezen, ook al is het 's avonds laat en ik soms in slaap val.
    Fijn weekend,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een mooi en ontrigerend boek´moet dat zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat jammer dat het in het engels is, want dat red ik niet. Het lijkt me een mooi boek.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat lijkt me een mooi boek Willy, ik ga eens kijken of het in de bibliotheek is. Meteen opschrijven, bedankt voor de tip.
    Lieve groet, Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je laat ons altijd heel interessante boeken zien, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat zien er wel heel interessante boeken uit, moet ik eens achter zoeken als ik in de winkel kom!
    Bedankt voor de tip.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Even de titel opschrijven. Zo. Het lijkt me een prachtig boek. Prettig weekend. Anny.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. dat lijkt mij een mooi boek, echt iets voor mij! dank je wel voor de tip Willy. Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank je wel voor de tip Willy! Ik heb twee van haar boeken gelezen, waaronder 'The girl with the pearl earring'. Haar nieuwe roman klinkt ook de moeite waard.

    Fijne zondag!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit lijkt mij een prachtig boek. Ik heb de titel opgeschreven. Want ik wil het graag gaan lezen. Fijne zondag. Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb de titel ook opgeschreven. Ik ga vanavond het filmpje op mijn gemak bekijken. Goeie tip!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb de titel ook opgeschreven. Ik ga vanavond het filmpje op mijn gemak bekijken. Goeie tip!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen