maandag 27 januari 2014

Het Rieckhaus in Vierlanden

In 2012 borduurde ik de VIERLANDE 1826 merklap. Toen ik aan het borduren was werd mijn interesse gewekt voor het gebied waar dit soort merklappen door jonge meisjes gemaakt werden.


Vierlanden is een gebied ten zuidoosten van Hamburg. Het bestaat uit 4 plaatsen, die tegenwoordig een deel van Hamburg vormen. Het is een waterrijk gebied. De Elbe en een aantal zijrivieren stromen er doorheen. In de 12e eeuw kwamen er Nederlandse immigranten wonen. Zij legden dijken aan en bouwden ontwateringsinstallaties. Zo ontstond een vruchtbare grond. In dit gebied leeft men hoofdzakelijk van de groente- en bloementeelt. Er staan veel grote boerderijen.

Vorig jaar bezochten we het Rieck Haus in Curslack. Het is één van de oudste herenboerderijen in deze streek en dateert uit 1533. Sinds begin jaren vijftig van de vorige eeuw is het een klein openluchtmuseum. Naast de boerderij staan er ook een schuur, een bakhuis, een hooiberg, een ontwateringsmolen en is er een boerentuin.








We bezochten het museum zonder een afspraak gemaakt te hebben voor een rondleiding, maar we werden hartelijk begroet door twee medewerksters. De één was nieuw, de ander werkte er al langer. Laatstgenoemde stond net op het punt om te vertrekken. Wij troffen het dat ze nog de tijd nam om ons één en ander te vertellen over het Rieckhaus. Dat deed ze met veel enthousiasme en in sneltreinvaart. Gelukkig konden we het Duits goed volgen. Ze vroeg ons steeds of we het wel begrepen, want er kwamen veel Duitse uitdrukkingen voorbij.

Het Rieckhaus is een hallenhuisboerderij. In het midden bevindt zich een grote deel. Daar werd ook het vuur gestookt en gekookt. Er is geen schoorsteen, de rook trok langzaam weg via andere openingen.



Op de deel hingen worsten, daaronder stonden napjes om het vet op te vangen. Zulke napjes werden nog weleens omvergelopen, en daar was de boerin dan niet blij mee. Hier komt de uitdrukking "Ins fettnäpchen treten", vandaan.





Achter de deel, aan de voorkant van de boerderij, bevindt zich het woongedeelte. Hier is een kamer met potten, pannen en andere attributen die gebruikt werden voor het huishouden op een boerderij. De muren en het plafond zijn mooi ossenbloedrood geschilderd.




In de andere kamers zijn de muren grotendeels voorzien van Delftsblauwe tegeltjes met Bijbelse voorstellingen.



De twee tegelkachels die hier staan werden ook gestookt d.m.v. het vuur op de deel. Beide kachels hebben bovenop een ruimte om bijvoorbeeld een koffiepot warm te houden.




In deze kamer bevinden zich ook de bedstedes voor de familie. Knecht en meid sliepen in bedstedes op de deel.


In het Rieckhaus hingen geen merklappen. Er was wel ander borduurwerk te zien, zoals kussentjes en tafelkleedjes.




Het houtsnijwerk met inleg was een veel voorkomend ambacht in Vierlanden.




In één van de kamers stond een bruidskist, op een schap aan de binnenkant lag geld. Hier komt de uitdrukking "Auf die Hohe Kante legen" vandaan. Ik was helaas te laat om er een foto van te maken, de kist was al weer gesloten.






Van het stalgedeelte, dat zich aan de andere kant van de deel bevindt, heb ik wel foto's maar die waren helaas te donker.

In juli, tijdens de opendagen, is er veel handwerk te zien. Informatie hierover vind je t.z.t. op de website van het RIECK HAUS. Het museum is tijdens de winterperiode gesloten.

28 opmerkingen:

  1. Ach wat leuk en interessant weer allemaal Willy. Wij kwamen vorig jaar in Schleeswijk Holstein ook zoveel herinneringen aan de dijkbouwende Hollanders tegen. Leuk. Wat een mooie dingen laat je zien. Leuk ook al die worsten aan de zoldering met die opvangnapjes er onder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een boeiende reportage. De Nederlanders hebben op heel veel plaatsen hun sporen achtergelaten.
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je een leuk verslag gemaakt van het bezoek.
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat interessant om meer te weten over de achtergrond van die prachtige merklap! Die Hollanders trokken er toch altijd maar op uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke post Willy, ik heb er van genoten.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Willy,
    Wat een schat aan informatie over het vroegere leven! Pracht gebouwen en een mooi openluchtmuseum ook.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Willy. Het ziet er prachtig uit. Je hebt altijd van die mooie foto's. Groeten Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige foto's en boeiend verhaal.
    Heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb je weer een Mooie reportage gemaakt Willy. Wat een prachtige bordering en ik Ben weg van al die oude spullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Willy,
    Wat is het mooi daar. Wat fantastisch dat je ons even meenam en ons daar zo'n rondleiding gaf. Mooie oude gebouwen en een prachtig authentiek interieur... Ik hou er van!
    Jouw borduurwerk is trouwens echt prachtig... Wat een geduld zul je daarvoor moeten hebben gehad...
    Ik wens je een heerlijke dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige reportage en wat is het borduursel apart in de hoek gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je weer een mooie rondleiding verzorgd voor ons. Prachtig en dank je wel voor deze interessante post.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt voor de rondleiding, heb zitten genieten van deze foto's en die kussentjes zijn heel inspirerend!
    Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat is dit een prachtige rondleiding. Dank je wel. Prachtige foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een heerlijk uitstapje!!
    Je merklap is echt prachtig!

    Veel liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zag van de week ook efgens zo' n lap voorbij komen en vroeg me af waar Vierlanden lag, scandinavie of duitsland ? Nou heb jij mijn vraag beantwoord, dank je !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige rondleiding op de Hallenhuisboerderij. Die tegelkachels vind ik altijd zo mooi en dan die Delfts blauwe tegeltjes overal. Ik heb even heerlijk meegenoten.
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooie rondleiding geef je ons weer. Bij al je verhalen met die mooie foto's krijg je zo'n zin om gauw eens zelf te gaan kijken.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig borduurwerk, maar zeker ook een heerlijke rondleiding in de goede oude tijd met zulke interessante dingen om te bekijken en te bewonderen!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik ben dol op openluchtmusea! Wat een mooie foto's weer!
    Die oude kleuren en voorwerpen zijn zo mooi om te zien!
    Ik stel mij dan ook vaak de oude bewoners voor; waar sliepen ze?( gezellig achter de gordijntjes in de bedstee), waar kookten ze? etc
    Wat maak je toch een prachtige borduurwerken!
    Heb zelf ook eens een klein merklapje enzo gemaakt, maar mijn ogen deden zeer van t priegelwerk...
    maar wie weet probeer ik het nog eens!
    groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een interessante post met leuke foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Deze Merklap heb ik ook gemaakt.
    Wat een schitterende reportage weer dank je Willy, elke keer vanuit mijn luie stoel ga ik zo op reis
    Fijne dag groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een mooi stukje geschiedenis achter je borduurwerk!
    Ik heb genoten van je foto's!
    En al die mooie kannen en servies.....
    Dank voor je mooie reportage!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh, wat laat je weer veel moois zien en zo leuk hoe jij er over vertelt. Jouw borduurwerk de vierlande vind ik ook schitterend hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een mooie rondleiding ..ik heb er weer van genoten..
    ook mooie foto's ...die tegelkachels vond ik heel mooi (ja ik heb iets met kachel )
    En je borduurwerk vindt ik ook mooi ..
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo Willy, ik heb net deze blog bekeken, nou ik keek mijn ogen uit. Wat heb jij een mooie reportage gemaakt en ons een rondleiding gegeven. Ik ga ook graag naar openluchtmuzea`s om te kijken hoe de mensen vroeger leefde, het is voor mij ook een stukje geschiedenis. En die borduurwerken zijn ook heel mooi, ik maak hieruit op dat jij zelf borduurd, wat een knap stukje werk heb je gemaakt. Ik ga nog meer van jou bekijken op je blog. fijne week en groetjes, Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat geweldig veel informatie en wat leuk om te weten. Ik heb deze lap ook nog liggen met een donkerdere achtergrond en vond het erg leuk om te weten waar de motieven vandaan komen. Bedankt hiervoor.

    BeantwoordenVerwijderen