zaterdag 14 februari 2015

Château de Miromesnil










Op een zonnige herfstdag staan we iets na tien uur in de ochtend al bij kasteel Miromesnil in Tourville-sur-Arques slechts enkele kilometers van Dieppe (Normandië-Frankrijk). Wij zijn de eerste en voorlopig ook enige bezoekers, als we weer vertrekken zien we pas andere bezoekers arriveren. Het kasteel dateert uit de 16e eeuw. De noordkant, die wij het eerst te zien krijgen, is gebouwd in Louis XIII stijl. De zuidkant, die we straks zien als we in het park zijn, is gebouwd in Henri IV stijl. De bekende schrijver Guy de Maupassant werd hier in 1850 geboren. Meer informatie over de geschiedenis van het kasteel en zijn bewoners kun je op de website lezen. Het kasteel bezichtigen wij nu niet. Mijn belangstelling gaat uit naar de moestuin. Deze tuin ligt aan de oostkant van het kasteel en wordt omgeven door een hoge stenen muur. Naast groenten en fruit zijn er veel bloemenborders. Ik geniet vooral van de vele dahlia's. Omdat het nog vroeg is en de zon laag staat is het soms moeilijk om mooie foto's te maken.




































Van de moestuin wandelen we naar het park. Heel verrassend zijn de diagonale grasvlakken. In het park staat een eeuwenoude ceder. 









In het park zijn de tuinlieden druk aan het werk. Mijn oog valt op een prachtige witte berk (?). Ik ben meteen met mijn gedachten bij de WITTE BERKEN van Zweden.




Wij keren nog even terug naar de moestuin. Er is inmiddels een heel ander licht en het fotograferen gaat beter, maar ik kan onmogelijk allemaal nieuwe foto's maken. Onder deze fotoreeks heb ik een filmpje geplaatst over de moestuin van Château de Miromesnil. Deze is helaas alleen Franstalig, maar wel met prachtige beelden.











In dit lage gebouw is een souvenirwinkeltje gevestigd en worden de entreebewijzen verkocht. 







P.S. De poes is echt, de honden op de achtergrond zijn beelden.


Informatie CHÂTEAU DE MIROMESNIL (tevens B&B en Gite).

17 opmerkingen:

  1. wunderschön!
    wie sehr doch auch der sommer fehlt :)
    deine fotos bringen sonne und wärme.
    ein schönes wochenende wünscht elvi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterende serie foto´s van Meromesnil. Ik was hier ook een aantal jaren geleden met onze tuinclub en heb genoten, maar ik heb lang niet zoveel mooie foto´s als jij.
    Groet,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Willy,
    Wat heb je ons meegenomen op een prachtige dag uit jullie vakantie!
    Heerlijk om daar uren rond te dwalen.
    Prachtige foto's heb je gemaakt!
    Ik heb genoten!

    Liefs,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Willy,

    Heb genoten van je fotoserie gemaakt bij een mooi kasteel en speelse bloeiende tuin en samen met de zon en blauwe lucht doen de beelden mij nog meer naar zomerse vakantie verlangen.
    Maar of dat er dit jaar van gaat komen is nog de grote vraag......

    Fijn weekeind,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijk uitstapje heb je mij weer bezorgd. Komt ook bij de mogelijke vakantiebestemmingen. Groet, Dientje.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi kasteel en hééééérlijk al die zomerse plaatjes!
    fijne dag, groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoewel de foto's in de herfst zijn gemaakt, doen ze mij verlangen naar voorjaar en zomer! Bloeiende bloemen, bomen met bladeren, groen gras ..... Alleen dat kasteel, zó romantisch, dat kan je niet hierheen verplaatsen.
    Dat was een hele tijd geleden Willy, een logje met mooie foto's van jou!
    Liefs van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier ga ik bijna van uit mijn plaat hihi, ik vind dit zo ontzettend mooi. Wat een bloemenzee in deze geweldige tuin.

    Ik was vanmiddag al begonnen met het lezen van je post, maar ik had weinig tijd omdat we op het punt stonden om weg te gaan. Maar met alle liefde kwam ik vanavond nog een keer terug, nu ook met de gelegenheid om het filmpje te bekijken. Ik weet zeker dat ik vaker terug kom om deze prachtige beelden nog eens te bekijken.

    Bedankt Willy. Fijn weekend nog.

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een schitterende foto's, ja hier ben ik ook helemaal weg van, dit is zo genieten!
    Veel liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Willy,
    Práchtige architectuur van dit chateau en wat een prachtige tuinen. Heb de hele video gezien ook met je geliefde dahlia's en ook zinnia's op het einde. Erg goeie groentetuin met gezonde selderijknollen en rabarber en ook nog fruitbomen. Een plezier om er te werken lijkt me; althans met het hart van een tuindersdochter zeg ik dat...
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie herinneringen aan een prachtige omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een droom van een tuin ... zucht! Dank voor het delen van al die mooie foto's, het is genieten!

    Fijne zonnige dag en groetjes, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige foto's Willy ..wat een schitternde tuin zeg ,met hele mooie dahlia's
    je kan er uren rond lopen ..ik krijg gewoon zin de lente van je bericht ..
    ik heb weer genoten van je bericht ..
    nog een fijne avond ..
    lieve groet ,nieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk genoten van je mooie foto's van een schitterende tuin.
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een schitterende tuin Willy! Oh die dahlia's. Wat een prachtige exemplaren zitten daar tussen. Wat moet jij die dag genoten hebben van al het moois om je heen. Ik geniet alleen al van je foto's :-)

    Fijne week verder!

    madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig, die moestuin. Daar zou ik ook wel eens willen kijken. Evenals het park trouwens. Het was weer heerlijk genieten van je mooie foto's!

    lieve groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zucht, prachtig!!! Wat een tuin, en al die dahlia's! Je bezorgt je lezers altijd een soort minivakantie met je prachtige foto's. Dank je wel!!

    BeantwoordenVerwijderen