vrijdag 29 januari 2016

Museum Het Oude Raadhuis op Urk

Toen wij in 2012 OP URK waren, kwam het er niet van om naar Museum Het Oude Raadhuis te gaan. Op 5 mei 2014 waren wij weer even op Urk om het alsnog te bezoeken. Het museum vertelt het verhaal over het voormalige eiland.

Urk was eeuwenlang een eiland, omspoeld door de vaak woeste Zuiderzee. Nu ligt het kalm ingeklemd tussen de dijken met daarachter het nieuw ontgonnen polderland. Al meer dan duizend jaar geleden komen we de naam van Urk tegen in geschriften. Een eiland met zijn karakteristieke bewoners en bebouwing. Een eigen klederdracht en eigen dialect. Op het eiland leefden ze van de visserij in hun sobere woningen. De zee gaf hen brood, maar bezorgde ook veel leed. Honderden vissers kwamen om op zee. Het leven was hard en armoedig. Het museum, dat sinds 1989 gevestigd is in het voormalige gemeentehuis, geeft een indruk van de leefomstandigheden van de Urkers in vroegere tijden. (bron: museum)





















Bij het verlaten van het museum keken wij nog even in de museumwinkel, daar zag ik het boekje 'Urker Goed', geschreven door Puck van der Zwan, de schoonvader van blogster Antje (blog Antje uit Urk). Antje schrijft op haar blog regelmatig over klederdracht.

Informatie:
http://antjeuiturk.blogspot.nl/
http://antjeuiturk.blogspot.nl/search/label/klederdracht





Informatie: https://www.museumopurk.nl/

Hieronder volgen nog enkele foto's van Urk. Ik ben benieuwd of jullie de nieuwe inwoonster herkennen ;)







26 opmerkingen:

  1. Wat heb je weer een prachtige fotoserie gemaakt. Vooral de detailfoto's vind ik erg mooi. En ach, wat hangt de nieuwe inwoonster gezellig op het halve deurtje :-) Zou onze prinses dat zelf ook hebben gezien?
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk een mooie fotoserieover Urk. Mijn overgrootvader staat ook op het monument. Ik hoop dit jaar weer naar Urk te gaan op Urkerdag. En hopelijk dan ook het museum weer te bezoeken.
    Groeten, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jarenlang vlak bij Urk gewoond en er ook heel vaak door heen gelopen maar nooit in het museum geweest. Waarom niet? Geen idee. Ziet er wel heel interessant uit. Dus wie weet een keer op doorreis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat was niet moeilijk Willy, om die nieuwe bewoonster te herkennen!
    Wat een heerlijke plaatjes allemaal. Nostalgisch. Maar we mogen nooit vergeten hoeveel offers die Urker vissers hebben gebracht.
    Wat leuk dat je boekje zag liggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ha ha woont Beatrix op Urk ??? dat wist ik niet hoor mooie reportage weer

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn moeder komt van Urk , dus ben er wel bekend. Het huis met Beatrix lijkt zelfs verdacht veel op het huis van mijn opoe. Alleen zat daar een zgn hof voor , dus het zal wel niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie plaatjes van vroeger !
    Net als openluchtmusum maar dan anders .. lijkt me in t echt ook genieten:0))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Willy,
    Ja, een mooi bezoek en je leert er veel van. Het is altijd een erg hard en gevaarlijk bestaan geweest als visser op zee. Toen wij getrouwd zijn in het zuiden van Chili, zijn we met onze trouwpater ook naar een vissersdorpje geweest om de mis te doen. Hij vertelde ons dat hij de een na de ander daar had kunnen begraven. Als je de vele rotsen bij de kust ook zag en dan bedenken dat het stormt en hun vissen in die kleine bootjes... Heel triest zo'n bestaan en hard voor de vrouwen die met de kinderen achter bleven.
    Mooi handwerk maakten ze!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk!Ik ben wel op Urk geweest, maar niet in dat museum. Bedankt voor deze tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Urk ziet er gezellig uit, de klederdracht is ook heel mooi!


    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk Nederlands erfgoed vind vooral het interieur erg leuk om te zien!
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat is het al weer lang geleden dat ik op Urk was en zo'n leuk bezoek bracht aan Antje! Hoog tijd dus om komend voorjaar de reis weer eens te maken, dan hoop ik ook zeker dit geweldig leuke museum te bezoeken! Echt smullen van de foto's uit die goeie ouwe tijd :) Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hihi, die Bea! Wat grappig, vast de meest gefotografeerde deur in Urk. Mooi museum, het schilderij met de oude mannetjes vind ik erg bijzonder en van zo'n oud winkelinterieur wordt ik altijd heel blij. Dank voor de mooie rondleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hele mooie foto's heb je gemaakt van Urk! Bedankt!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige serie, Willy. Ik ben al een paar maal op Urk geweest en heb nog nooit het museum bezocht. Na het zien van jouw serie ga ik dat toch eens doen. Ziet er heel mooi uit. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie foto's! Laat ik je eerlijk zeggen dat ik nog nooit op Urk geweest ben! Het wordt wel tijd zo te zien....

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk dat ik hier een stukje Urk tegen kom.
    Mijn familie komt van Urk en ik heb in mijn jeugd hier veel vakanties doorgebracht.
    Het museum ken ik ook goed, ze hebben nog modelboten van mijn vader in de collectie gehad dus dan ga je zo nu en dan even kijken he.
    Nu ga ik nog een paar keer per jaar met mijn vader op familie bezoek en dan maak ik altijd nog een rondje door het oude dorp en over de haven.
    Heerlijk even terug in de tijd!
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo leuk om een rondleiding via jouw foto's te krijgen! Ik ben een aantal keren op Urk geweest, het is daar een hele mooie omgeving en de haven is zo leuk!
    Liefs,Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat zijn we toch veel kwijtgeraakt van onze cultuur en tradities.

    Nostalgische groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig! Echt weer iets om te onthouden voor als we weer even in NL zijn. Dank je wel!
    Groetjes, Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja de zuiderzeevissers lijken qua klederdracht toch echt op elkaar. De vrouwen verschillen nogal van het Drentse. Heb Bea ontdekt hoor! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Prachtige photos en ook wel een beetje triest dat er zoveel van de Nederlandse cultuur weg is. Sorry dat ik een tijdje weg ben geweest van bloggen, heb zoveel werk liggen met mijn normale dagelijkse job en mijn scrapdesigns, kom er gewoon niet meer aan toe. Hopelijk in de toekomst meer. Heel leuk toch om even weer je blog door te wandelen! Warme groet, Elsina

    BeantwoordenVerwijderen