woensdag 13 juli 2016

Kamers van Paleis Het Loo en 'Koninklijke foto's door Vincent Mentzel'

Wij bezochten de tentoonstelling ROYAL SHOWPIECES II in Paleis het Loo. Deze tentoonstelling was verdeeld over 5 kamers. Het paleis heeft natuurlijk veel meer kamers. Tijdens het volgen van de aangegeven route kregen wij die allemaal te zien. Het was niet ons eerste bezoek aan het paleis, maar toch zie je elke keer weer iets nieuws. Hieronder volgt een fotoreportage van een aantal kamers.

Vestibule

Nieuwe eetzaal

Kabinet Stadhouder Willem IV (links)

Fries Kabinet

Kabinet Stadhouder Willem V

Bibliotheek

Schilderijengalerij

Kamer Stadhouder Willem V

Slaapkamer koningin Mary II

Kleerkamer en boekenkabinet koningin Mary II (links)

Audiëntiezaal


Slaapkamer koning-stadhouder Willem III

Zitkamer koning Willem II

Slaapkamer Koning Willem III


Speelkamer prinses Wilhelmina (links en beneden)


Moorse toiletkamer koningin Sophie

Zitkamer van koningin Wilhelmina



Zit-slaapkamer prinses Juliana

Na deze rondleiding was het tijd voor koffie in restaurant de Balzaal. Ter gelegenheid van de tentoonstelling 'Koninklijke Foto's door Vincent Mentzel' die nog te zien is tot en met 21 augustus 2016, wordt de koffie geserveerd met een passend chocolaatje. De fototentoonstelling hebben wij ook bezocht. Hieronder plaats ik nog enkele overzichtsfoto's.






Informatie: https://www.paleishetloo.nl/agenda/koninklijke-fotos/
Informatie: https://www.paleishetloo.nl

10 opmerkingen:

  1. wat mooi lijkt net een sprookjeswereld en dat is het ook wel !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is het toch een mooi paleis! Bijzonder ook om alle vertrekken te zien en daardoor een idee te krijgen van hoe daar vroeger geleefd werd.

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het komt bij mij zo knus over.. Prachtige meubels, maar de ruimtes zijn op menselijke maat. Ik krijg het gevoel, dat men hier heel prettig woonde. En dan ook zo leuk om de persoonlijke kamers te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schaam schaam ...ik ben er nog nooit geweest.....nu wel een beetje dankzij jou mooie post ...liefs Ria fijne week x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie reportage, Willy!
    Zo'n half jaar geleden ben ik er ook geweest en wat zie je dan nog veel pracht en praal uit vervlogen jaren en hoe de leden van het koninklijk huis toen leefden.
    Het blijft een mooi paleis.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel voor de mooie foto's Willy. We komen er wel vaker voor een tentoonstelling, dus binnenkort gaan we foto's bekijken, dank voor het advies :-))
    XXX Hetti

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Willy,
    Het is eigenlijk geweldig dat al die pracht en praal nog in zo'n mooie staat is en kan worden bewonderd door hedendaagse bezoekers!
    Mooi vakwerk op allerlei gebied.
    Ze leefden vorstelijk maar toch denk ik dat ze veel minder 'vrijheid' kenden dan wij in onze kindertijd en jeugdjaren.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik herken veel, want ik ben er ook al een paar keer geweest, maar ik geloof zeker dat ik ook telkens weer wat anders zag en zou zien als ik er nu weer zou rondlopen. Wat is het er toch mooi hè? Die foto-tentoonstelling lijkt me ook wel heel erg mooi hoor.
    Heel fijne dag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben er nog nooit geweest maar heb genoten van je verslag en prachtige foto's,groetjes Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk om deze foto's te zien. Er komen allerlei herinneringen boven. Hoewel het al heel wat jaar (20 of zo) geleden is dat ik er was herken ik toch allerlei kamers. Ik ging toen in mijn eentje op vakantie en bracht een bezoekje aan het Loo. Er was niemand in mijn omgeving die leuk vond wat ik leuk vond, dus ging ik maar alleen.

    BeantwoordenVerwijderen