vrijdag 13 oktober 2017

Quedlinburg

Wandel mee door een deel van Quedlinburg in de Harz. Vanaf de parkeerplaats is de Münzenberg al te zien. We wandelen langs de Schlossberg met het kasteel en de Stiftskirche St.Servatius. Via de vele smalle straatjes met vakwerkhuizen gaan we richting het marktplein. Onderweg passeren we al verschillende caféétjes, het is nog vroeg en de meesten hebben hun deuren nog gesloten.

Münzenberg





Kasteel en Stiftskirche St.Servatius

















Op het marktplein is de weekmarkt al in volle gang. Wij zoeken een plekje op één van de vele terrasjes. Mijn oog valt op de bijzondere etalage van het café, er hangt een theepotlamp en er is servies uitgestald. 









Bij de Marktkirche St.Benedikti gaan wij naar binnen en kijken er even rond. Als we ons weer naar de uitgang willen begeven, wordt er een oproep gedaan voor het deelnemen aan een rondleiding naar de toren. We hoeven er niet lang over na te denken en sluiten ons meteen aan bij de groep. Zo staan we  even later te genieten van een prachtig uitzicht over de rode daken van de stad. De gids kan het allemaal boeiend vertellen. Indrukwekkend is het verhaal over de torenwachter. Hij werd in dienst gesteld door de stad en moest in geval van brand meteen alarm slaan. Hij woonde met zijn gezin en een aantal dieren in de toren. In 1901 stootte de geit een petroleumlamp om en brandde de toren af. Na de herbouw van de toren werd er geen nieuwe torenwachter aangesteld.




















Palais Salfeldt









Adelshof



Wij wandelden vele uren in Quedlinburg, uiteindelijk hebben we toch maar een klein deel van deze prachtige stad gezien. Aan het bezoeken van de Münzenberg, de Schlossberg met het kasteel en de Stiftskirche St.Servatius, vele andere kerken en musea  zijn we helemaal niet toegekomen. Het is dus ook zeker de bedoeling om er nog eens terug te keren voor een uitgebreider bezoek.

Informatie:
http://nl.harzinfo.de/vakantieplaatsen/quedlinburg.html
http://www.quedlinburg.de/

Ger, van het blog Hoorn Des Overvloeds, verbleef enkele dagen in Quedlinburg en maakte een prachtig verslag  in twee delen. 
http://hoorndesovervloeds.blogspot.nl/2013/10/quedlinburg.html
http://hoorndesovervloeds.blogspot.nl/2013/11/quedlinburg-2.html

16 opmerkingen:

  1. Oh, I enjoyed your many, many beautiful pictures!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterende oude gebouwen, foto nummer 7 sprong er uit, heel intrigerend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heeee Quedlinburg! Daar raakten de man en ik ook een keer verzeild. Prachtig! We hebben het er nog wel eens over. Ik weet nog dat we in een grote antiek zaak zijn geweest. Hoewel antiek ......je zou het ook ouwe meuk kunnen noemen.
    Bedankt voor de vele foto’s.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg leuk om jouw foto’s te zien; een echte ‘aha-Erlebnis’ :-)
    De toren was de moeite waard zeg, wat een pracht van een uitzicht!
    En in de crèperie heb ik een heerlijke crèpe gegeten. Mit Zimt. Mmmm....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel leuk stadje, ik ben er in 2014 geweest. Moest wel kijken in mijn eigen foto’s of we over hetzelfde stadje hadden. Een verademing in de streek. En mooi bewaard. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een schattige plaatsjes laat je allemaal zien. En die deuren....
    Deuren vind ik ook leuk om te fotograferen. En ramen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om via jou foto's weer eens door deze prachtige oude stad die geheel op de Werelderfgoedlijst staat te wandelen.
    Zie ook de zachtgroene voordeur van hotel waar wij ruim een week verbleven en ook nog lang niet alles gezien hebben.
    Ik heb toen ook geroepen daar wil ik nog eens heen om al het andere moois te zien......maar ben bang dat het er nooit meer van zal gaan komen of er moet een wonder gebeuren.

    Bijzonder dat jullie net in de kerk waren toen de bezoekers de toren in mochten en het verhaal uit een ver verleden maakt het helemaal af.

    Fijne zondag,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Willy,
    Wat een droom bezoek was dat!
    Heerlijk zo'n post om weer even terug te kijken in de Oude Wereld.
    Quedlinburg is een geweldig mooi stadje en wat boften jullie met dat toren bezoek; heerlijke foto's.
    Liefs en fijne zondag nog!
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Willy,
    Wat een prachtige stadswandeling maakten jullie daar. En dat uitzicht vanaf die toren. Je foto's van de deuren vond ik eigenlijk nog het mooiste. Altijd leuk om op die manier wat mooie details vast te leggen. Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie hier nog eens naar terug willen. Ik zou zo meegaan... prachtig allemaal...
    Fijne zondag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow, wat een mooie plek heb je weer in beeld gebracht en ik had er nog niet eerder van gehoord. Heerlijk om even mee te wandelen. Fijne week en hartelijke groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Willy ... Thank You.... so enjoy your photographic travels... wat 'n mooi land. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtig stadje! Bedankt voor de wandeling erdoor aan de hand van je mooie foto's! Weer een hele goeie tip voor als we de Harz nog eens gaan bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sprookjesachtig!

    Fijne dag en groetjes, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi stadje, fijn dat ik mee mocht kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie reportage, ik ben er al een keer geweest maar ga in de lente zeker terug!Hart. gr en bedankt voor jouw reactie op mijn garnstudio patroon. Ik had het later ook door dat ik te snel dacht dat je tot de helft moest en dan minderen.ik heb het wat aangepast.

    BeantwoordenVerwijderen