zaterdag 9 juli 2022

De dingen dichtbij - Jaap Nieuwenhuis - Stillevens in aquarel

In het boek 'Portret van een huis - Interieuraquarellen van Jaap Nieuwenhuis' (2005) kon ik al kennismaken met het werk van de schilder. Het boek geeft een kijkje in het negentiende-eeuwse huis Grapendaal in Welsum, waar hij tot 2018 woonde. 

Wat was ik blij dat de tentoonstelling 'De dingen dichtbij', die te zien is in het Voerman Stadsmuseum in Hattem, verlengd is tot 15 augustus 2022 (ipv tot 15 mei 2022), anders had ik het gemist. De tentoonstelling toont werk van Jaap Nieuwenhuis (1927). Het is een overzicht van zijn stillevens in aquarelverf van de afgelopen twintig jaar. Voorwerpen in en om het huis zijn de inspiratiebron voor hem.  

































Ter gelegenheid van de 95e verjaardag (februari 2022) van Jaap Nieuwenhuis is er een prachtig boek uitgegeven bij de huidige tentoonstelling (en met nog meer schilderijen). Nu kan ik thuis heerlijk nagenieten. Je kunt deze tentoonstelling in het Voerman Stadsmuseum in Hattem nog bezoeken tot 15 augustus 2022. 



Informatie:
https://www.voermanmuseumhattem.nl/expositie-winter-2021-de-dingen-dichtbij/
https://www.voermanmuseumhattem.nl/
http://jaapnieuwenhuis.nl/
https://detantevantjorven.blogspot.com/2014/06/jaap-nieuwenhuis-kostuumontwerpen-voor.html

11 opmerkingen:

  1. Beste Willy,
    Wat een verrassing om je weer te mogen lezen!
    Ja, nu heb je twéé van zijn prachtige boeken over nog mooier schilderwerk.
    Zoiets geeft de lezer, bezoeker een prachtige indruk van het leven in een negentiende eeuws huis.
    Bedankt voor het delen van je práchtige foto's.
    En, ik heb ook nog een allerlaatste keer gefietst in Nederland... Mijn solo trip.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Willy, Prachtig, dank je voor de tip. Daar fiets ik binnenkort naar toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn om weer eens wat van je te horen. Je laat veel zien van de tentoonstelling. Mooie schilderijen. Groet en fijn weekend. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een mooi overzicht Willy.
    Misschien in mijn vakantie dat ik er nog naar toe kan.

    Groeten,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige schilderijen! Daar zou ik er best wel eentje van willen hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heerlijk Willy weer een blogverhaal, ik geniet zo van je blogs. Nooit gehoord van Jan N. maar wat mooi zeg, vooral de wit-blauwe prachtig. Zou zo een aquarel willen maar dan wel met een moderne lijst of zonder zelfs. Wellicht dat ik nog naar de tentoonstelling ga, binnenkort vakantie in ons 2e huisje in de Achterhoek dus dat is niet zo ver. Ik hoop dat je weer vaker gaat bloggen.
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk ! Je bent erweer….welkom! Hoop dat alles goed met jou gaat Willy….? Liefs Ria en Leaf 🍀💗🐾🍀

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze zijn prachtig de patronen, vormen en kleuren!
    Bedankt voor het maken van zoveel foto's in de tentoonstelling... het zou mij een genoegen zijn om ook de originelen te zien.
    Ik heb genoten van elk van de prachtige stillevens. Prachtig.
    Veel plezier met het boek thuis. Vriendelijke groeten van Viola.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Catherine france. I have problem with Google and can leave anonymous comments on blogs only! ! Nice to see you back! I love still lives paintings and these ones are beautiful! ( try to fix the problem)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gelukkig las ik nog op tijd jouw blog. Wat een mooie aquarellen en dat bekende aardewerk dat hij geschilderd heeft.
    Hier wil ik nog graag naar toe. Dank je wel, dat je het ons laat zien.

    BeantwoordenVerwijderen