vrijdag 27 maart 2015

Criel-sur-Mer en Hühnergötter

We laten MERS-LES-BAINS in Picardië achter ons en keren terug naar Normandië. Het drukke -en voor ons minder aantrekkelijke- Le Tréport bezoeken we wel, maar daar zijn we snel weer weg. Foto's heb ik er ook niet gemaakt. We rijden richting het zuiden naar Criel-sur-Mer. Met de verse broodjes en onze koeltas zoeken we een plekje aan het strand. 











Trijnie bedoel je dit soort stenen? Ik ken ze onder de naam Hühnergötter. Op mijn andere blog schreef ik er het volgende over. 

Geen schelpen, maar Hühnergötter namen we mee als souvenir. Hühnergötter zijn stenen met gaten. Het is de Duitse benaming voor de kleine exemplaren van Paramoudra. Een Nederlandse naam is mij niet bekend. De stenen zijn meestal van vuursteen. Het gat is ontstaan omdat daar een zachter deel zat dat door het water is uitgespoeld. De stenen zouden geluksbrengers zijn en beschermen tegen onheil. Hühnergötter heb ik voor het eerst gezien op het blog van Strandsigi. HIER kun je er over lezen.

HIER kun je het volledige bericht lezen.

20 opmerkingen:

  1. Laat de zomer maar komen....ik krijg door je foto's zo'n zin in zon, zee en strand :-)!

    Fijn weekend Willy! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geloof dat ik een idee voor de vakantie heb. Zou een idee kunnen zijn als de weersvoorspellingen redelijk zijn. Mooie tocht. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schitterende omgeving! En wat een bijzondere steen, had er nog nooit over gehoord!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk om daar te zitten!
    Prachtige foto's heb je ook daar gemaakt!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou, die 'geluksbrengers' zou ik maar zuinig op zijn. Wat is het genieten naar jouw schitterende foto's te kijken en je leuke reisverslagjes te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb een keer Hünergötter verzameld op het strand van Rügen...
    Ze liggen in de tuin, hun werking laat soms wel eens te wensen over ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's weer Willy.

    Groetjes
    Lenie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog nooit van gehoord. Ik moet maar eens op zoek. Een beetje geluk kan ik nu wel gebruiken. Prachtige foto's van het strand. Verlangen naar de kust en zomer

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig!! Heerlijk om even mee te mogen genieten :) Fijn weekend, lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik herinner me dat wij ook stenen met gaten daar vandaan hebben meegenomen. Maar het zijn wat gladdere stenen dan die jij laat zien. Ik wist niet dat ze een naam hadden, maar vond ze bijzonder genoeg om een paar op te rapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Weer even bijgelezen op je blog, heerlijk om zo weg te dromen bij jouw foto's!
    Veel liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fijn dat we even mee mochten naar het strand.
    Fijn weekend. Xx Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O geweldig zou er zo graag even willen lopen.... leuk dat je mij er even mee naar toe nam en de mooie steen liet zien!
    Lieve groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een stenen strand daar he? maar op zich ook erg mooi. Grappige stenen zijn dat. Nog nooit gehoord hoe ze genoemd worden. Je blijft steeds maar bij leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beste Willy,
    Ook weer wat geleerd hier; in het Engels heet het Pot Stones en ze komen in Nederland ook niet voor kennelijk. Interessant en onderlijnd met prachtige foto's.
    Het strand is er typisch een voor het dragen van water schoenen; bepaald geen zacht strandzand. Maar wel mooi gezicht.
    Lieve groetjes en fijne zondag.
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig!! Ik kan me daar uren mee vermaken, op het strand zoeken naar mooie schelpen en stenen en fossielen. Beter dan rij aan rij liggen bakken in de zon, maar ja, ieder zijn meug ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat is Normandie toch mooi. Wij kwamen er ook graag!

    Alvast fijne Paasdagen Willy!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Haha....ja Willy: die bedoel ik! Kijk maar even op mijn blog van 10 juni 2014 dan zie je ze daar terug maar dan iets kleiner.
    Ik moet maar weer eens nieuwe gaan halen....

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Trijnie, je hebt er een mooie hanger van gemaakt, leuk idee!

      Verwijderen
  19. Bedankt weer voor je reacties op m'n blog...
    Normandie is zo mooi! Wij waren er in de zomer van 2009 en hebben toen een groot deel van de kust afgestruind. Heerlijk om je foto's te zien, de sfeer komt weer helemaal boven.
    Maar zo'n aparte steen hebben we niet gezien!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen