vrijdag 13 oktober 2023

Recept van de maand - oktober - boerensoep

Recept van de maand is een idee van medeblogster Elisabeth. Op elke tweede vrijdag van de maand delen de deelnemers een recept. Dit is mijn eerste bijdrage. De herfst is begonnen, de koude dagen komen er aan, daarom had ik zin in deze boerensoep. 



Ingrediënten:
1 winterpeen
1 stengel bleekselderij 
150 gram groene kool 
pot witte bonen (uitgelekt ongeveer 450 gram)
1 ui
2 tenen knoflook 
1,25 liter water (of 1 liter water en 2,5 dl witte wijn)
2 bouillonblokjes (kan combinatie van 1 kip en 1 groente (eventueel iets meer, afhankelijk van eigen smaak)
3 lepels olijfolie

Bereidingswijze:
-winterpeen, bleekselderij en groene kool snijden
-ui en knoflook snijden
-ui en knoflook paar minuten bakken in olie
-dan winterpeen, bleekselderij en groene kool paar minuten mee bakken
-water en bouillonblokjes toevoegen (de groente moet onder water staan)
-aan de kook brengen en 20 minuten op laag vuur laten pruttelen
-de uitgelekte bonen toevoegen en nog 15 minuten op laag vuur laten pruttelen
-eventueel kun je nog wat water met bouillonblokje toevoegen 
-voor meer of minder soep kun je de hoeveelheden aanpassen en/of variëren met de groenten (paprika,   spruitjes, broccoli
-eventueel bestrooien met 100 gram Parmezaanse kaas

2,5 dl witte wijn en 100 gram geraspte Parmezaanse kaas heb ik achterwege gelaten. Het originele recept staat in het boek Miss Dahl's heerlijkheden - Sophie Dahl.


Informatie over RvdM:
https://busybessy2.blogspot.com/2023/09/rvdm.html
https://busybessy2.blogspot.com

24 opmerkingen:

  1. Guten Morgen Willy,
    für Suppen bin ich und besonders mein Mann immer zu haben.
    Sehr interessante Kombination! Von einer mit Grünkohl habe ich noch nie gelesen.
    Dank Dir für´s Rezept!

    Mit freundlichem Gruß

    Monika

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor soep kun je me altijd wakker maken, heerlijk !
    Fijn recept van deze boerensoep.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heeerlijke soep voor nu het wat kouder wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hou van dit soort soepen en nu hier de regen tegen de ramen klettert krijg ik zomaar trek.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zomer of winter……soep vind ik altijd smaken.Jou soep doet zijn naam eer aan met al die lekkere groenten van het boerenland.Dankjewel voor het delen!
    Ga nog even reactie geven op jou vraag op mijn blog.
    Groetjes Ger,
    hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijke soep lijkt me dit. Ik houd wel van dit soort soepen. Ga ik vast maken. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Soep, ik vind het heerlijk en maak het regelmatig. Deze lijkt me lekker met die groene kool.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lekker een soepje gaat er altijd wel in

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Thé weather is getting colder a nice time for a good soup!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Das klingt lecker liebe Willy, ich liebe Suppen wirklich sehr und gerade jetzt schmecken sie besonders gut, danke fürs Rezept.

    Liebe Grüße
    Kerstin und Helga

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Al even terug vanavond had ik hier een reactie op je heerlijke Boerensoep gegeven
    Willy, en nu ik even weer op je blog kijk zie ik het niet meer staan. Misschien is het
    toevallig in de Spam map terecht gekomen dat gebeurt bij meerdere bloggers
    wel vaker de laatste tijd??? In ieder geval beschreef ik dat de soep er heerlijk uitziet,
    echt een complete maaltijdsoep. Die wordt toegevoegd aan mijn receptenboekje.

    Groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Josephine, er is geen andere reactie van jou bij het spam. Fijn dat je deze reactie nog plaatste en welkom als volger. Ik heb modereren aangevinkt en ben nu pas in de gelegenheid om de reacties te plaatsen. Groetjes Willy

      Verwijderen
  12. Mmmm jammer dat we het niet kunnen ruiken. Ik hou van alle soepen.
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een heerlijke gezonde soep, dat is wat er bij me op komt als ik dit zie en lees...
    Die gaat wel een keer op tafel staan bij ons hoor!
    Dankjewel voor het recept...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. bei kaltem wetter ist so ein eintopf genau das richtige!
    liebe grüße von mano

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dit recept komt goed van pas, ik vond van de week nog een blik witte bonen in mijn voorraad kast! Bij de komende temperaturen wordt het weer lekker om een soepje op tafel te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Das hört sich sehr gut an, perfekt für einen Suppenkaspar, wie ich es bin. :)
    Ich liebe Suppen und Eintöpfe.
    Danke für das Rezept.
    Lieben Gruß von
    Heike

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het wordt nu echt tijd voor soep! En deze lijkt me erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Das hört sich lecker an, jetzt beginnt die Zeit für kräftige Suppen.
    Danke fürs Rezept und liebe Grüße
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  19. De soep ziet er heerlijk uit... Ik hou van boerenkool en witte bonen. Ik zal het proberen. Bedankt voor het delen.
    Gisteren heb ik een kip gekookt en vandaag maak ik kippensoep... eerst met noedels, wortels, broccoli... en ik heb zuurdesembrood gemaakt, waar ik broodjes mee ga maken, een deel met een beetje karwij en de ander deel met walnoten. Ik ben gelukkig.
    Veel groeten aan jou. Viola - Ik wens je een fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen