Het eiland Usedom behoort voor het grootste deel tot Duitsland en het andere deel behoort tot Polen. In het Poolse deel van Usedom ligt het westelijke deel van Swinoujscie (in het Duits Swinemunde), een grote havenstad en badplaats. Het behoorde tot 1945 ook bij Duitsland. Van oudsher is het ook een Kaiserbad (Keizerlijke badplaats).
Op de laatste dag van ons verblijf op Usedom bezoeken we de stad. Swinoujscie is ons niet geheel onbekend, want in de Usedom Krimi die wij volgen, worden regelmatig uitstapjes gemaakt naar deze stad. Wij maken ook deze keer weer gebruik van de UsedomCard en reizen gratis met de trein. Bij Swinoujscie centrum stappen we uit; dit is tevens het laatste station van het eiland Usedom. De toeristen die hier uitstappen, lopen allemaal richting promenade en strand. Wij lopen een andere kant op, naar het historische centrum en de rivier Swina. De grote flatgebouwen waar we onderweg langs komen, vinden we niet bijzonder mooi.
![]() |
| Aan de Swina |
Het historische centrum bevalt ons wel. Gelukkig zijn we de anderen niet achterna gelopen. We zien mariniers en horen muziek, dat maakt ons nieuwsgierig. Nu zetten we wel de achtervolging in en komen we uit bij Plac Slowianski, een groot plein met een oorlogsmonument. Er verzamelen zich nog veel meer mariniers. Het is 8 mei, en op deze dag vinden hier herdenkingsplechtigheden plaats ter ere van de 81e verjaardag van het einde van de Tweede Wereldoorlog in Europa. Wij kijken en luisteren toe.
![]() |
| Plac Slowianski |
Op Plac Wolnosci zoeken we een bankje en drinken onze koffie op. Het is een fraai aangelegd plein met een fontein. Heerlijk om hier even te zitten. Na de koffie gaan we naar het nabijgelegen shoppingcenter. We blijven daar niet al te lang.
![]() |
| Plac Wolnosci |
Vanaf het historische centrum gaan wij nu ook op weg naar de promenade en het strand. We komen onderweg langs mooie gebouwen en villa's en door straten met veel groen.
De lange promenade met moderne hotels/appartementen en parkachtige groenstrook ziet er goed onderhouden uit. Op sommige stukken zijn veel toeristenwinkeltjes en horecagelegenheden. Aan de andere kant staan de villa's van eind 19e en begin 20e eeuw, de Bäderarchitectuur. Op een bankje luisteren we, onder het genot van onze koffie en boterhammen, naar de prachtige muziek van twee straatmuzikanten. Daarna nemen we nog een kijkje op het strand.
Vanaf Swinoujscie willen we nog naar de Duitse badplaats Ahlbeck gaan. Dat zouden over het strand of de promenade kunnen doen (ongeveer een uur), maar we nemen de trein.
Informatie:
https://usedom.de/die-insel/orte/swinemuende
https://www.kaiserbaeder-auf-usedom-wollin.com/





































Geen opmerkingen:
Een reactie posten