vrijdag 1 maart 2013

Het stoplapje van Adriana Johanna Ochtman

N.a.v. de oproep in het bericht STEEKJE VOOR STEEKJE ontving ik van Will van G. de volgende e-mail:

Ook ik heb een oud stoplapje. Het is gemaakt door mijn grootmoeder, Adriana Johanna (Aad) Ochtman. Ze is geboren in 1881 te Zierikzee en was de oudste dochter van een boekhandelaar. Ze kreeg een goede schoolopleiding en hoefde niet jong te gaan werken, zo had ze tijd voor handwerken en lezen.

Aad op 14 jarige leeftijd

Het stoplapje is 29 x 28 cm groot. Helaas staat er geen jaartal op. Op een verstellap van haar staat het jaartal 1894, dus de stoplap zal ook zo van rond 1895 zijn.

De voorkant van het stoplapje 

 
De voorkant van het stoplapje


De achterkant van het stoplapje


Van haar heb ik veel op handwerkgebied geleerd. Ik kreeg van haar mijn eerste breipennen, die heb ik trouwens nog steeds. Samen met haar heb ik heel wat gebreid en gehaakt. Ze leerde mij de eerste beginselen van het borduren. Ik was dertien jaar toen ze overleed. Ik had nog graag veel meer van haar willen leren. Van haar heb ik de liefde voor het handwerken meegekregen. Ze hield niet van slordig werk, een foutje betekende; uithalen en opnieuw. Daar ben ik haar nog steeds dankbaar voor.

Aad op ongeveer 20 jarige leeftijd met haar jongere zusje Lien.



Will stuurde een tweede e-mail met nog meer foto's:

De werkstukjes komen uit een schoenendoos. In het doosje zit ook een merklapje, dat waarschijnlijk niet door haar is gemaakt. Want het zijn niet haar initialen. Ik weet ook niet hoe oud het is. Er staat geen jaartal op. Maar ik vind het erg mooi, ondanks dat het is doorgelopen. Het is 31x34 cm groot.


Verder bevat het doosje een paar oefenlappen. Dit werd de meisjes natuurlijk ook geleerd, de nuttige handwerken.







Dit is het doosje van oma Aad ( Adriana Johanna Ochtman) waar al die schatten in zitten.



HIER (klik) kun je zien wat Will nog meer in het doosje bewaart. Inmiddels is alles zorgvuldig verpakt in zuurvrij papier.

Dank je wel WILL.



32 opmerkingen:

  1. Wow, wat schitterend zijn die sschool- en stoplapjes, en het is zo leuk dat dit alles bij elkaar bewaard is gebleven met een beetje geschiedenis erbij. Koester het maar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een oproep al niet teweeg kan brengen...een boeiend verhaal!

    Fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat laat je ons weer mooie dingen zien. Ik heb ook wel veel geleerd van mijn handwerkende oma.
    Groet Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk om dit te lezen. Ik geniet er van. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat de oude handwerkstukken omhoog komen. Prachtig om te zien!
    Een mooi weekend, Willy!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh Willy wat leuk dat je dit laat zien. Die oude werkjes raken me altijd op een bepaalde manier. Ik heb van mijn moeder ook nog zo veel. Binnenkort laat ik een schoollapje van haar zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig dat dit er allemaal nog is en dat de foto's er ook nog zijn,ik geniet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk om te lezen. Fijn om zulke familie schatten te hebben. Ook mijn oma heeft me breien geleerd. Zelf was ze tijdens de oorlog alles kwijt geraakt toen er een bom op hun huis viel. Groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat fijn dat dit allemaal bewaard is gebleven en je ook weet wie het gemaakt heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Willy,
    Weer een erg interessante verzameling. Je kijkt er van op dat er ruim een eeuw geleden de nadruk werd gelegd op verstelwerk. Kleding werd in ere gehouden en erg kundig 'versteld' om het te behouden. Vaak was het om te beginnen al puur linnen, erg sterk en dus ook kostbaar. Men leefde toen duidelijk meer Eco-Friendly!
    Bedankt voor je altijd informatieve posten.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. What a beautiful post....I loved visiting the museum in your previous post too....Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een schat aan lappen zeg, echt een mooi stukje geschiedenis...
    Liefs en een fijne weekend
    Erna x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat is dit weer mooi en die geschiedenis erbij is super!
    Mooi weekend en lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtig verhaal over Aad, om iets meer te weten te komen over 'zomaar' een vrouw, die zulke prachtige dingen heeft gemaakt! Dank je voor deze mooie post!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie schatten komen er uit die doos.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat prachtig allemaal en wat een schatten. Wat leuk ook om te lezen dat ze met zoveel liefde bewaard worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een geweldige verzameling echt iets om te koesteren!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een rijkdom als je dit mag ontvangen van iemand die je dierbaar was.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het is een ontzettend leuke post geworden Willy! Niet alleen om te kijken, maar vooral ook om te lezen.

    Een fijn weekend!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een geweldige oude schatten Willy. Dat zijn dingen om te koesteren en misschien in lijstjes te zetten?
    Lieve groetjes
    Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik vind het heel fijn dat deze spulletjes bewaard zijn gebleven !
    Ik geloof ze waren een stuk minder gehaast toen...in vergelijking met ons... hoe noemen ze dat nu ook alweer...Moderne tijd ?! ;-)
    Fijn weekend Sis

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een leuke post!
    Wat goed dat al deze schatten, uit het verleden, bewaard zijn gebleven!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een interessant verhaal en wat een mooi werk
    Wat fijn dat dit soort dingen allemaal bewaard is gebleven
    Fijn weekeinden groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh wat mooi zo'n schat van een voorouder!
    prettig weekend!
    hugs, Elsina

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat is het een mooi bericht geworden. Ik vind het fijn om anderen te laten mee genieten. Dit doosje koester ik zeer. Een tastbare herinnering aan mijn oma, die mij de liefde voor het handwerken mee gaf.
    Wat een aardige reacties!
    Prettig weekend groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mooi als je zulke écht tastbare herinneringen aan je grootmoeder hebt. De mijne was een uitstekend handwerkster, zat bij de zusters Ursulinen op kostschool en heeft daar het nodige gemaakt. En later allemaal weggedaan want wat moet je met allemaal die oude rommel. Om te huilen toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat weer een heerlijk blogje! Het is toch verbazingwekkend wat kinderen vroeger op (heel) jonge leeftijd allemaal maakten. Bijzonder dat er toch nog zoveel mooie werkjes bewaard zijn gebleven.
    Ik heb zelf ook nog het een en ander bewaard en ook gekregen. En reken maar dat ik er zuinig op ben!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolateier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een schat in dat doosje! Zo leuk om dit soort verhalen te lezen, leuk dat je er een blogje van gemaakt hebt.
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat fijn dat het doosje bewaard bleef met al die mooie dingen erin. Zulke fijne herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. wat bijzonder en wat fijn dat het bewaard wordt en dat wij er nu ook even van mee mogen genieten! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen