zaterdag 23 juli 2016

Een eierkoekgebakje bij de thee

Een gebakje eet ik alleen bij feestelijke gelegenheden (en af en toe in de vakantie ;). Voor dit eierkoekgebakje maakte ik een uitzondering. Ik vulde een omgedraaide eierkoek met standyoghurt, stukjes peer, kaneel en munt. Het is een variant op het eierkoekgebakje dat ik bij MARLOES zag. Zij vulde de eierkoek met mascarpone en verse kersen. 

Het déjeuneetje (MOSA-Maastricht) kreeg ik onlangs van mijn moeder. Zij gaf het lang geleden cadeau toen mijn tante belijdenis deed. Na haar overlijden, kwam het déjeuneetje weer bij mijn moeder terecht.





12 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit. Mooi hoe sommige dingen bewaard blijven en geschiedenis maken. Fijn weekend. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fantastisch Willy dat het mooie déjeuneetje bij jou terecht gekomen is.
    En het ook weer in gebruik is genomen met dit lekker uitziende eierkoek gebakje + thee.
    Bij het woord déjeuneetjes ga ik in mijn herinnering terug naar de vele bezoeken en logeerpartijen in zomervakanties bij mijn Duitse oma en tantes die naast elkaar woonden.
    Zodra de altijd mooi gedekte tafel voor de warme middag maaltijd afgeruimd was en het zacht gerinkel van porselein,glas en bestek uit de keuken verstilde........begon tante aan het indekken van de lange tafel met hagelwit gesteven tafelkleden waarop voor ieder een sierlijk déjeunetje waarvan niet een hetzelfde was.
    En tegen drie uur kwamen over de gehele lengte van de tafel de heerlijkste taarten en zelfgemaakte obstkuchen te staan waarna tante de vers gezette koffie uit sierlijke koffiepot schonk.En wanneer je bij het derde stuk gebak met je mond nog half vol zachtjes nee schuddend met je hoofd je bordje niet aanreikte als tante weer een stuk gebak op de taartschep had liggen kon ze heel verbaast kijken.....
    Mijn overleden zus waarmee ik altijd die mooie herinneringen kon delen omdat zij ook altijd met mij aan die gedekte tafel zat heeft jaren lang die tijd vast willen houden door oude déjeuneetjes van Duitse porseleinmerken te verzamelen wat door de jaren heen een kast vol geworden is.
    Bij eierkoeken en trouwens ook bij Maria koekjes gaan mijn gedachte terug naar het zelf maken van gebakjes in mijn jeugd,we smeerden er dik de roomboter op en strooide rijkelijk met suiker of chocolade hagelslag.
    Dat waren nog eens tijden☺☺☺
    Maar je hebt me wel op een idee gebracht Willy,moet nog naar de bakker en niet alleen voor brood weet ik nu al.

    Fijn weekeind en bedankt voor het delen van je leuke post,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  3. een goed idee... ga ik ook eens doen. En dat dejeuner is mooi... ik heb er ook nog een van mijn vader (zal inmiddels wel 90 jaar oud zijn...toch eens tevoorschijn halen)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig toch, hoe de meest eenvoudige dingen zoals zo'n eierkoekgebakje tot de meest plezante kunnen horen ;o) Daar hebben we geen ingewikkelde taarten voor nodig, hihi! Het ziet er super lekker uit en dan ook nog eens gepresenteerd op zo'n bijzonder schoteltje.. met een mooi verhaal erbij! Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om op de foto's het gebakje steeds kleiner te zien worden :-)
    Leuk dat het servies zo overgaat van moeder (via tante) op dochter. Van een déjeuneetje had ik nog nooit gehoord, ik heb een mooi woord bijgeleerd :-)
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi dejeuneetje. Mooi ook dat het in de familie is gebleven. Het gebakje ziet er heerlijk uit. Dat zal smullen zijn geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi cadeautje van je moeder, lief dat jij tantes dejeuneetje mag hebben.
    Je eierkoek gebakje ziet er heerlijk uit.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oh lekker hoor ik doe dat met bosbessen daar maak ik een gelei van lekkerrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mmmmmmm...lekker genieten !...liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed idee. Kun je met heel veel fruit maken, en het ziet er direct feestelijk uit.
    Fijn weekend alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ziet er heerlijk én mooi uit, het gebakje kleurt prachtig bij het servies. En een goed idee, om van eierkoeken een gebakje te maken.

    BeantwoordenVerwijderen