dinsdag 24 juli 2018

Nog twee chemo's te gaan

Lieve allemaal. Hartelijk dank voor de reacties op mijn vorige berichtje. Ze doen mij erg goed en zijn een steun tijdens mijn ziekte. Bij het lezen van de reacties kreeg ik even kippenvel, want ik besefte dat het echt over mij gaat.
Op 15 mei ging ik voor de tweede reeks chemo's naar het ziekenhuis. Het eerste ziekenhuisverblijf (vanaf 29 maart) duurde vijf weken, dus daar rekende ik deze keer ook op. Gelukkig had ik weinig bijwerkingen en was ik snel uit de dip. (De dip is de periode na de chemo's waarin de bloedwaarden dalen en de weerstand laag is. Beneden een bepaalde grens heb je bloed en/of bloedplaatjes nodig.) Na drie weken mocht ik naar huis. Op 19 juni startte de derde reeks chemo's. Een week later kreeg ik te horen dat ik al naar huis mocht. Ik moest wel drie keer per week naar het ziekenhuis om de bloedwaarden te laten controleren, want ik ging thuis de dip in. Gelukkig zijn de bloedwaarden niet te laag geweest en hoefde ik geen bloed en/of bloedplaatjes.
De artsen zeggen dat ik het volgens het boekje doe en zijn zeer tevreden. De beenmergpunctie tussen de derde en vierde reeks chemo's laten ze zelfs achterwege. Met deze berichten ben ik meer dan tevreden. Het geeft me ook weer moed voor de laatste loodjes. Morgen start de vierde (en tevens laatste) reeks van twee chemo's. Ik weet nu al dat ik vrijdag weer naar huis mag. Ook dan zal ik thuis de dip ingaan en moet ik weer drie keer per week voor controle naar het ziekenhuis.
Ik ben blij dat de chemo's en de ziekenhuisverblijven er bijna opzitten. Al met al heeft het dan zo'n vier maanden in beslag genomen. Gelukkig hebben de tussentijdse periodes thuis me elke keer erg goed gedaan. Het was ook steeds prachtig weer.
Ik zal de komende twee jaar ook nog regelmatig in het ziekenhuis te vinden zijn, want vanaf zes weken na de laatste chemo's start ik met medicijnen en zijn er controles van bloed en beenmerg.
Binnenkort wil ik het gewone bloggen ook weer oppakken.
Tot snel!

22 opmerkingen:

  1. Ach lieve Willy toch, ik lees nu pas wat jij allemaal hebt moeten doormaken en dat is niet niets. Ik weet even niet wat ik moet zeggen.
    Ik wens je heel veel moed, sterkte en kracht dat zal je hard nodig hebben, maar ik begrijp dat je er positief in staat. Heel veel liefs , licht en warmte. Dat alles goed mag komen ! Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Willy, heel veel sterkte bij deze laatste loodjes en hopelijk word je weer helemaal gezond! Ik kijk uit naar je blogberichten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetjevik schrik ervan. Ik was zelf ook niet zo actief omdat ik ook ziek ben geworden waadoor ik niet veel kon doen of gedaan heb. Ineens miste ik je logjes al. Ik wens je heel veel sterkte toe. De chemos ondergaan is geen pretje weet ik van heel dichtbij. Ik denk aan je.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ooh, dat had ik helemaal gemist. Wat een periode heb je achter de rug. Bijna achter de rug. En wat ben je er positief over. Heel veel sterkte met de laatste loodjes, Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goede morgen Willy
    Wat fijn om te lezen dat het naar omstandigheden goed met je gaat de medicijnen hun werk goed doen en je positief blijft . Het zal niet altijd even makkelijk zijn maar lieve mensen in jou omgeving en een fijn thuis zullen zeker helpen om de dip dagen zo goed mogelijk door te komen.
    Ik vroeg mij de laatste weken al vaker af "hoe zou het met Willy zijn " maar ben blij met dit blogje.
    Ik wens je heel veel sterkte toe met deze laaste kuren en hoop snel weer iets van je te lezen hoe het met je gaat.
    Lieve groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een goede berichten!
    Ja heerlijk hè de tijd om thuis weer op verhaal te komen en je minder patiënt te voelen.
    Heel veel sterkte met deze laatste chemo en dat het alleen maar opwaarts mag gaan.
    warme knuffel voor jou en voor jullie allemaal veel kracht
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach Willy, ik las nu pas je vorige blog en kwam er achter waarom ik zolang niets van je had gelezen. Pfft dat is schrikken, maar.....de 4 maanden van chemo's zitten er bijna op en dan is het langzaam aan opknappen. Gelukkig dat het tot nu toe allemaal volgens schema verloopt, wens je veel sterkte.
    Om je moed te geven: Mijn vader is 96 geworden en had meer dan 20 jaar een leukemie. Telkens als het weer eens mis ging, belandde hij in het ziekenhuis en.....dan was er intussen weer een nieuw medicijn uitgevonden waar hij goed op reageerde voor een aantal jaren en dan begon hij weer opnieuw.
    Lieve groet en leuk als je weer gaat bloggen,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mooie vooruitzichten , hou je goed , veel sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn weer bijgelezen te zijn. Wat gelukkig dat je gedeeltelijk thuis kon herstellen van de dips. Sterkte met alles!!!
    Tot blogs en liefs, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Willy,
    Nou zeg, petje af voor je moed en doorzettingsvermogen en vooral je positieve instelling. Dat is overigens de àllerbeste medicijn die je kunt krijgen!
    Ben blij voor je dat het er vrijdag weer op zit, al komt de dipt thuis dan nog, maar het is nergens beter dan thuis te kunnen zijn.
    Heel fijn om wat van je te horen, was er blij mee.
    Onze tandarts heeft twee dochters en een van de twee heeft ook een lange behandeling voor leukemie gehad en is er volledig vrij van, kon haar studie afmaken en werkt al een poos als medische verpleegster in een ziekenhuis. Dat doet goed om zoiets mee te kunnen maken en erg fijn voor alle betrokkenen.
    Heel veel sterkte en hopelijk ben je snel weer op de been.
    Wij fietsten vandaag nog een korte rit. We proberen het bij te houden, in beweging blijven zo lang het kan en heerlijk buiten zijn.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn dat je wat van je laat horen! Ik ben blij voor je dat de behandelingen "goed" gaan, goed in de zin van dat je niet zo lang in het ziekenhuis hoeft te blijven en dat de doktoren tevreden zijn. Want verder zal het afzien zijn voor je. Maar je blijft zo optimistisch, daar bewonder ik je om. Ik weet zeker dat je optimisme positief zal bijdragen aan je herstel. Ik wens je heel veel sterkte met de laatste chemokuren en de daarbij behorende dippen. En hopelijk tot gauw! Lieve groet, Moon

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jammer genoeg had ik je vorige blogpost niet gelezen. Ik wens je veel sterkte .

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Pffff...gelukkig ben he al zover als nu...knap hoor...je doet het toch maar...je hebt geen keuze maar meis wat een zware strijd moet je ondergaan....ik vind het jammer dat ik he adres niet hebt...want dan kan ik even een kaartje of iets sturen...mail het me anders even nou meis ga er voor de laatste loodjes ...dikke knuffel liefs Ria x 💋💋💋❤️❤️❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat fijn dat het naar omstandigheden goed gaat, en het einde in zicht is! Wel heel heftig wat je allemaal overkomt, en ik kan me goed indenken dat je af en toe denkt: gebeurt dit nu allemaal echt? Je wordt natuurlijk heel erg geleefd deze periode. Als het straks achter de rug is heb je een hoop om te gaan verwerken, en ik wens je dan ook alle sterkte toe. Heel veel liefs van Mar

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh, ik heb dit niet beseft... Sterkte hoor Willy, het is heel wat!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Willy,
    Ik ben een hele tijd weggeweest in blogland en heb pas sinds begin juli het bloggen weer een beetje opgepakt. Ik schrik me nu een hoedje van jouw berichten. Maar wat fijn dat de artsen tevreden geluiden laten horen en dat jij jezelf best goed voelt nu. Laten we hopen en duimen dat dit zich zo voortzet.
    Heel veel liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een heftige tijd, heel veel sterkte en gezondheid gewenst. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jee, wat heftig allemaal. Maar toch fijn dat je de kuur goed oppakt. Nogmaals stekte!
    Dikke knuffel, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat fijn dat het zo goed gaat, ik heb vaak aan je gedacht ....kuren en dan zo'n warmte.
    Heel veel sterkte met het vervolg hoor!
    groetjes Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dag Willy,
    dank voor je bericht over je situatie. Wat een spannende periode moet het geweest zijn en is het nog. Positief je laatste 2 zinnen in je bericht!! Geeft ook aan dat het de goede kant met je opgaat. Ben ik echt blij mee voor jullie.
    Maar ook je volgers zullen het waarderen want je hebt gewoon twee prachtige Weblogs die door velen worden gevolgd. Niet in de laatste plaats door je aanstekelijke verhalen gelardeerd met prachtige foto's. En ik weet haast wel zeker dat er ook weer nieuwe Zweedse vakantieverhalen en -foto's aan toegevoegd zullen worden. Maar vooralsnog voor nu en de komende tijd veel sterkte en moed gewenst en ik hoop je binnenkort weer vele malen te treffen op een van je blogs.
    Duim omhoog en blik op de toekomst!
    Truus W

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Willy, wat een schrik, had je al een tijd gemist en dacht dat je misschien meer op Facebook actief was zoals de meesten van de blogsters. Bloggen vind ik toch wat fijner om wat nieuws over te brengen. Hoop voor je dat alles goed komt, zelf heb ik ook een bloedziekte valt onder dezelfde categorie als die van jouw. Bij mij worden teveel rode bloedcellen aangemaakt waardoor ik elke zes weken een aderlating moet laten doen van een 1/2 liter. Het bloed wordt anders stroperig dik. Desondanks eind vorig jaar drie x trombose gehad in mijn linkerbeen. Krijg nu antistolling, wens je heel veel sterkte met de behandeling. Hoop dat je weer gauw goed nieuws kunt schrijven! Want je uitstapjes met de prachtige verhalen erbij zijn geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen