donderdag 14 februari 2019

Over kleine en grote klompen en een bezoek aan het Klompenmuseum in Eelde

Buitenlanders denken vaak dat alle Nederlanders op klompen lopen, maar ik denk dat de meeste Nederlanders nog nooit op klompen hebben gelopen. Als je er nog nooit op gelopen hebt is het ook geen pretje. Als klein kind liep ik soms op klompen, maar dan wel met dikke wollen sokken aan. Later droeg ik Zweedse klompen, die waren veel fijner. Er was ook een periode waarin kleppers in de mode waren. Ik droeg van die platte kleppers met een rode riem. Het waren geen klompen, maar ze waren wel van hout.


Mijn schoonvader droeg bij huis altijd klompen. Hij kocht elk jaar op de paardenmarkt vier paar klompen. Hij deed met één paar klompen ongeveer drie maanden en dan waren ze versleten. Toen hij enkele jaren geleden overleed, wilde mijn dochter graag opa's klompen als aandenken. Zij kreeg zijn laatste paar gedragen klompen en zijn laatste paar nieuwe klompen.


Enkele jaren geleden bezochten wij het Internationaal Klompenmuseum in Eelde. Het museum heeft zo'n 2400 paar klompen uit 43 landen. Ze zijn natuurlijk niet allemaal tegelijk te zien. Er is ieder jaar een nieuwe expositie, dit jaar is dat Pracht en Praal.













Informatie: https://klompenmuseum.nl/

11 opmerkingen:

  1. Er zitten mooie exemplaren tussen. Die met die verhoging eronder. Geweldig, maar lijkt me erg onhandig. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastisch... tusen takk... vielen Dank... bedankt.
    Groeten aan jou. Viola

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een hoop soorten!
    Mijn zoontje loopt het liefst op klompen, is er nu zelfs mee naar zijn bokstraining. Vind hij makkelijker dan veters en klittenband. Soms moet ik hem eraan herinneren dat de klompen voor de werf zijn, anders zou hij er gerust mee naar school gaan. Hij loopt en rent er zelfs mee op blote voeten.
    In de moestuin vind ik ze ook altijd fijn. De zool is glad en er blijft niet veel aanhangen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo veel verschillende klompen maar die van Opa vind ik toch het mooiste.
    Leuk zo'n aandenken aan haar Opa.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  5. What an interesting post. I like that your daughter has her grandfather's clogs.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Daar wil ik ook wel eens naar toe...
    Onze kinderen hadden vroeger klompjes en wat was het gemakkelijk want die konden ze zelf aan en uitdoen! En je hoorde altijd waar ze waren...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige klompen zijn er te zien.
    Dacht dat dit museum niet meer bestond maar nog wel zo te lezen uit jouw verhaal.
    Die 'kleppers' met rode band heb ik ook gedragen en je kon dan zo goed op je tenen staan daarmee alsof je een balletdanseres was.
    Onze 3 kinderen hebben vroeger altijd bij huis op klompen gelopen-lekker makkelijk.
    Goed weekend
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super, ik wist dit niet, ga zeker een keertje kijken, ik verzamel kinderklompjes, dus kan daar mijn hartje wel ophalen.

    BeantwoordenVerwijderen