zondag 28 april 2019

De vier broers Barraud

Toen ik op de website van Museum MORE een van de schilderijen uit de tentoonstelling over de vier Zwitserse broers Barraud zag, wist ik meteen dat ik deze tentoonstelling wilde bezoeken. Vier broers in de kunst, vier realisten en hun schilderijen uit de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw. De tentoonstelling werd op 20 januari geopend, maar twee weken geleden waren we pas in de gelegenheid om het museum More in Gorssel te bezoeken. Wij waren die dag de eerste bezoekers in de drie zalen (5,6 en 7) waar de schilderijen van de broers Barraud hangen. Het bleef daar nog een tijdje rustig, want de meeste bezoekers volgden de adviesroute en die start bij zaal 1. Francois, de oudste broer, werd de beroemdste van de vier. Zijn schilderijen staan centraal tijdens deze tentoonstelling en worden omringd door het werk van zijn broers.




Een aantal van mijn favorieten uitgelicht.







Ik koop niet van elke tentoonstelling die wij bezoeken een boek, maar deze keer wist ik zeker dat ik het boek wilde hebben.


De tentoonstelling is nog tot en met 12 mei (2019) te zien.
https://www.museummore.nl/agenda/gebroeders-barraud/
https://www.avrotros.nl/nu-te-zien/gemist/detail/item/nu-te-zien-de-broers-barraud-05-03-2019/

Ik heb met veel plezier het tv-programma Het Geheim van de Meester gevolgd. In Museum More zijn de reconstructies te zien tot en met 10 juni (2019). 
https://www.museummore.nl/agenda/het-geheim-van-de-meester-expositie/

10 opmerkingen:

  1. De schilderijen zijn prachtig. Wat een interessante tentoonstelling, erg leuk om je foto's te zien Willy.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig, staat ook nog op mijn lijstje. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb deze ook op mijn lijstje staan, hoop dat het mij nog lukt. Bedankt en groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Willy,
    Je kunt deze vier broers alleen maar bewónderen om hun talent.
    Ze hebben een stuk geschiedenis van die tijd weten te schilderen met hun prachtige realisme.
    Heel bijzonder om vanaf het heden zo'n inblik in toen te hebben.
    Dank voor het delen en fijn dat je er zo van hebt kunnen genieten en met boek, nog talloze malen kunt herbeleven wat jullie gezien hebben met eigen ogen.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is niet alleen een mooie tentoonstelling maar ik vind ook altijd dat bij realistische schilderijen je zoveel kunt zien over hoe men in die tijd woonde leefde en welke kleding men droeg.
    Het lijkt mij een prachtig boek over deze schilders
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  6. even om je te zeggen hoe ik kan genieten van je blog, van je prachtige foto's en beschrijvingen..

    Ik zit in rolstoel en kan niet meer zelf op pad, meeste is niet toegankelijk voor rolstoelers en via jou blog lijkt het bijna of ik er zelf bij ben, de fantastische museums zelf heb bezocht, alle dorpjes en rondwandelingen... heerlijk gewoon dank je wel xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Anna, dank je wel voor je reactie. Mooi dat ik je op deze manier mee kan laten genieten van mijn uitstapjes.

      Verwijderen