maandag 22 januari 2024

Baby spiraalsokken

Eind vorig jaar breide ik voor de jongste kleinzoon babysokjes. Ik gebruikte restjes sokkengaren. Als ik voor mijzelf sokken brei, ben ik altijd blij als de hiel weer gelukt is. Met vier breinaalden een hiel breien in babysokjes zag ik niet zitten. Op het internet kwam ik spiraalsokken (grote maat) tegen, dat zijn sokken zonder ingebreide hiel. Het patroon is simpel: 4 recht, 4 averecht en na 4 toeren 1 steek verspringen. Ik zette 32 steken op, een veelvoud van 8. Eerst breide ik een boord en daarna het patroon. Al snel ontstond er een draai in de sok. Bij de tenen heb ik net als bij een gewone sok geminderd. De sokjes pasten perfect. Ik breide nog 2 paar sokjes. Deze keer zette ik 36 steken op, een veelvoud van 6, want nu wilde ik 3 recht, 3 averecht breien. Na 4 toeren 1 steek verspringen. Voor het gemak schoof ik bij het verspringen de breinaalden ook op, zo kon ik steeds met 3 steken recht beginnen. Kleinzoon draagt de spiraalsokken over de gewone sokjes heen. 






Waar ik nu precies het patroon heb gevonden, weet ik niet meer. Er zijn meerdere blogs/websites met spiraalsokken.

14 opmerkingen:

  1. Goed idee voor hele kleine voetjes.
    Ik heb een boekje over spiraal sokken dacht dat het ooit gekocht is bij zeeman

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat schattig die kleine babyvoetjes in de spiraalsokjes!
    I

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nooit eerder gezien dit model spiraal sokjes,mij lijkt dat er door het patroon ook behoorlijk wat rek ontstaat zodat het kindje het lang kan dragen?
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Willy,
    Mooie sokjes en erg praktisch.
    Kleinzoontje zal lekker warme voetjes hebben deze winter—dankzij een handige en lieve Oma.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een lieve babyvoetjes en wat een leuke sokken. Nog nooit over gehoord of gezien...maar ze staan schattig!
    Liefs, Willeke (Annelein Design)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk en lekker warm voor de kleine voetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Willy!
    Thats a good idea for small feet that grows. I also knit socks, but for much bigger feet.
    Have a nice day /Marika

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Willy!
    Die Söckchen für das Enkelkind sind zauberhaft!

    Liebe Grüße
    Monika

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Willy,
    was für goldige Babyfüßchen das sind. Die Strümpfe passen ganz wunderbar und halten so richtig schön warm.
    Und weil ich in letzter Zeit so wenig Zeit zum Kommentieren hatte, gibt es gleich noch ein dickes Lob für die schöne Strickdecke aus dem vorherigen Beitrag.
    Liebe Grüße von
    Manu, die gerade ganz schnell noch einen Strumpf fertig stricken sollte.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. The spiral knitting makes it appealing.

    BeantwoordenVerwijderen