maandag 21 juli 2014

Grace Kelly, prinses en stijlicoon - Paleis Het Loo


"Grace Kelly, prinses en stijlicoon". Een prachtige tentoonstelling die nu te zien is in Paleis Het Loo. Een tentoonstelling die ook bovenaan mijn lijstje stond. Gelukkig wonen we niet ver van Apeldoorn en met de museumkaart hebben we gratis toegang. Voor deze tentoonstelling geldt wel een toeslag van 3 euro, maar dat is het meer dan waard. De begane grond en de eerste verdieping van de westvleugel zijn ingericht met foto- en filmmateriaal, brieven, kleding en accessoires. Er staat zelfs een echte auto. De tentoonstelling is ingedeeld in vier categorieën, Grace Kelly als filmster, -bruid, -prinses van Monaco en -stijlicoon.


Foto's (6): Menno Mulder Photography / Paleis Het Loo.







Wie denkt aan Grace Kelly (1929-1982), een van de meest gefotografeerde vrouwen van de twintigste eeuw, denkt meestal aan haar schoonheid en elegantie. 
Grace Kelly werd geboren in Philadelphia in een welgesteld gezin. Toen ze achttien jaar was, vertrok ze naar New York om naar de toneelschool te gaan. Ze werd een beroemdheid als actrice in de jaren vijftig, met hoofdrollen in films van Alfred Hitchcock en andere bekende Hollywood regisseurs. Grace Kelly was niet alleen het nieuwe gezicht van Hollywood, maar ontwikkelde zich ook daarbuiten tot stijlicoon. De Grace Kelly Look werd gekenmerkt door een natuurlijke schoonheid, elegantie en stijl. 
Maar Grace Kelly wilde meer. Op het hoogtepunt van haar filmcarrière koos zij voor huiselijk geluk boven de roem. Miljoenen mensen waren wereldwijd getuige van haar sprookjeshuwelijk in 1956 met prins Rainier III van Monaco. Zij vervulde haar nieuwe levensrollen als echtgenote, als moeder en als prinses met haar kenmerkende karakter vol wilskracht en professionaliteit. De inzet van de prinses voor het prinsdom Monaco op sociaal, maatschappelijk en cultureel gebied was groot. Haar overlijden als gevolg van een noodlottig auto-ongeval in september 1982 was dramatisch en het nieuws ging als een schokgolf door de hele wereld. Bron: Paleis Het Loo.


Er wordt kleding tentoongesteld uit verschillende periodes van haar leven, ook film- en zwangerschapskleding. Veel jurken en pakjes zijn tijdloos mooi. Hoogtepunt vond ik de prachtige trouwjurk (een replica) ontworpen door de kostuumontwerpster van MGM filmstudio's waar zij onder contract stond. In één van de trouwschoenen werd een geluksmuntje verwerkt. Naast de vele kleding zijn er ook  hoeden, zonnebrillen, tassen, diademen, broches en ringen. Inclusief de Kelly Bag, haar verlovingsring die ook te zien was in haar laatste film High Society en een schattige poedel broche die ze o.a. droeg op een Mondriaan jurk.
 
Een prachtige tentoonstelling en een echte aanrader!
GRACE KELLY, PRINSES EN STIJLICOON tot en met 26 oktober 2014.
Inmiddels verlengd tot en met 4 januari 2015!

18 opmerkingen:

  1. Wat een mooi verslag heb je gemaakt, het was een legendarische vrouw. Onze Maxima treedt nu in haar voetsporen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor deze info. Wat mooi en daar ga ik ,zodra ik terug ben naar toe. Staat echt bovenaan het lijstje en die drie extra euros zijn zeker de moeite waard.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In één van de trouwschoenen werd een geluksmuntje verwerk.....

    het klinkt en ziet er allemaal zó sprookjesachtig uit,het leven van deze mooie vrouw,
    maar volgens mij heeft het geluksmuntje haar en haar familie niet kunnen beschermen tegen al de tegenspoed die ook als een rode draad door Huize Grimaldi loopt.
    Maar dat het huwelijk van Prins Reinier met de Amerikaanse actrice Grace Kelly het koningshuis een glamoureus imago gaf is voor iedereen duidelijk.

    Een publiekstrekker deze tentoonstelling in Paleis het Loo waar veel mensen groot plezier aan zullen beleven.

    Fijne dag en lieve groet,
    Ge

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Willy,
    Ja Grace was een erg móóie vrouw met natuurlijk gratie. Erg jammer dat haar leven zo abrupt eindigde op nog jonge leeftijd.
    Dit zal zeker een pracht tentoonstelling zijn!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze tentoonstelling staat ook op m'n lijstje, dank je wel voor deze voorpret Willy!
    XXX Hetti

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoorde van mijn broer en moeder al dat het een erg mooie tentoonstelling was. Ik heb ook een museumkaart maar had nog niet gezien dat ik hem daar ook kon gebruiken, die drie euro is dan heel weinig toch? Ga graag eens kijken, dank je.
    Groetjes
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een gave tentoonstelling!! En wat ziet je blog er mooi uit :) Echt prachtig vormgegeven Willy, een plaatje zo!! Lieve groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat moet dit een mooie tentoonstelling geweest zijn. Een tante van me is er pas heengeweest, dus ik wist er van, maar zelf helaas geen tijd op zeer korte termijn om erheen te gaan....
    Ik denk dat Grace Kelly toch wel als 'de mooiste vrouw ooit' door kan gaan, in mijn ogen wel tenminste...
    Fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zowel de dood van Grace Kellly als van Lady Di maakten op mij een enorme indruk. Het waren beiden vrouwen met een enorme uitstraling, ik had bij deze vrouwen het gevoel dat de wereld écht beter van hen werd. In mijn agenda had ik al genoteerd dat deze tentoonstelling in Apeldoorn plaatsvond, ik zal zo eens kijken of ik het ook de komende weken nog als agendapunt heb staan. Het lijkt mij een prachtige voorstelling en dat wordt door jou alleen maar bevestigd.

    Fijne avond Willy. Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lijkt me helemaal geweldig om daar rond te kijken... die jurken een plaatje...
    groetjes van Marijke
    www.bij-marijke-thuis.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat zie je toch veel! Ik woon in de buurt maar zou veel meer uitstapjes moeten maken! Vorige week nog wel bij het Loo mijn bejaarde moeder met vriendin daar afgezet, maar in plaats van daarna te gaan werken (in Apeldoorn) zou ik eigenlijk mee moeten gaan! Ik ga goede voornemens maken ;-)
    Groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh. Waar is de tijd gebleven van de filmsterrenfoto's. In de jaren 50 kocht ik die als klein meisje regelmatig en dan maar dromen bij al die prachtige jurken. Dit lijkt me een hele leuke tentoonstelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Grace Kelly was het een van de meest elegante charmante queens! Ze slaagde awaytoo vroeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het lijkt me een geweldig mooie tr. Misschien ga ik er wel heen aan de foto's te zien een echte aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk om wat over haar te lezen. Ik wist natuurlijk wel dat ze filmster was en met Reinier getrouwd was, maar ik wist helemal niet dat ze Amerikaanse was... Herinner me het ongeluk nog goed! Zet het op mijn lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dank je voor de rondleiding. Een icoon om nooit meer te vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dank dat je de foto's met ons deelt. Mijn moeder is laatst ook op deze tentoonstelling geweest, maar was een beetje teleurgesteld dat er weinig over haar leven als prinses/moeder te zien was. Dat zou misschien ook niet bij het stijl image gepast hebben, of de privacy van de prins(esjes) moest gewaarborgd worden. Wie weet.
    Lieve groet,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen