maandag 28 juli 2014

Fischerhude

In 2012 verbleven wij een week in het kunstenaarsdorp Worspwede ten noorden van Bremen. (Mijn berichten over Worpswede vind je HIER en HIER.) Wij bezochten toen ook het Otto Modersohn Museum in het ten oosten van Bremen gelegen kunstenaarsdorp Fischerhude. Na het bezoek aan dat museum maakten we een wandeling door Fischerhude, maar omdat het regende werd het een korte route. In mei waren wij er voor de tweede keer. Eigenlijk waren we dit keer weer op weg naar Worpswede, maar op het laatste moment besloten we eerst naar Fischerhude te gaan. Wederom was het een regenachtige dag, maar toen wij het plaatsje binnenreden klaarde het op en kwam de zon nog door. 













We wandelden door de straatjes en genoten van de boerderijen en huizen in vakwerkstijl. Evenals in Worpswede is het er mooi groen en zijn er galerieën, winkeltjes en cafeetjes gevestigd. 











De Wümme, een riviertje met meerdere zijarmen, stroomt door Fischerhude.























De volgende drie foto's zijn van onze eerste kennismaking met Fischerhude in 2012. Op de laatste foto is het Otto Modersohn Museum te zien. Dit tweede bezoek aan Fischerhude was wederom veel te kort. Informatie over Fischerhude vind je HIER en HIER.




19 opmerkingen:

  1. Hi Willy,
    Mooie foto's weer van het kunstenaarsdorpje in het hoge Duitse Noorden ;-) Is er een reden voor waarom die tapijten buiten hangen? Mooi weer om te kloppen? Vond het wel een grappig detail.
    Lieve groet
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ Anita, ik heb geen idee. Het éne tapijtje was vastgespijkerd aan de schuur, dus zal ter decoratie dienen. Misschien hing de andere idd op het hek om te kloppen of te drogen. Het stond wel grappig.

      Verwijderen
  2. Je laat alweer zo'n prachtig kunstenaarsdorp zien. Heerlijk om even mee te kunnen wandelen. Het is daar een prachtig gebied. Wij waren begin juni in Worpswede. En zullen daar zeker nog eens komen.
    Fijne week, groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ Will, leuk dat jullie er nu ook zijn geweest. Fischerhude moet je bij een volgend bezoek aan Worpswede niet overslaan. Jullie zullen het ook mooi vinden.

      Verwijderen
  3. Dat kunstenaarsdorp lijkt me een gezellige plek om eens te bezoeken. Leuk ook die 'kasthuisjes' waar ze jam, boeken of andere spulletjes in te koop hebben. Die vloerkleden vielen me ook op, of ze moesten luchten en geklopt worden (zoals bij ons vroeger op vrijdag altijd gebeurde) of was het misschien ook een vorm van kunst?
    Groeten,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gezelligheid heerlijk om door te wandelen ,zetten we op het to do lijstje ,prachtige foto s

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie en groene omgeving, Willy. Gelukkig klaarde het op toen jullie er waren, met droog weer is een bezoek aan zo'n sfeervol plaatsje sowieso leuker en ook makkelijker met het maken van foto's.

    Ik wens je een fijne dag. We hebben net een flinke plensbui gehad, maar inmiddels heeft de zon ook al weer geschenen.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Willy,
    Het ziet er bijzonder kleurrijk en gezellig uit. Wat is daar veel te zien! Die vakwerkhuizen vind ik zo mooi... Je kijkt je ogen uit... Daar zul je dus vast nog een keertje naar toe gaan, je zegt het al, bezoekje was wederom te kort...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Willy,
    Wat een mooi dorpje is het zo in de zomer, verscholen in het groen. Zóveel te zien en te doen en het straalt een rust en vrede van vergane tijden uit.
    Liefs en geniet van de laatste juli dagen.
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige dorpjes met mooie huizen. Het ziet er allemaal even sfeervol uit! Leuk om te lezen dat jullie ook naar het zelfde gebied in Engeland gaan. Je zult niet teleurgesteld zijn!

    Ik heb ook met veel plezier het boek van Susan Branch gelezen. Fleur van 'In de polder' had het mij aangeraden. Als je al niet enthousiast bent over Engeland, dan word je het vanzelf door het lezen van dit boek :-)

    Fijne week!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Madelief, leuk dat je het boek al gelezen hebt. Ik ben benieuwd naar jullie uitstapjes.

      Verwijderen
  9. Weer een heerlijke tip. Hoe vind je deze toch allemaal? Je kunt wel een reisgids uitgeven. Ik geniet van alle moois en probeer het te onthouden. Bedankt.
    Groet,
    Dientje (dientjes.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een geweldige foto's van een geweldige plek en uitje.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige plek die er nu met regen voor mij al heel aantrekkelijk uitziet,wat moet dat wel niet zijn op een zonnige dag in mei.
    De vloerkleden vielen ook mij op maar dat vind ik niet zo interessant,wel probeer ik de tekst te lezen op de (gedenk,grafstenen?) stenen met afbeeldingen van engelenkopjes die tussen de gemetselde stenenmuur rondom kerk staan,vier eeuwen oud dus......en als ik het goed zie heeft er iemand heel oneerbiedig zijn/haar roze klapkauwgom tegenaan geplakt.
    Moet je je eigen eens voorstellen dat er iemand dat doet wanneer die door museum loopt langs voorwerpen uit die periode.

    Ga over de omgeving eens lezen,moet nog iets zoeken om in het najaar heen te gaan.

    Fijne dag en lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ Hej Dees, fijn dat je er weer bent. Morgen lees ik bij jou even bij, ik zag dat het een heel verhaal is.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooi dorp, weer een fijne tip erbij. Daar gaat onze volgende Round Round heen! Een stuk minder ver rijden dan Zweden...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk dat ik je weer gevonden heb. Ik was van alles kwijt, maar zo langzaam maar zeker komt alles weer goed. Ik heb genoten van je prachtige foto's. Ik ga proberen alles weer bij te houden.

    BeantwoordenVerwijderen