zaterdag 20 oktober 2018

Avocadoplant en mangoplant

Mijn dochter kwam met het idee om een avocadoplant te kweken. Zij prikte drie satéprikkers in de pit  en liet de pit met de bolle kant in lauw water hangen. Na vele weken wachten kwamen er eindelijk wortels aan en stak er iets groens boven uit de pit. Toen het groen ongeveer 10 cm hoog was, plantte ze de pit in de grond. Er groeiden al snel grote bladeren. Toen ik dit resultaat zag, zette ik ook een pit op water. Ik hoefde niet heel erg lang te wachten, na twee weken verschenen er wortels en groen. 





Het is inmiddels een jaar later en de planten zijn flinkerds geworden. Binnenkort knip ik de top maar uit mijn plant. De planten staan tijdelijk op de logeerkamer geparkeerd. 


Na de avocadopit probeerde ik het ook met de mangopit. De mangopit moest wel eerst uit het omhulsel gehaald worden. Ik stopte de pit in een bakje met natte watten en zette het op de vensterbank. Toen er wortels aankwamen plantte ik de pit in de grond. De plant groeit, maar niet zo snel als de avocado. 






18 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig experiment, ben benieuwd wanneer er vruchten aan komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te proberen je bent op de goede weg

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu maar wachten op de oogst. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De advocadopit staat bij mij net zo in de vensterbank.
    Zo leuk dat het ook echt lukt.
    Mangopit heb ik nog niet geprobeerd.
    Ook maar een keer proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een leuk experiment vooral als het zo lukt. Ooit heb ik ook een avocadopit gepoot in mijn kas. Nadat hij was opgekomen, groeide en groeide de plant tot aan het dak van de kas. Het ging goed totdat we een strenge winter kregen, toen was het uit met de pret.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk. Bij mijn dochter ook gezien. Ga navraag doen. Hart. Gr.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een collega is ook met dit experiment bezig. Nu ik dit lees wil ik het ook weleens proberen. Leuk trouwens, weer eens iets van je te lezen. Hoe gaat het met je?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geweldig experiment is dit! Hoe groeien deze planten in hun natuurlijke omgeving-krijgen ze dan zijtakken?
    Fijn dat de chemo in het ziekenhuis voorbij zijn. Zijn de beenmergpuncties ook voorbij? Die waren geen pretje he.
    Fijn dat je afleiding en genoeg energie had om deze dekentjes te maken.
    Goede zondag!
    hartelijke groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Truus, google even op afbeeldingen dan zie je verschillende exemplaren van klein naar groot.
      De beenmergpuncties vielen erg mee, er zullen er nog wel een aantal volgen de komende jaren.

      Verwijderen
  9. Wat is de natuur toch mooi!
    En fijn dat jij wat oudere planten laat zien. Ik zie vaak de pitten voorbij komen en de kleine planten, maar ik zag nog nooit zo’n grote avocado plant dat de top eruit geknipt moest worden, gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ontzettend leuk Willy ......fijne zondag liefs Ria x 💕

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk om zo de natuur aan het werk te zien vanaf het begin. De avocadoplanten zijn best groot zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. leuk!!! heb dit vroeger ook gedaan met avocado en mango pitten, en dadels en sinasappels en mandarijnen en tamarinde.. gaat heel goed, to ze te groot worden ( het worden immers bomen!) of buiten bevriezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beste Willy,
    Zoiets is altijd wel een uitdaging om tropische pitten proberen te laten kiemen en er een plant van te laten groeien.
    In Indonesië zagen we de echte mango struiken en konden verse vruchten plukken.
    Vriendin in Escondido, Californië heeft avocado bomen.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw, wat een reuzen zijn het geworden, je hebt groene vingers. Bij mij gaan ze toch elke keer weer dood na een tijdje. Te droog, te nat, ik weet eigenlijk ook niet wat ik verkeerd doe.

    BeantwoordenVerwijderen