zondag 15 augustus 2021

De botanische tuin van Loismann in Ibbenbüren

Ons navigatiesysteem had er moeite mee om het juiste adres te vinden. De bestemming was de botanische tuin van Loismann aan de Loismannweg in Ibbenbüren ,vlakbij het Dortmund-Eemskanaal. Toen in 1894/1895 dat kanaal werd gegraven, werd ongeveer 2 hectare land van Boer Bernhard Loismann opgehoogd met uitgegraven zand. Omdat het land niet meer gebruikt kon worden voor de landbouw en geplante appelbomen niet de gewenste opbrengst gaven, begon bomenliefhebber Bernhard Loismann en later zijn zoon Karl Loismann inheemse en buitenlandse bomen en struiken aan te planten. In 1910 werden de eerste uit zaden gegroeide bomen geplant. De Amerikaanse mammoetboom is er een van. Wij vonden het bezoek aan de tuin zeer de moeite waard. Het fotograferen vond ik minder leuk, want hoe krijg je bomen in een tuin goed op de foto? Niet dus! In de namen van de bomen heb ik mij niet verder verdiept, alleen bij foto van de Amerikaanse mammoetboom staat de naam vermeld.



de Amerikaanse mammoetboom





de Amerikaanse mammoetboom




9 opmerkingen:

  1. It’s a beautiful garden. I love the big sequoia tree.
    This year the gardens are very green! Thanks to the rain.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Willy,
    Jammer dat jullie navigatiesysteem niet meewerkte maar het eindigde toch nog goed gezien de mooie foto's.
    Ja, zo'n enorme Redwoods oftewel Sequoiadendron giganteum zijn enorm hoog, evenals sommige andere reuze bomen. Kun je nooit in een foto weergeven.
    Die Pieter en ik bezochten waren 'enkele' jaren ouder nog:
    https://mariettesbacktobasics.blogspot.com/2021/06/special-mushroom-friends-don-and-donna.html
    Ook die ik met Papa bezocht, in link onder deze post.
    Een hele klus om zo'n botanische tuin te onderhouden!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Guten Morgen Willy,
    was für ein schöner Park. Da lebe ich in Nordrhein-Westfalen und kenne diesen Park gar nicht. Danke fürs Zeigen.
    Komme gut in die neue Woche.
    Liebe Grüße
    Tina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig park. En ondanks dat het moeilijk is bomen te fotograferen, krijg je toch een goede blik op alle moois. Ik sta er elke keer weer versteld van dat je deze plekje vindt. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een pracht van een tuin! Je raakt toch niet uit gekeken...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het lijkt me daar heel mooi en rustig met het ruisen van de bomen.
    gro,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je had steeds geweldige foto's van de bomen bij je.
    Een prachtige tuin, heerlijk groen.
    De reis was het waard.
    Fijne avond, groetjes
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige tuin! Ik ben regelmatig door Ibbeburen gewandeld in het verleden, maar deze mooie tuin heb ik gemist. Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen