zaterdag 21 augustus 2021

Gut Erpenbeck in Lengerich

Landgoed Erpenbeck ligt in de gemeente Lengerich. In 1260 was de naam Erpenbeck al verbonden met de boerderij. Het is een Gräftenhof, dat is een boerderij die omgeven wordt door een gracht. Het water diende niet alleen ter bescherming, maar ook voor de aandrijving van een aantal molens.







Sinds 1921 worden er asperges verbouwd en vanaf 1967 worden er hammen gerookt. De boerderij heeft zelf geen varkens, het vlees komt van boerderijen uit de buurt. In december is er verkoop van kerstbomen van eigen grond en is er een kerstmarkt. Wij bezochten de boerderijwinkel, waar naast de asperges (nu alleen in glazen pot), gerookte hammen en andere producten verkocht worden. Ik zag veel lekkers, maar beperkte mij tot het kopen van drie producten: een pakje gerookte ham in plakjes, een potje smeerleverworst en een potje rote grütze (een rode vruchten dessert). 






Toen ik na de vakantie  thuis de website van Gut Erpenbeck bekeek, zag ik een aantal video's over het landgoed. Eén video is een aflevering van het Duitse tv-programma 'Land und Lecker', waarin de vrouw des huizes, Freya, een driegangenmenu op tafel zet voor 5 vrouwen van andere boerderijen. In een andere video wordt er uitgebreid ingegaan op de geschiedenis van het landgoed en komen er drie generaties Erpenbeck aan het woord. Ik vond het leuk en interessant om iets meer te weten te komen over landgoed Erpenbeck en de bewoners.


Informatie: https://gut-erpenbeck.de/

6 opmerkingen:

  1. Wat een leuke plek. En zulke boerderijwinkels hebben vaak lekkere producten, fijn om wat van mee te nemen en te proeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie winkel, zoveel heerlijke producten. En het gebouw met die stalen dieren in de tuin, prachtig. Volgens mij heb ik die film gezien. Ga het zo nog even nakijken. Wij kijken regelmatig Duitse TV en vinden dit soort programma leuk om te zien. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke winkel. Je kijkt je ogen uit en ik zou zeker allerlei lekkers gekocht hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Willy,
    Zo'n bezoeken zijn erg waardevol omdat je zoveel van de geschiedenis van de streek opsteekt. Geschiedenis in al zijn vormen, qua bouw maar ook vooral de overleving van de locale bevolking. Waar leefden ze van.
    Rote Grütze is lekker!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me een heerlijke winkel vol met lekkers. Je hebt je nog goed ingehouden :-)
    Die mooie verroeste herten vind ik ook prachtig, maar die waren vast niet te koop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Floor, de herten zijn te koop (ongeveer 300 euro), te gebruiken als grill of plantenbak.

      Verwijderen