maandag 4 maart 2024

Een boek over Jo Koster


Links: Boer op brug in landschap 1916
Rechts: Aardappelen schillende oude vrouw 1930

Wiedende vrouw 1910


Rustende boerin op kruiwagen 1905


Links: Portret van Magdalena Wilhelmina van Lookeren Campagne-Hettinga Tromp 1934
Rechts: Portret van Antoinette de Savornin Lohman-Gleichman 1940

Een aantal schilderijen van Jo Koster zag ik voor het eerst tijdens een bezoek aan het Voerman Museum in Hattem. Haar werk sprak mij meteen aan. 

Museum Voerman Hattem

Toen wij in november Museum Singer Laren bezochten, zag ik daar twee schilderijen van Jo Koster. Ik werd blij van deze schilderijen. Meisje met zonnehoed is mijn favoriet.

Landschap 1917

Meisje met zonnehoed 1911




Ik ben maar eens gaan kijken of er een boek over Jo Koster verkrijgbaar is. In 2002 is er een boek uitgegeven "Jo Koster 1868-1944 Een zwervend bestaan". Helaas niet meer verkrijgbaar in de boekhandel, maar wel tweedehands en voor de prijs van 75 euro! Verder speuren heeft geloond. Ik heb een mooi exemplaar kunnen kopen voor 10 euro (incl verzendkosten) en ben er heel blij mee. 

Boekomslag: Staphorster meisje op weg naar de maaiers


Jo Koster had tijdens haar leven vooral een zwervend bestaan, maar woonde en werkte van 1910 tot 1924 in Hattem. In 1910 liet zij een rietgedekt vrijstaand huis met atelier bouwen aan de Apeldoornseweg in Hattem. In 1938 werd het huis verkocht en in opdracht van de nieuwe eigenaar onder architectuur van Gerrit Rietveld uitgebouwd. Dit huis staat nu te koop. 



Informatie:
https://voermanstadsmuseumhattem.nl/collectie/vaste-collectie/jo-koster/
https://www.singerlaren.nl/nl/pQZ7tl/bezoek/museum

9 opmerkingen:

  1. Inderdaad prachtige schilderijen. Heel puur zoals het vroeger was en het meisje met de zonnehoed is zo lief. Ja wie wil niet zo'n mooi huis. Prachtig.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Willy,
    Jo Koster was een bijzondere vrouw met geheel eigen visie in een tijd dat vrouwen zelden aan bod kwamen.
    Ze heeft mooi werk nagelaten en zodoende ook een inzicht in het leven rond de eeuwwisseling.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig werk. Vooral de drie portretten spreken mij aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fijn dat je dat boek kon kopen. Ik vind haar werk ook zo mooi en dat begon in Singer met het zonnehoedmeisje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig werk van Jo Koster,de boerenvrouwen figuren op het land doen me denken aan De Arenleessters en Het Angelus van Jean-François Millet.
    Denk nog vaak terug aan de tijd dat ik de ingelijste afbeeldingen bij opa in de kamer zag hangen en vraag me nu af waarom ze op de stapel kan weg terecht kwamen toen zijn huis leeg moest,terwijl ik toch wel het een en ander nog steeds bewaard heb.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Liebe Willy, ich bin Dir wieder gerne gefolgt durch diese besondere Ausstellung. Danke dafür und schön dass Du das Buch gekauft hast.

    Liebe Grüße
    Kerstin und Helga

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie schilderijen. Meisje met zonnebloem zag ik ook in Laren. Wat fijn dat je het boek kon kopen voor een mooie prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hej Willy!
    Mycket vackra tavlor, porträtten är väldigt fina, flickan och de två damerna.
    Hälsningar Marika

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig werk. Ook een mooi huis had ze in Hattem. Het Voerman museum staat op het lijstje van een vriendin en mij om te bezoeken. Binnenkort hoop ik....

    BeantwoordenVerwijderen