vrijdag 8 maart 2024

Recept van de maand - maart - romige aardappelsoep met spekjes

Meestal maak ik soep van verschillende soorten groenten en voeg daar soms een aardappel aan toe voor het binden. Deze keer had de aardappel de hoofdrol, want ik maakte aardappelsoep. Het recept zag ik op een Duits blog, maar ik heb het wel hier en daar aangepast. Achteraf zag ik pas dat ik eigenlijk prei had moeten gebruiken i.p.v. lente-uitjes, maar het heeft goed uitgepakt en de smaak was prima. 



Ingrediënten:
800 gram vastkokende aardappelen 
bosje lente-uitjes (helemaal gebruiken)
2 uien 
8 dl water
200/250 ml slagroom
10 gram roomboter
1 groentebouillonblokje (voor ons voldoende, maar mag ook meer)
peper en nootmuskaat
100 gram spekjes

Bereidingswijze:
Schil de aardappels en snijd deze in blokjes.
Snipper de uien.
Snijd de lente-uitjes in ringen (houd een deel apart voor bij de spekjes)
Smelt de boter in een pan.
Bak hierin de uien en lente-uitjes.
Doe de aardappelblokjes in de pan en voeg het water, de slagroom en het bouillonblokje toe.
Breng het aan de kook en laat het 15/20 minuten zachtjes koken tot de aardappelblokjes gaar zijn.
Bak intussen de spekjes en doe aan het eind de apart gehouden lente-uitjes erbij.
Pureer de soep en voeg peper en nootmuskaat naar smaak toe.
Serveer de soep met het spek/lente-uitjes mengsel.


Informatie:
https://www.waseigenes.com/2024/02/08/kartoffel-lauch-suppe-thermomix-rezept/
Andere deelnemers RvdM vind je via:
https://busybessy2.blogspot.com/2024/03/andijviepannenkoek-met-spek.html

13 opmerkingen:

  1. Dat lijkt mij een lekkere soep! Lente-uitjes zijn op dit moment ook wel toepasselijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een lekkere gezonde maaltijdsoep. lijkt me... Lente-uitjes geven een speciale smaak aan gerechten, ik houd er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind soep altijd heerlijk, aardappelsoep lijkt mij ook lekker. Het voordeel van soep vind ik dat je meteen ook veel groente eet :-) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aardappelsoep heb ik nooit gemaakt, wel gegeten. Lekker. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een lekkere soep zal dat zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De foto van je bord romige aardappelsoep met spekjes, ziet er wel heel
    erg aantrekkelijk uit. Heb het receptje al opgeslagen, en g a ik zeker een keertje maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Willy,
    Dat zal zeker heerlijk gesmaakt hebben en ook met lente uitjes, ze zijn verwant aan prei.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mmmmhhh nehme ich gerne eine Portion liebe Willy, ich liebe Kartoffelsuppe.

    Liebe Grüße
    Kerstin und Helga

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben dol op soep. Leuk om weer een nieuw recept uit te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ich liebe Kartoffelsuppen und werfe immer alles hinein, was ich noch im Kühlschrank finde. Chilli, Frühlingszwiebel, Äpfel, und immer wieder schmeckt sie anders.
    Dein Rezept probiere ich auch mal aus.
    Lieben Gruß
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh heerlijk Willy, aardappelsoep maak het ook van tijd tot tijd, heb alleen mijn recept aangepast, liet een stukje gerookt spek mee koken voor de smaak(iets wat gerookt is verdraag ik niet meer)Laat wel altijd TL komijnzaadjes roosteren in de pan voordat de rest van ingrediënten erbij gaan.
    Groetjes,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat ziet er heerlijk uit, komt hier binnenkort ook op tafel.

    BeantwoordenVerwijderen