zaterdag 6 oktober 2012

Er was eens een Pompoenenpaleis

In Twello staat een Pompoenenpaleis. Als je over de H.W.Iordensweg rijdt kun je het niet missen. In de voortuin en langs de oprit liggen ontelbare aantallen pompoenen opgestapeld. De pompoenen zijn te koop en de opbrengst is voor hulp aan Roemenië.






Toen ik al die grote pompoenen zag moest ik denken aan het sprookje van Assepoester, waarin de fee met haar toverstokje tegen een rijpe goudgele pompoen tikte, en deze groter en groter, en toen een prachtige gouden koets werd. Dit sprookjesboek uit mijn jeugd lag op zolder. Er staan prachtige prenten in.




Ongeveer vijfentwintig jaar geleden heb ik voor het eerst pompoensoep gemaakt. Wij woonden in de Achterhoek bij de Duitse grens. Mijn buurvrouw vroeg of ik kurbissoep kende. Ik begreep niet meteen wat ze bedoelde. Het bleek dus pompoensoep te zijn. Kurbis is het Duitse woord voor pompoen.

Voor deze pompoensoep gebruikte ik een kilo pompoen in stukjes, 2 uien, winterwortel, rode paprika en kruidenbouillon. Er zijn verschillende variaties mogelijk.


Natuurlijk kun je meer doen met pompoen. STEFANIE (Lupineke) maakte pompoentaart van juf Els. Op haar blog kun je er over lezen. Het recept voor de taart staat daar ook beschreven. Wij hebben de taart gemaakt en het smaakte heerlijk!


 Eet smakelijk!


Meer pompoenrecepten:
https://www.pompoenrecepten.nl/
https://www.okokorecepten.nl/recept/groenten/pompoen/

AANVULLING: Het blog van Stefanie/Lupineke bestaat helaas niet meer. Hieronder het recept van de pompoentaart van Juf Els:

Benodigdheden voor de koeklaag:
200 gram bloem
85 gram koude boter
maïsolie of zonnebloemolie
1 zakje vanillesuiker
25 gram suiker

Voor de vulling:
1 kg pompoen
1 citroen
zout
3 eieren
1 vanillepeul
150 gr lichtbruine basterdsuiker
2 dl crème fraîche
1 theelepel  koekkruiden

Werkwijze deeg:
Zeef de bloem in een kom, snijd de boter hierin klein en wrijf het tussen de vingertoppen tot een kruimeldeeg.
Roer er de suiker, een mespunt zout en de vanillesuiker door.
Voeg 3-4 eetlepels ijskoud water toe en kneed er snel een soepel deeg van.
Leg het in folie 30 min in de koelkast.
Rol het deeg uit tot een lap en bekleed hiermee een quichevorm van 26 cm.
Prik met een vork gaatjes in de bodem van de taart.

Werkwijze vulling:
Verwarm de oven voor op 225 C.
Snijd het vruchtvlees van de pompoen in stukjes.
Stoof de blokjes pompoen in eetlepel olie met 1/2 dl water en een opengesneden vanillepeul in ca. 20 a 30 min. Regelmatig goed omroeren en eventueel nog een klein scheutje water toevoegen, anders brandt het snel aan.
Als de pompoenstukjes zacht zijn en het vocht verdampt is, de vanillepeul eruit halen nen het merg er met een scherp mes uithalen. Dit merg weer toevoegen aan de puree.
Pureer de massa tot hij glad en romig is. Laat afkoelen.
Rasp de schil citroen.
Klop de eieren met de basterdsuiker tot een romig mengsel.
Schep de crème fraîche, citroenschil, koekkruiden, 2 eetlepel olie en pompoenpuree erdoor.
Schep de vulling in de quichevorm.
Van wat eventueel overgebleven deeg kun je nog deegblaadjes maken en die op de taart leggen,
Eventueel wat gehakte walnoten eroverheen strooien.
Temper de oven na 10 min tot 180 C.
Bak de taart middenin de oven 50-55 min.
(Lekker met gemberroom, klop hiervoor 1/8 l slagroom stijf met 2 eetl gembersiroop.)

39 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige plaatjes! Al die maten en kleuren zijn een feest om naar te kijken. Ik ga mijn soeprecept ook weer te voorschijn halen. Jouw kommetje ziet er zo lekker uit. Elk jaargetijde heeft zo z'n voordelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Keus genoeg zou je zeggen ;)! Bij de herfst horen wat mij betreft pompoenen, ik heb ze alleen nog nooit gegeten. Zou ik toch eens moeten doen.

    Fijne zondag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige kleurrijke uitstalling van pompoenen Willy.
    Een soepje heb ik wel eens geproefd maar taart heb ik nog niet gegeten. Toch maar eens proberen want het ziet er verrukkelijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ziet het kleurrijk uit,wat mooi dat de opbrengst naar Roemenië gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, welk super plekje! Ik zou graag een paar kopen…hier zijn ze namelijk niet echt makkelijk te verkrijgen *zucht*..en ik hou zo van pompoensoep :O)
    Fijne zondag, Willy!
    Kram,
    Maren

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, leuk is dat he. Ik rijd er wel eens langs en weet dan niet wat ik zie. Van pompoen maak ik eigenlijk alleen soep. Maar dat vind ik heerlijk.
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. I've never seen so many pumpkins before. They are all beautiful. Have a nice sunday.

    Hugs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Willy!
    Dat zijn er inderdaad een heleboel bij elkaar. Mooi initiatief trouwens. En gek eigenlijk dat we zo weinig pompoen eten... Ik maak het eigenlijk nooit klaar. Dus wie weet ga ik eerdaags eens een van de recepten uitproberen.
    Fijne zondag!
    Helene

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie opbrengst voor een mooie opbrengst! Bij ons is de oogst treurig achtergebleven. Maar van de drie exemplaren die ik heb, ga ik beslist iets lekkers maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. het is dat het zover weg is, anders kocht ik daar beslist wat pompoenen. Leuke blog weer, fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind ze altijd zó gezellig, die pompoenen. Gewoon in de tuin (ik moet er nog steeds wat halen hier vlak bij, bij een kweker), maar natuurlijk ook die soep!! Mmmmmmm!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat is een grote hoeveelheid bij elkaar. En mooi dat het voor een goed doel gaat.
    Mooie zonnige dag verder!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een feestelijke foto's van het pompoenpaleis daar in Twello. In heel Nederland zijn weer pompoenfairs en -markten. Ook voor de sier is er weer van alles te krijgen.
    Onze dochter, die niet zo ver bij ons vandaan woont, maakt regelmatig in het seizoen een grote pan pompoensoep en natuurlijk delen wij er volop in mee. Heerlijk. Ook pompoentaart is ons niet vreemd. Ieder jaargetijde heeft zijn eigen heerlijkheden.
    Je hebt er weer een leuk verhaal bijgemaakt en de foto's zijn natuurlijk weer prachtig.
    Zo, ik ben nog aan het nagenieten van onze midweek in Zeeland. Wat is Veere een geweldig leuk stadje!!
    Met dank aan o.a. jouw blog van een tijdje geleden, wist ik er de leuke, interessante plekjes te vinden.
    Nu weer over tot de orde van de dag ...... groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oooh, zoveel pompoenen! Dat kan ook maar alleen in Nederland! Geweldig!
    Lekker hoor, pompoenen soep!
    De taart heb ik nog nooit gebakken.
    Tot nu toe nog geen pompoen gezien in de supermarkt!
    Anders ging ik het gelijk uitproberen.

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lekker pompoensoep! Ik krijg er meteen zin in. Pompoentaart heb ik nog nooit gemaakt, maar dat ga ik zeker eens doen. Wat een leuke foto's van al die pompoenen. Daar wordt je meteen vrolijk van. Groetjes, Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat is echt een pompoenenpaleis Willy, ik heb er nog nooit zoveel bij elkaar gezien en wat een mooi streven dat zij de opbrengst voor aan een goed besteden.
    Mijn vader maakt altijd pompoensoep, ik heb dit zelf nog nooit gemaakt, maar het is wel heerlijk.
    Ik zag in de Seasons ook allemaal heerlijke recepten met Pompoen en ga er zeker iets van maken.

    Fijne zondag nog en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo'n pompoenen kraam. Ik wordt er altijd een beetje blij van. Prachtig al die kleurtjes en vormen.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hee, wat leuk om het recept van juf Els hier tegen te komen, ze moest eens weten, hi hi! Je verdwijnt trouwens weer regelmatig van mijn leeslijst Willy, dus mocht je denken dat ik je niet meer volg.. integendeel!! Fijne zondag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een enorme hoeveelheid pompoenen.Ziet er fantastisch uit.Vorig jaar aten we in Frankrijk bij vrienden een superlekkere ovenschotel met pompoen. Hier blijft het meestal bij soep.
    Mooie plaatjes in je sprookjesboek.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ha... je was al weer terug voor ik er erg in had!
    Leuk zo'n overvloed aan pompoenen. Dat is toch wel het summum aan herfstgevoel. lijkt me. Ik heb twee keer een pompoenrecept gemaakt maar beide keren vonden we het geen succes. Maar misschien toch maar weer eens proberen?
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat veel pompoenen daar, prachtig mooi. Echt herfst
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heerlijk die pompoensoep. Wat dat betreft is de herfst toch een heerlijk seizoen, met al dat lekkers wat er nu geoogst kan worden.
    Prachtige illustraties staan er in jouw boek. Het is toch ook een mooi sprookje, Assepoester.

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ongelooflijk, wat een lading pompoenen. Goed dat de opbrengst voor Roemenië is. Vraag me wel af waar ze al die pompoenen vandaan hebben of hebben ze zelf een pompoenenkwekerij? Heb zelf ook heerlijke pompoensoep gegeten op de Oogstfair, maar Keukenprins wil er niet aan... Dat wordt dan toch zelf een keer de keuken in ;) Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Jee Willy, Ik dacht dat ze dit soort pompoenwinkeltjes alleen in de VS hadden. Het ziet er indrukwekkend uit. Als je daar niet meer slaagt dan weet ik het niet meer!!

    Fijne week!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Willy,

    Wat een mooie kleurijke post over pompoenen.Er zitten wel heel grote pompoenen bij...geweldig voor een goed doel!
    Ik ga even je tip bekijken van die soep,lijk me erg lekker.

    fijne week alvast,
    groetjes
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een ontzettend grote hoeveelheid, ziet er prachtig uit.
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Beste Willy,

    Wat een nobele aktie voor Roemenië! Laten we hopen dat het toverstokje ook hier zal werken.
    Ja, pompoensoep is hier in de USA heel normaal. Ook pumpkin pie; pompoen vlaai en brood maken ze er mee.
    Geniet een fijne herfstweek met lekkere soep.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Jemig wat een boel pompoenen!!
    Heb zelf nog nooit pompoen gegeten. Zal ik het toch maar een keertje proberen?
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Een pompoenenpaleis :o)))
    nooit van gehoord ... lijkt me erg leuk om rond te snuffelen en een hele mooie grote uit te kiezen :o)!
    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat veeeeellllll pompoenen ze zien Prachtig. Heerlijk pompoenensoep. Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Mooi die vrolijke pompoenen en het sprookjespompoen doet mij denken aan Rie Cramer...
    Ziet er lekker uit je pompoentaart!
    groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Heerlijk dat paradijs en die kleuren geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Heerlijk gezicht al die pompoenen! En... wat worden ze nog weinig gegeten. Hier in het Westlsnd is het niet populair. Maar ik doe het reglmatig.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Moet je volgend jaar eens in Sept. naarBocholt gaan net over de grens bij Dinxperlo daar is dan een heel weekend Kurbiss festival van heel klein tot Mega groot met ook veel andere dingen zoals Roofvogelshow-Knutsels voor de kinderen met Pompoenen- Heerlijke Soep en Brood van eigen bakkerij.... spinnen -weven enz.
    In Bocholt is trouwens ook ieder jaar een Adventsmarkt in de oude Textielfabriek..... dit jaar voor de 17e keer. vanaf 27 nov. t.m. 2-12-2012
    Veel bijZonder handwerk. zie www.lwl-industriemuseum.de

    Licia Huizer

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat ziet dat er geweldig uit, zeg, al die pompoenen bij elkaar!! Heel goed van die mensen dat de opbrengst voor Roemenie is.
    Ik vind je taart er prachtig uit zien. Zal lekker smaken.
    ik wens je een fijne week verder.
    Vriendelijke groeten,
    Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat ziet dat er geweldig uit. Zou gewoon niet kunnen kiezen wat ik allemaal mee naar huis zou nemen van pompoenen.
    Groetjes, Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  37. jij doet er paprika doorheen...ga ik morgen ook doen, lijkt mij wel lekker! wat een pompoenen daar..ik weet niet wat ik zie!! mooi doel! liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat een pompoenen, ze zijn prachtig!
    Ik heb ooit ergens een heerlijke pompoenensoep gegeten maar ik heb hem nog nooit zelf gemaakt. Ga ik echt eens uitproberen, jouw recept lijkt me wel wat!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. wat een weelde al die pompoenen! echt een sprookje!
    wij zijn echte pompoenliefhebbers - je kan er zoveel mee doen!

    BeantwoordenVerwijderen