dinsdag 26 september 2017

Voormalige grenstoren bij Bartolfelde

Dit is een oude grenstoren uit de voormalige DDR (Oost Duitsland). Het gebouw staat vlak bij Bartolfelde in de Harz. Op het bordje naast de deur staat vermeld wie de huidige eigenaar van deze grenstoren is. Wij vroegen ons af of het er aan de binnenkant nog net zo uitziet als vroeger. Misschien dient het nu wel als atelier, er staan namelijk een aantal bijzondere houten creaties naast het gebouw. Bij deze grenstoren staat nog een deel van het grenssignaalhek, en als we verder kijken zien we ook een observatiebunker. Het voelt een beetje vreemd om hier te staan.











LOCATIE GRENSTOREN

Ik las dat er zo'n 720 van deze grenstorens zijn, en ontdekte er één die tegenwoordig dienst doet als vakantiewoning.
Vakantiewonining:
http://www.feriwa.com/ferienwohnung/unterkunft-15898/
Verslag van een verblijf in de grenstoren: 
http://www.spinagel.de/rueterberg-grenzenlos-durch-die-nacht/

1 opmerking:

  1. Ik kan me het gevoel goed voorstellen. Als ik dicht bij deze grens ben of in voormalige ddr bekruipt me altijd een donker gevoel. Maar geschiedkundig wel weer fascinerend. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen