donderdag 8 juli 2021

Schmandkuchen met mandarijnen en aardbeien

Dit recept plaatste ik eerder op mijn oude blog (met dezelfde foto's). Het is te lekker om het hier niet opnieuw te delen. 

Astrid, woonachtig in Duitsland, verraste ons met deze lekkere Schmandkuchen die zij maakte volgens een recept van internet. Ik heb het recept in het Nederlands vertaald. Schmand is een in Duitsland verkrijgbare zure room met een vetgehalte van ongeveer 20%. De Nederlandse zure room bevat ongeveer 10% en crème fraîche 35%, in het recept heb ik half om half vermeld.


Voor het deeg:
150 gram meel (voor grote vormen 1/3 meer meel, suiker en boter, eventueel 2 eieren)
75 gram suiker
75 gram margarine of boter
1 ei
1 à 2 theelepels bakpoeder

De ingrediënten kneden en het deeg een half uur in de koelkast laten rusten.


Voor de vulling:
½ liter melk
2 pakjes vanille puddingpoeder
170 gram suiker
geraspte schillen van 2 citroenen (of Citro Back, verkrijgbaar in Duitsland)
600 gram Schmand (in het Nederlands half om half, zure room en crème fraîche)
1 pakje vanillesuiker
2 blikjes mandarijnen
1 pakje Taartina gelei (helder) van Dr.Oetker
(eventueel aardbeien)


De melk, puddingpoeder en 170 gram suiker koken. Dan de Schmand, citroenschillen en vanille suiker er doorheen roeren. Het deeg in een ingevet taartblik van 26 cm uitrollen en een opstaande rand vormen. De mandarijnen uit laten lekken en het sap opvangen voor de Taartina. De mandarijnen toevoegen aan de vulling en het geheel verdelen op de bodem. De taart in een voorverwarmde oven bij 170 graden  ca. 50-60 minuten bakken. De Taartina op een goed afgekoelde taart verdelen. Je kunt nu eventueel aardbeien toevoegen. Hou je niet van gelei, dan kun je dat achterwege laten.


Informatie: https://www.hausfrauenseite.de/rezepte/kuchen/mandarinenkuchen/schmandkuchen.html

15 opmerkingen:

  1. Mmmm, dat ziet er heerlijk uit. Ga het recept bewaren en uitproberen. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er heerlijk uit. 😍

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ...mhhh, wie lecker; diese Art von Käsekuchen mit Obst liebe ich !
    Herzliche Grüße
    Gabi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Willy,
    Dat ziet er heel lekker uit en zal ook best goed smaken.
    Ja, van land tot land verschillen deze ingrediënten nogal en met name hier in de USA is het vaak problematisch om zoiets überhaupt bij elkaar te vinden.
    Alle soorten van kwark vond ik altijd erg lekker en gebruikte het ook altijd voor de taarten die ik maakte voor onze High Teas.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmm jammie, ziet er heerlijk uit Willy.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dacht eerst dat er Sandkuchen stond, maar verkeerd gelezen.
    Het recept ga ik eens uitproberen als er bezoek komt want het ziet er heerlijk uit! Dank je wel voor het delen.
    Goed weekend!
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een lekker recept lijkt me dat. En dan op zulke leuke bordjes geserveerd maakt het nog leuker.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit ziet er heerlijk uit.
    Ik hou erg van zure roomcake.
    Maar ken hem alleen met mandarijnen, de aardbeien zijn nieuw voor mij.
    Eet smakelijk en groetjes
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  9. It looks a very nice cake and must taste very good!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijke taart en veel gegeten (gemaakt met de kant en klare mix uit Duitsland) . Nu woon ik tegenwoordig in Costa Rica en wilde ik gaan proberen om hier die taart te maken. Alleen is het mij onduidelijk hoeveel gram 2 pakjes vanille puddingpoeder is. In elk schmand mandarijnentaart recept op het net hebben ze het over 2 pakjes vanille puddingpoeder. Elk merk vanille puddingpoeder heeft weer een andere hoeveelheid poeder in zijn pakje, of zelfs meerdere zakjes in het pakje. En hier in Costa Rica is het ook weer anders natuurlijk. Hopelijk kun je mij hierbij helpen? Alvast bedankt! Groetjes Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Hanny, de zakjes van Dr Oetker zijn hier 78 gram, dus die zal ik gebruikt hebben. Hopelijk kun je hier iets mee. Succes met bakken! Groetjes Willy

    BeantwoordenVerwijderen