vrijdag 2 juli 2021

Ostfriesen-thee bij Café am Bingumer Deich in Bingum

Toen we eind mei/begin juni in Groningen op vakantie waren, was het ook weer mogelijk om naar Duitsland te reizen. Wij bezochten Papenburg, Weener en Leer. De plaatsen liggen vlak over de grens bij Groningen. In Papenburg en Leer waren we ook al eerder geweest. In Café am Bingumer Deich in Bingum, vlakbij Leer, dronken we thee op de Ostfriesen manier.





De Ostfriesen drinken thee met een 'Kluntje' en een 'Wulkje', dus met een kandijklontje en room. Je legt het kandijklontje in het kopje, daarna schenk je de speciale Ostfriesen thee erop en laat je de room langzaam van een speciaal roomlepeltje langs de rand van het kopje in de thee lopen. Al snel verschijnen de wolkjes. Het doorroeren moet je achterwege laten, want anders verdwijnen de wolkjes en wordt alles vermengd. Zo proef je eerst de room dan de thee en als laatste het zoete van het kandijklontje. Deze keer heb ik het kandijklontje achterwege gelaten. De taart zorgde voor mij voldoende voor de zoete smaak. Het is gelukt, de wulkjes die ontstonden, vast te leggen op de foto.




Informatie:
https://www.cafe-bingum.de/


Papenburg

Weener

Leer

21 opmerkingen:

  1. Oostfriese thee is een heerlijke thee om te drinken. Ik bestel hem altijd bij biothee.
    Mooie omgeving en foto’s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een bijzondere manier om thee te drinken. Erg leuk en het ziet er gezellig uit daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moin und ja, im Bingumer Cafe ist es schön, dort sind wir bald zu Gast und freuen uns.
    Die Ostfriesen sind Weltmeister im Tee trinken las ich im Tagesblatt, durchschnittlich 300 Liter pro Ostfriesenkopf werden im Jahr getrunken... Deine Fotos sind toll!
    Gruß aus Leer von Traudi.♥ aus dem Drosselgarten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Traudi, moin. Ich wünsche dir eine schöne Zeit im Bingumer Café.

      Verwijderen
  4. Weer mooie plaatjes. Thee met suiker en melk spreekt mij niet zo aan maar het gebak des te meer. Lijkt me heerlijk.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een tijdje geleden iets over deze buurt en de Nederlandse invloeden op televisie gezien. Het lijkt me daar erg mooi en je foto's vertellen dat eigenlijk ook. De taart ziet er lekker uit, ik denk alleen dat ik de thee niet zou drinken, maar dat is een kwestie van smaak. Waar dient trouwens de zandloper voor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Mevrouw W, de zandloper geeft aan hoelang de thee moet trekken.

      Verwijderen
  6. Beste Willy,
    Jullie hebben zichtbaar genoten van dit uitstapje en met ook nog eens strálend weer.
    Die foto's van jullie thee met verrukkelijk bosbessengebak zijn geweldig.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijke plaatsen en lekkere thee hebben ze daar in Ostfriesland. Krijg heimwee naar dat alles wanneer ik naar je mooie foto’s kijk.

    Lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog nooit zo thee gedronken, nu ben ik ook niet zo'n liefhebber van melk/room ergens in. Misschien toch maar eens proberen als we in Duitsland zijn over een week of vier. Mooie foto's hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat theetje ken ik niet maar het uitstapje ziet er goed uit

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie foto's van een fijn uitstapje.
    Een hele ceremonie zo theedrinken had er nog nooit van gehoord.
    Echt vakantie met zo. heerlijke verwennerij.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie foto's Willy. Dat gebak, daar alleen al zou je ervoor heen rijden. Ik ken de dorpen niet die je noemt, dus misschien maar eens doen. Ik bewaar je bericht.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo mooi ... het is leuk ... geweldige reis, mooie taart.
    Ik ken Otto's Ostfriesentee, de cabaretier uit Emten :-) Aan de andere kant ben ik aan de andere kant - volledig in het Oosten geboren ... wij zijn hier de koffiedrinkers en we eten ook veel taart :-) ) Bedankt voor de foto's. .. Ik ben in een zeer goede bui tijdens het lezen. Bedankt! Veel groeten aan jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gezellig blogje, leuk die wulkjes thee.
    Prachtige foto's.................liefs. Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig! Deze tip ga ik ook onthouden voor de zomer.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Die Ostfriesenthee ziet er bijzonder uit. Of ik het zou willen hebben? De taart zou er wel in gaan. Die ziet eruit om in te happen. Leuke plaatsjes, zou ook eens die kant op moeten gaan. Heb nu genoten van jouw tripje. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuke manier om thee te drinken. En wat laat je weer prachtige foto’s zien. Heerlijk om lekker lui op de bank te bekijken en lezen wat jullie allemaal deden.
    Fijne dag nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuke tip voor een dagje uit. Die wolkjes in de thee maakt thee drinken extra aantrekkelijk natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het is er prachtig zo te zien op jouw foto's Willy.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja, heerlijk hè, die thee in Ostfriesland. Ik ben er ook dol op. We drinken thuis tegenwoordig ook Ostfriese Tee, n.l. Thiele Tee uit Emden. En de foto's zijn ook weer prachtig. Ostfriesland is een stukje onontdekt Duitsland! Hart. gr.

    BeantwoordenVerwijderen