zondag 20 januari 2019

101 Vrouwen versierd

Marijke Schurink werkte 3 jaar aan het kunstproject 101 vrouwen versierd. Haar bron was het boek van historica Els Kloek; 1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis. Daaruit koos zij 101 portretten die ze bewerkte met hele verschillende materialen.Schurink koos de portretten vanwege een blik, de sfeer, de kleuren of houding en uitstraling waarbij zij zich ook liet inspireren door de geschiedenis van de geportretteerden. Schurink: "De portretten gaan over wat ze zelf zijn. Ik werd gefascineerd door een oogopslag, een beeltenis op een grafzerk, kleuren in een driehonderd jaar oud olieverfportret of zomaar een goede kop". Bewerkt, verwerkt maar zonder woordelijke duiding, interpretatie of verhaal is een serie ontstaan van 101 'versierde' vrouwen.

Van 18 januari t/m 14 maart 2019 is een selectie van de 101 te zien in Archief Eemland, Eemhuis Amersfoort.
Lezing over het project: 14 februari 20.00 uur, Keizaal, Eemhuis Amersfoort.

Masterclass portret versieren 16 maart 10.00 - 16.00 uur, Scholen in de kunst 4de verdieping Eemhuis, Amersfoort. 
Bron: website Marijke Schurink


Bovenstaande foto's maakte ik vorig jaar maart (vlak voordat ik ziek werd) tijdens de tentoonstelling in het CODA Museum in Apeldoorn.

De serie "101 Vrouwen versierd" is verwerkt in een boek. Op de website van  Marijke Schurink vind je meer informatie. 


Informatie:
http://www.marijkeschurink.com
https://www.archiefeemland.nl/over-ons/nieuws/nieuwe-expositie

9 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig werk, ik ga haar eens even googelen. Bedankt voor het delen en groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een bijzonder tentoonstelling. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Willy,
    Dat is wel heel bijzonder uitgewerkt en ik moest lachen met de vondst van het kopjes-oor! Is dat dan letterlijk iemand een oor aannaaien?!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat apart zeg! Ik vind de tweede foto wel erg mooi, met de veren om de hals van die mevrouw ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi, en wat knap bedacht allemaal. Dat oor van een kopje, maar ook die rechtsboven met die zee-egel, vind ik heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een originele manier om portretten te bewerken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi, ik houd wel van een beetje kunstzinnig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige serie. Fijn dat je het met ons deelde.

    BeantwoordenVerwijderen