zondag 13 januari 2019

Via Bad Nieuweschans naar Ditzum

Vanaf Groningen maakten we ook een uitstapje naar Ostfriesland in Duitsland. Bij Nieuw Beerta maak ik vanuit de rijdende auto een foto van de kerk. Pas later zie ik de roofvogel op de lantaarnpaal.


We stoppen even in Bad Nieuweschans. Het plaatsje heeft een beschermd dorpsgezicht en is de meest noordoostelijk gelegen plaats van Nederland.





















Vanaf Bad Nieuweschans rijden we door naar Ditzum in Duitsland. Het vissersdorp ligt aan de Eems. Vanaf de parkeerplaats wandelen we naar de haven. Ter hoogte van de sluis staat het beeld van het visvrouwtje. Het is inmiddels lunchtijd en wij hebben trek gekregen. In een restaurant aan de haven eten we vis en genieten van het uitzicht op de Eems. Het Emssperwerk  (de Eemskering) is in de verte te zien. (Wij bezochten het enkele jaren geleden.) Daarna wandelen we verder, o.a. langs de kerk en de molen.

















Op de terugreis naar Groningen stoppen we nog bij een weiland met brandganzen.



Informatie:
https://oldambt.groningen.nl/over-oldambt/bad-nieuweschans
https://www.ditzum-touristik.de 
https://detantevantjorven.blogspot.com/2019/01/een-kijkje-bij-de-eemskering-het.html

14 opmerkingen:

  1. Wat een mooie dorpsgezichten. Leuk ritje hebben jullie gemaakt. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was zeker een mooi uitstapje
    Prachtige foto´s van de kerk en huizen.
    Het gehaakte gordijntje echt van vroeger denk ik.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor het plaatsen van zoveel foto's, ik geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke dag is dit geweest. En dat gordijn van de Bremer stadsmuzikanten, wat leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk weer weg.....ben je wel eens thuis ??...hihihihi...liefs fijne week Ria 💕

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Willy,
    Een hele mooie rit was dat en die roofvogel was een mooie bonus voor je foto van de kerk!
    De bouwstijl is erg mooi maar ook vooral degelijk opgezet.
    Geen wonder dat zoiets over vele eeuwen bewaard kan worden om nog eens mooi gefotografeerd te kunnen worden.
    Dank voor het laten meegenieten, ook van de brandganzen.
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi bewaard dorp is dat!
    Zelf kies ik er nooit gauw voor om naar de provincie Groningen te gaan net zoals vroeger Friesland.
    Sinds mijn broer daar is gaan wonen, ontdek ik pas hoe mooi het daar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een rust gaat er uit van die plaatsjes. Jammer van de auto's, anders zouden we denken dat je jaaaren terug in de tijd was geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie foto's van prachtige dorpen. Ik heb er echt van genoten. Dank je wel!!!
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb je wel gezien hoe scheef de kerk in nieuw beerta staat?
    Van binnen is het een heel leuk kerkje , worden vaak concerten in gegeven.
    Nieuweschans ik kom er vaak, heb er zelfs gewoond ;-) Ditzum heerlijk om vis te eten, en ook leuk om met het pontje naar de overkant te varen , kunnen 2 personen auto's mee en heel veel fietsers..zomers een ware attractie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Ik maakte de foto omdat ik dacht dat de kerk scheef stond. Achteraf vroeg ik mij af of het echt zo was, want op de foto is het niet goed te zien. Leuk om te weten dat het toch zo is.

      Verwijderen
  11. Erg mooie foto's van Groningen, wij houden van Groningen. Rudolf Alkmaar

    BeantwoordenVerwijderen