dinsdag 8 augustus 2023

Jan Worst - A Curious Universe - Museum MORE in Gorssel

In Museum MORE is de tentoonstelling A Curious Universe te zien. Er zijn 45 schilderijen van kunstschilder Jan Worst (1953) bijeengebracht. De schilderijen zijn prachtig en mysterieus. Het zijn interieurs uit paleizen en Engelse landhuizen en daarin worden vrouwen, kinderen en mannen op een bijzondere wijze afgebeeld. Bij het vroege werk kun je nog goed zien dat het om schilderijen gaat, maar het werk gaat door de jaren heen steeds meer op foto's lijken. De kunstenaar werkt als bij een collage, eerst bedenkt hij de achtergrond en daarin schuift hij met de personages. Tijdens de tentoonstelling klonk er mysterieuze muziek op de achtergrond. In de tweede zaal zagen we pas de film L'année dernière à Marienbad uit 1961, waar de muziek bijhoorde. Een mysterieuze film, die bij de toeschouwer veel vragen oproept en waarop men zelf de antwoorden moet bedenken. Het lijkt erop dat Jan Worst heeft zich heeft laten inspireren door o.a. deze film. Deze prachtige en boeiende tentoonstelling is nog te zien tot en met 29 oktober 2023. 
















Informatie:
https://www.museummore.nl/tentoonstelling/jan-worst
https://wbooks.com/winkel/kunst/hedendaagse-kunst/jan-worst-a-curious-universe/

7 opmerkingen:

  1. Wat een mooi museum. Ik had nog graag naar het Marius van Dokkum gewild nu een expositie in Harderwijk. Maar dat zie ik nu toch ff niet zitten met 2 Puppy s

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Albertje,
      Het zijn nu nog even handenbindertjes ;)
      Dat museum staat ook op mijn lijstje en het Stadsmuseum.

      Verwijderen
  2. Beste Willy,
    Jan Worst levert verrassend werk!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een vreemde schilderijen, misterieus. Ik heb ze allemaal goed bekeken maar ben er nog niet uit of ik ze mooi vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Willy,
    das sind mal tolle Gemälde, richtig beeindruckend! Und beeindrucken finde ich auch, was Ihr immer für schöne Orte entdeckt, ich bin gerne hier auf Deinem Blog.
    Liebe Grüße
    Manu

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie tentoonstelling, ik vind het museum zelf ook mooi, toen wij er waren was er een tentoonstelling van Jan Beutener, we waren er net voordat alle musea dicht gingen in maart 2020.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat bijzonder zeg. Ik ken de schilder niet en dat moet ik maar eens gaan veranderen

    BeantwoordenVerwijderen