dinsdag 6 november 2018

Gebreide sjaal in kleine plisésteek

Het gebreide resultaat van de kleine plisésteek lijkt op de patentsteek, maar breit een stuk sneller en je hebt minder garen nodig. Bij de patentsteek steek je een toer dieper in, bij de kleine plisésteek niet. Dit patroon vond ik in mijn handwerkschriftje van de lagere school.

De kleine plisésteek wordt als volgt gebreid:
Stekenaantal een veelvoud van 4 + 1. Brei 2 steken averecht en 2 steken recht, eindig met 1 steek averecht. Dit herhalen. 


10 opmerkingen:

  1. En dit pateoon zocht ik voor een sjaal heb het zo vaak gebreid maar das al lang geleden mooi kleurtje sjaal

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij noemden dit de valse patentsteek, plissé klinkt wel mooier. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Dini, dat dacht ik ook, maar de beschrijving verschilt.

    BeantwoordenVerwijderen

  4. Mooie sjaal
    Heerlijk patroontje, heb er vele sjaals mee gebreid.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn steek om te breien en leuk resultaat. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Willy,
    Wat is dit een mooie en ook gemakkelijke steek, vergeleken met de patentsteek!
    Erg mooie sjaal in plissésteek heb je gemaakt.
    Liefs,
    Mariette

    PS eindelijk weer eens blogs lezen... had nog een doos met oude brieven ingescand. Schatten zijn het van mijn Moeder, Schoonmoeder en andere familieleden die er niet meer zijn. Ben zo blij dat het klaar is nu!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit patroon leerde ik van mijn schoonmoeder toen we net getrouwd waren. En ik heb dit heel veel gebruikt, het aantal sjaals is rond de 25 denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan heb je heel wat meters in deze plisésteek gebreid.

      Verwijderen
  8. Ik ben nu ook bezig maar in de eerste naald eindig met 1 steek averecht. Wat is dan de bedoeling bij de tweede toer? Begin ik dan weer met 2 r en 2av?? Of moet ik de steken breien zoals ze zich voordoen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stekenaantal een veelvoud van 4 + 1. Brei 2 steken averecht en 2 steken recht, eindig met 1 steek averecht. Dit idd blijven herhalen.

      Verwijderen