woensdag 21 november 2018

Mijn handwerkschriftje



Toen ik op de lagere school zat, hadden de meisjes één middag in de week handwerkles van een handwerkjuf. Zij was streng en niet aardig, maar toch vond ik de handwerklessen wel fijn. Ik heb breien, haken en borduren geleerd. Wij moesten verschillende patroontjes breien in lapjes van ongeveer 10 x 10 cm, dat ging wel met zweethandjes gepaard. Soms zaten de steken zo strak op de naald dat ze er bijna niet vanaf wilden en een andere keer was het weer een stuk losser. Ik heb twee pannenlappen gehaakt met evenveel steken, maar het formaat was verschillend. Van vilt heb ik een konijntje gemaakt en ook een wandkleedje. Het eerste borduurwerkje werd een speldenkussen, die heb ik ook nog steeds in gebruik. In de zesde klas heb ik een smockjurkje gemaakt, daar was ik heel trots op. Helaas heb ik dat jurkje niet meer.










Voor Moederdag maakte ik een wattenpot. Deze staat nog steeds bij mijn moeder op het nachtkastje, al worden er nu kettingen in bewaard.


15 opmerkingen:

  1. Wat geweldig Willy! Dat schriftje met je mooie handschrift waarin de steken zo prachtig uitgelegd staan ziet er schitterend uit. Wat fijn dat het zo goed is gebleven.
    Je boft maar dat het bewaard is gebleven (net als de wattenpot), het moet heerlijk zijn om nog tastbare jeugdherinneringen te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, dat schriftje.... zo mooi.
    Ik heb ook handwerkles gehad, ook van een speciale handwerkjuf denk ik. Wat ik mij vooral herinner, is dat 'de rest van de klas' zo langzaam was. Na 2 projecten mocht ik in mijn eigen tempo werken, en kreeg gewoon extra opdrachten. Zo fijn dat dat kon. En nu handwerk ik nog steeds, zelfs als werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo uitgebreid was onze handwerk niet.
    Wel borduurden we op jute een kussen voor op de stoel.
    Ha en mijn pannenlappen waren 1 heel klein de ander een keer zo groot.
    Zweethandjes ongebleekt katoen, stroeve breinaalden weet ik nog.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige schat! Je bent er vast heel zuinig op. Had ik mijn handwerkjes ook maar :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I love that you still have these treasures Willy. You learned wonderful things in school!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jemig, had jij dat boek echt op de lagere school? Wat een talent was je dan zeg. Ik ben nooit verder gekomen dan een poppendasje. Op de middelbare had ik ook zo'n boek, toen ging het iets beter. Maar ik heb het weggegooid, want ik haatte handwerken. Best jammer achteraf

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat enig dat je dat nog hebt! Leuk naslagwerkje🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig zo'n na slag boekje /schrift.
    Als ik je handschrift bekijk lijkt het of je linkshandig bent.
    Van mijn moeder (ooit onderwijzers geweest) had ik al breien en borduren geleerd voor de lagere school.
    Alleen was dat linkshandig en van de juf moest het rechtshandig -wat een droevenis! Maar ik handwerk nog steeds met veel plezier dus geen trauma aan overgehouden.
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Truus, ik ben rechtshandig. Wat erg dat je gedwongen werd het anders te leren. Handwerk je nu links- of rechtshandig?

      Verwijderen
  9. Ja wat leuk, de handwerklessen kan ik me ook nog wel vaag herinneren.
    Babysokjes moeten nog ergens liggen, speldenkussen heb ik nog steeds en volgens mij heb ik ook nog het gesmockte jurkje bewaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk dat je dat nog hebt bewaard....fijne avond liefs Ria x 💕

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, dat handschrift viel mij ook op, zo netjes! Ik ben wel linkshandig en moest het ook rechts proberen. Ik deed mijn best,maar mooi was het niet.Mijn moeder is naar de juf toegegaan en heeft er voor gezorgd, dat de oefeningen stopten. Ik doe alles links, maar heb geleerd met rechtshandige schaar te werken.
    Ik had veel moeite met breiles, ik snapte de handelingen niet. Pas heel veel later begreep ik, dat juf mij tegenover zich had moeten zetten. Ik ben niet verder gekomen dan een gebreide maaslap. Toen die eindelijk af was, was het jaar om en heb ik niet geleerd, hoe je moet mazen. Later kregen we naailes, daar heb ik wel zo'n soort schriftje van met naadjes, en minisplitjes, jurkjes. Ik ga het maar eens opzoeken, geloof ik.
    Ik handwerk heel erg graag, had ook juf willen worden, maar ben in het bibliotheekwerk terecht gekomen. Ook leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat is fijn dat je dat allemaal bewaard hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ook hier verscheidene herinneringen aan de handwerkles van de lagere school met een strenge en pinnige juf van de eerste klas. Ze kon de meisjes die het goed konden wel eens wat voortrekken. Gelukkig was ik daar één van. Maar oh, dat breien met katoen, zó strak en met van die plakhanden. Ik weet het nog heel goed. Mijn ouders bewaarden de werkjes en daar ben ik nu heel blij mee. Maar zo'n mooi schriftje als dat van jou heb ik niet. Dat is iets om te koesteren. Groeten, Alyt

    BeantwoordenVerwijderen