dinsdag 20 november 2018

Nodig en nuttig, fraai en truttig

In maart 2010 bezochten we de tentoonstelling 'Nodig en nuttig, fraai en truttig' bij Museum Eungs Schöppe in Markelo. Het ging over handwerken op school en in de mode, van oma op kleindochter. Het was een kleine tentoonstelling, maar alle technieken kwamen wel aan bod, o.a. het haken, breien, frivolité, naaiwerk, borduren en het smockwerk.

























Van vroeger kan ik me de borstrok, gebreide korte wollen broek (helaas geen foto), wollen wanten met een koordje en de kruikenzak nog wel herinneren. Ik had ook een lichtblauw gebreid jurkje. Mijn zusje en ik droegen gebreide kniekousen. Als in maart de temperatuur begon te stijgen, wilden we blote benen. We droegen dan de kniekousen en soms ook een korte wollen broek over onze onderbroek. 


Informatie:
http://www.eungsschoppe.nl/
https://detantevantjorven.blogspot.com/2013/04/merklappen-uit-markelo.html
https://detantevantjorven.blogspot.com/2013/04/een-kijkje-in-het-linnenkabinet.html

6 opmerkingen:

  1. Wat een mooie tentoonstelling.
    Ja wij hadden borstrokken aan. Dun gebreid van jaeger garen.
    Zelf breide ik ook voor mijn jongere zusjes. borstrokjes en ook wel een jurkje.
    Knie kousen met ajour patroontje hadden we ook, en die breide ik ook nog voor eigen kinderen. Smokwerk maakten we op de huishoud school.
    Nostalgie. Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's Willy, ik zit hier te genieten... Krijg spontaan weer zin om een breirolletje op te zetten... maar ons kleinkind wat binnenkort geboren wordt houdt deze oma bezig... Leuk die herinneringen aan je kindertijd... En zo'n verkleurde kleurenfoto... hééééél herkenbaar...

    Liefs, Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Borstrokken en wollen onderbroeken waren bij ons thuis ook gangbaar. Gebreide kniekousen met een muizentandje of randje en ajour. In mijn fotoalbum gekeken, maar kon op de foto’s niet zien of jurk gebreid was. Ik ben ook een paar keer in Markelo geweest. Leuk plekje, soms ook allerlei demo’s van oude handwerken en ambachten. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke naam voor de tentoonstelling! Ik herken veel; ook van de dingen die mijn moeder vroeger gemaakt heeft voor haar opleiding...
    Heerlijk om naar zo'n tentoonstelling te gaan en ik vind het leuk om je foto's te zien!

    BeantwoordenVerwijderen