vrijdag 16 november 2018

De vloedgolfjes muts

Eigenlijk draag ik in de winter nooit een muts. Met mijn dikke haarbos heb ik het altijd warm genoeg. Maar nu mijn haar nog niet terug is na alle chemo's, lijkt het mij verstandig om er toch maar één te dragen zodra het kouder gaat worden. 


Een aantal jaren geleden breide ik de vloedgolfjes sjaal. Er was nog één bol van dat garen (Annell Calais) over en die heb ik gebruikt om een bijpassende vloedgolfjes muts te breien.   


Vloedgolfjes:
Aantal steken deelbaar door 11.
1e nld. : recht.
2e nld. : averecht.
3e nld. : * " 2 steken averecht samenbreien "(2 x), " 1 tussenliggende meerderen (brei de horizontale draad tussen de vorige en volgende steek recht), 1 steek recht, " (3 x), 1 tussenliggende meerderen, " 2 steken averecht samenbreien "(2 x)*.
4e nld. : averecht.

Ik breide de muts op twee pennen nummer 6.
Zet 77 steken op.
Herhaal het patroon 8 keer. Let op! De 4e naald van de 8e vloedgolfjes breide ik niet averecht maar recht. Zo ontstaat er een ribbel.
Minderen gaat als volgt:
1e nld.: 2 recht samenbreien en 9 recht, dit herhalen
2e nld. en alle even nld. averecht breien.
3e nld.: 2 recht samenbreien en 8 recht, dit herhalen.
5e nld.: 2 recht samenbreien en 7 recht, dit herhalen.
7e nld.: 2 recht samenbreien en 6 recht, dit herhalen.
9e nld.: 2 recht samenbreien en 5 recht, dit herhalen.
11e nld.: 2 recht samenbreien en 4 recht, dit herhalen.
13e nld.: 2 recht samenbreien en 3 recht, dit herhalen.
15e nld.: 2 recht samenbreien en 2 recht, dit herhalen.
17e nld.: 2 recht samenbreien en 1 recht, dit herhalen.
19e nld.: 2 recht samenbreien, dit herhalen.
Knip de draad af en haal 'm met een stopnaald door de 7 steken. Trek de draad voorzichtig aan en steek de naald een tweede keer door de steken. Naai de twee kanten aan elkaar.



https://detantevantjorven.blogspot.com/2013/01/vloedgolfjes-sjaal.html

De kleuren van het garen komen op de foto's niet goed over.

6 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige kleur en mooi patroon van je nieuwe muts. Leuke combi met je sjaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke set is het geworden! En ja oppassen voor de kou op je bolletje hoor!
    Mijn man kreeg een bos krullen terug-heel vreemd gezicht na al die jaren glad haar.
    Dank je voor de beschrijving-een nieuwe jas en daar moet weer een sjaal bij gemaakt worden. Lijkt me dit patroon goed geschikt voor.
    Goed weekend!
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie set heb je gemaakt. Fijn dat je nog genoeg garen overhad om de muts te breien. Goed gebruiken hoor! Maar stiekem hoop ik ook dat je hem volgend jaar niet meer nodig hebt, want dan heb je je haren weer terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige set zo! Daar heb je (misschien vandaag al?) vast veel plezier van!
    Kleur+structuur=❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Willy; wat fijn om weer je berichten te lezen! Ik heb ze gemist hoor! Ik vind de kleuren van de muts erg mooi! Verder wens ik je t allerbeste en n goed herstel, groetjes van fleur; in de polder

    BeantwoordenVerwijderen