zondag 7 mei 2023

Ziegelei Museum Lage

Het steenfabriekmuseum is gevestigd in de historische gebouwen van de voormalige steenfabriek Beermann aan de rand van de stad Lage. Voor 1922 werden bakstenen met de hand gemaakt, daarna met machines. Routes door de hand- en de machineafdeling van de fabriek laten zien hoe de productie in de loop van 100 jaar is veranderd. Voor kinderen zijn er speciale informatieborden met stripfiguren "baksteen Toni" en "baksteen Lehman".  Ze kunnen zelf bakstenen persen in een vorm. Wie zin heeft mag in de leemkuil met blote voeten leem kneden.













In de voormalige Villa Beermann maken we kennis met Gustav Beermann, de oprichter van de steenfabriek, en zijn familie. Ook komen we hier meer te weten over de aantallen werknemers en productie door de jaren heen.



Op de bovenverdieping komen we in een harde wereld terecht van kinderarbeid. Dat is behoorlijk schrikken: kinderen vanaf vier jaar, die vele kilo's aan gewicht hebben te sjouwen en lange dagen maken. Het speelt zich allemaal af in het nu, o.a. in Nepal en Bangladesh. Even later staan we weer buiten, maar met een heel naar gevoel.









De steenfabriek was seizoenswerk, van ongeveer maart tot oktober. Omdat de plaatselijke industrie in deze streek niet genoeg werk had voor de mannen, vertrokken er ieder jaar in de lente honderden steenfabriekarbeiders naar steenfabrieken elders. De vrouwen en kinderen bleven dan achter. In twee tenstoonstellingen, o.a. in het arbeidershuisje, wordt verteld over "werken in den vreemde en thuis".





Informatie:
https://ziegelei-lage.lwl.org/
https://ziegelei-lage.lwl.org/de/ausstellungen/ziegel-bauen-ziegel-toeten/

4 opmerkingen:

  1. Ik vind het altijd leuk om zo’n bedrijf te bezoeken. En kinderarbeid, ik geloof dat wij bij lange na niet weten wat er echt allemaal gebeurd in de wereld aan kinderarbeid en (sexuele) onderdrukking van kinderen. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ik eigenlijk nog nooit heb gezegd ..... wat kun je toch goed schrijven en prachtige foto's maken. Maar wat ik mij afvraag zijn jullie ook gek van Duitsland net als ik of wonen jullie daar? Want je schrijft veel over Duitsland.
    Ik lees gezellig mee.
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Coby, dank je! Leuk dat je dat vraagt. Ik ben al sinds mijn jeugd gek van Duitsland, maar ook van Zweden. In 2021 en 2022 hebben we veel korte vakanties doorgebracht in Duitsland. Dit jaar gaan we er ook weer heen. Dus er zitten nog wat berichtjes aan te komen.
      Groetjes Willy

      Verwijderen
    2. Wat leuk Willy dat heb ik dus hetzelfde al vanaf mijn jeugd gek op Duitsland en eigenlijk ook alle kanten daarvan. Dus ook de bergen, de sneeuw etc....
      Ik woon in Nootdorp aan de kust maar wij hebben een 2e huisje in de Achterhoek, dus 7 km en ik rij zo Bocholt in. Kan dus mijn hart ophalen met Duits winkelen. Ik lees ook Duitse tijdschriften. Kijk Duitse tv zoals Land und Lecker, der Bergdokter. Wat zou het toch zijn he, misschien mijn achternaam Breitner?
      Scandinavie staat hoog op ons lijstje, maar dan een keer voor langere tijd met een camper.
      Fijne dag groetjes Coby

      Verwijderen