woensdag 10 juni 2020

Een middagje film -The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society

Gistermiddag wilde ik starten met een nieuw borduurwerk. Het borduurlinnen en garen lagen startklaar. Het patroon had ik op een website gezien, maar kon het niet meer terug vinden. Na ongeveer 1,5 uur speuren, gaf ik het op. Later herinnerde ik mij dat ik de link al had opgeslagen. 


Omdat ik er even genoeg van had, besloot ik een film te gaan kijken op Netflix. Ik vond meteen een geschikte. Een romantische historische  dramafilm werd het, 'The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society'. Vooral Guernsey sprak mij meteen aan. Ik verwachtte prachtige beelden van het eiland. Prachtige beelden waren er ook zeker te zien. Echter niet van Guernsey, maar van het Engelse Devon. Ik herkende het plaatsje Clovelly, uit de tv serie Hidden Villages met Penelope Keith. In de film fungeert Clovelly als St. Peter Port op Guernsey. In de hele film is er geen enkel beeld van Guernsey, alleen van Devon. Desalniettemin had ik twee uur kijkplezier, want het was een mooi verhaal met prachtige beelden van Devon. De film heeft trouwens een Nederlands tintje, want Michiel Huisman heeft een hoofdrol. 


Het verhaal speelt zich af in 1946. Centraal staat schrijfster Juliet Ashton (Lily James), die tijdens de oorlog haar beide ouders verloor bij een bombardement. Haar verdriet verwerkte ze tot een komisch verhaal dat enorm aanslaat onder de Londense bevolking, die hun uiterste best doet om de verschrikkingen van de oorlog van zich af te schudden. Er wordt zelfs weer gefeest, al voelt Juliet zich daar niet prettig bij. Ze ontmoet op een van die gelegenheden weliswaar de knappe maar gladde Amerikaanse militair Mark (Glen Powell), die haar vervolgens het hof probeert te maken door haar te overstelpen met bossen bloemen en een kanjer van een verlovingsring. Juliet zegt dan wel dat ze met hem wil trouwen, maar met haar gedachten is ze ergens anders. Ze heeft namelijk een brief ontvangen van een varkensboer op Guernsey, die haar naam en adres toevallig in een oud boek heeft zien staan. Hij schrijft namens de Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society, een boekenclub die tijdens de oorlog als dekmantel is ontstaan om de avondklok te kunnen ontlopen, en vraagt haar om een bepaald boek voor hem op te sporen. Juliet is direct gefascineerd door de brief dat ze besluit om naar Guernsey te gaan om de leden van de boekenclub op te sporen, zodat ze een verhaal over hen kan schrijven. Op het eiland komt ze al snel met hen in contact: postkantoorbediende Eben (Tom Courtenay), kruidenvrouwtje Isola (Katherine Parkinson), de verbitterde Amelia (Penelope Wilton) en de varkensboer Dawsey (Michiel Huisman, die nodig aan zijn accent moet werken). Ze dragen een groot geheim met zich mee dat draait om het laatste lid van de boekenclub, en de initiatiefneemster, Elizabeth (Jessica Brown Findlay), die werd gearresteerd door de Duitsers en niet meer is teruggekeerd. Juliet duikt als een ware Miss Marple in het mysterie en neemt zich voor pas los te laten wanneer duidelijk is wat er met Elizabeth gebeurd is. (Bron: Cinemagazine)

De volledige recensie:
https://cinemagazine.nl/the-guernsey-literary-society-the-guernsey-literary-and-potato-peel-pie-society-2018-recensie/


De boeken
The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society 
Het literair aardappelschiltaart genootschap van Guernsey
https://www.bol.com/nl/c/mary-ann-shaffer/2671958/?lastId=40489

10 opmerkingen:

  1. Jammer dat je niet de verwachtte mooie beelden van Guernsey mocht zien, maar je hebt in ieder geval een paar lekkere uurtjes gehad. Grappig dat het zoeken naar een borduurpatroon ineens een heel andere draai kreeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb ook Netflix maar kijk meestal series. Dom nooit aan films gedacht.
    Deze lijkt me heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De trailer sprak mij ook erg aan...wij gaan 'm dit weekend kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat je dat ziet. Mij zou het ontgaan, maar ik ben niet zo’n filmkijker. Nu het borduurwerk. Veel succes. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I watched the movie and enjoyed it very much. Just the kind of thing for a certain mood.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat gebeurt zo vaak dat de film heel ergens anders opgenomen wordt. Leuk dat je dan toch plaatsen herkent al ligt het in een ander deel van het land.
    Lijkt me een mooie film en ik ga kijken of het boek bij de bieb aanwezig is.
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goeie tip, zie ook dat er acteurs meedoen die in Downtown Abbey spelen, daar ben ik elke dag mijn hart aan het ophalen van mooie beelden en de muziek he...
    Waarschijnlijk weet je het wel maar voor mooie beelden moet je bij de Rosamunde Pilcher films zijn. Bijna elke week wel op de Duitse zenders.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Michiel Huisman is leuk. Alvast veel plezier met je nieuwe borduurwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Genoten van deze film, bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen