donderdag 11 juni 2020

Een mini kersenclafoutis

Gisteren snoepten wij al van de kersen. Om een kersenclafoutis te bakken, hield ik er te weinig over. Maar de hoeveelheid overgebleven kersen waren wel precies genoeg voor een mini kersenclafoutis. Ik pakte het boek 'Mijn favoriete desserts' van Janneke Philippi erbij. Daarin vond ik een recept, een variant met yoghurt, dat leek mij lekker. Makkelijk en snel te maken. Na 10 minuten voorbereiding kon de clafoutis in de oven. Nu staat de mini kersenclafoutis klaar om zo meteen gegeten te worden bij de thee. Vanavond hebben we nog een stukje. Lauwwarm eten is het lekkerst. 




Voor deze mini kersenclafoutis had ik de volgende ingrediënten nodig:
125 gram kersen (niet ontpitten)
50 gram bloem
1,5 eetlepel suiker
1 ei
100 ml volle yoghurt
iets zout
poedersuiker
ingevette bakvorm 14 cm (een lage heb ik helaas niet)

De oven voorverwarmen op 200 C.
Bloem, suiker, ei en iets zout mengen.
De yoghurt toevoegen en kloppen tot een glad beslag.
Het beslag in de bakvorm gieten en de kersen verdelen.
In de oven 30 minuten bakken.

Je kunt er eventueel poedersuiker overheen strooien.
Eet smakelijk!




Informatie:
Desserts bij Janneke thuis is een herdruk van Mijn favoriete desserts.
(in het Duits: Lieblingsdesserts)
http://www.studiophilippi.nl/


13 opmerkingen:

  1. Ziet er lekker uit! Ik ga dat zeker een keer uitproberen, dankjewel voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er heerlijk uit. Ook fijn dat je een recept hebt voor iets kleins, met z'n tweeën heb je al gauw teveel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eenvoudig te maken als ik het lees, maar het ziet er geweldig lekker uit.
    Groeten
    rga

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ziet dat er lekker uit zeg...maar waarom niet de kersen ontpitten ?...fijne avond liefs Ria 🍀💕

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Ria, dit was het advies van Janneke. Kersen met pit geven meer smaak. Natuurlijk kun je ook eerst de pitten verwijderen.

      Verwijderen
  5. Ik zit te watertanden. Heerlijk ziet het eruit. Morgen kersen kopen, haha. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er lekker uit! Lijkt me leuk om een keer te maken(en niet moeilijk: ik ben niet zo'n bak-ster;-), groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo, dat ziet er heerlijk uit. En de blauwe bordjes zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mmmm...lekker! Ik ga hem morgen maken. Maar dan wel de gewone variant, in een vlaaivorm. Heerlijk makkelijk, je hebt zelfs geen mixer nodig!
    Mijn recept kun je op mijn blog vinden.

    Fijn weekend alvast, groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Thea, ziet er heerlijk uit. Ik plaats de link er meteen maar bij.
      https://creabythea2.blogspot.com/2019/11/clafouttis.html

      Verwijderen
  9. Wat je van ver haalt is lekker,hoor en lees ik vaker.....
    maar dat is in dit geval helemaal niet zo!

    Kersen uit de Betuwe en clafoutis uit jou eigen keuken.
    Als dat niet 'kersvers' en lekker is weet ik het ook niet meer....

    Groet,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  10. das sieht sehr gut aus! ich liebe alles mit kirschen! und das rezept ist leicht nachzumachen - gut!!
    viele grüße
    mano

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ziet er heerlijk uit en het recept maar opslaan.
    Dank je wel en een goed weekend!
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen