zaterdag 6 juni 2020

Op de fiets naar de IJssel in Zutphen

Op een mooie avond fietsten wij naar Zutphen. Aan de kade wilden we pauzeren, maar eerst stopten we bij dit bijzondere uitkijkpunt. Van bovenaf kregen we een nog mooier zicht op de skyline van Zutphen dan op de grond.







Over de oude IJsselbrug fietsten we naar de kade. Halverwege de brug stopten we nog even. 









Op de kade stonden we even stil bij het levensgrote bronzen beeld van dichteres Ida Gerhardt. Ik vond haar klein, maar zij scheelt met haar 1.65 meter slechts 3 cm met mij. Op de kademuur staat een regel uit een gedicht van haar: 'Er stond een kind op de kade'. De volledige strofe luidt: 'Er stond een kind op de kade -ik was het, ik was nog klein- het had niets meer nodig op aarde om volkomen gelukkig te zijn'. Het gedicht staat in haar bundel Het Sterreschip (1979). Bron: de Stentor.




Wij fietsten verder langs de IJssel, kwamen langs de Bult van Ketjen met het kanon en de kleine jachthaven. Via de oude IJsselbrug waren we gekomen, via de nieuwe IJsselbrug (ook al zo'n 45 jaar oud) keerden we huiswaarts. Halverwege de brug keken we nog even achterom naar de IJssel en Zutphen.















Informatie:
https://www.inzutphen.nl/nl
https://www.visithanzesteden.nl/hanzesteden/zutphen/

8 opmerkingen:

  1. Wat een mooie fietstocht was dat! En ons landje is toch zo bijzonder...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je fietst wat af...heerlijk....fijn weekend Liefs Ria 💕🍀💕

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie fietstocht hebben jullie weer gemaakt.
    In Zutphen in 1 van die witte huizen heeft mijn man gewoond voor we elkaar leerden kennen.
    Zutphen is een mooi stadje.
    Goed weekend!groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. altijd mooie foto's en leestekst
    is een beetje mee reizen
    bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goeie foto's vd IJssel, soms met zo'n bocht zou het ook de Rijn in Duitsland kunnen zijn, zelfde soort foto's krijg je dan. Heb me vaak afgevraagd wat dat DING uitkijkpunt dus zou zijn? Ik rij regelmatig van Ruurlo naar Zutphen met de auto, soms een omweggetje en ben het dus al een paar keer tegengekomen ????? Wat zou het zijn? Gelukkig verlos jij mij Willy een uitkijkpunt. Volgende keer eens stoppen dus. Zutphen is zo gezellig en ik ga dan voor de quiltwinkel.
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Willy,
    Wat een geweldige route weer met zoveel mooie uitzichten en ja, dat gedicht omvat het geluksgevoel erg goed!
    Zo, verder met hoofdstuk 10, een erg groot en ook het laatste hoofdstuk 12 is enorm. Maar het einde komt in zicht.
    Dan gaan we ook weer samen heerlijk fietsen!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, wat is dit genieten Willy!! Vanmorgen schreef ik ook al bij iemand, dat Zutphen zo mooi is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat uitzichtpunt ben ik nooit opgeweest. Goede tip. Zoveel moois als je het maar wilt zien. Zutphen is altijd gezellig. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen