woensdag 5 augustus 2020

Schnüsch, een zomerse groentesoep

Bij de Duitse Tina (blog Tina vom Dorf) zag ik een zomerse groentesoep. Het is een gerecht uit Noord Duitsland (tussen Schleswig en Flensburg) en wordt Schnüsch genoemd. In Zuid Jutland (Denemarken) is het bekend onder de naam Snysk. Naast groenten (deze kun je variëren) zijn aardappelen een belangrijk ingrediënt. De groenten en aardappelen worden in bouillon gekookt. Op het eind voeg je melk en maizena toe. (Je kunt de groenten ook meteen in melk koken.) Schnüsch wordt traditioneel met verse groenten uit de tuin bereid. Tina maakte de soep met koolrabi en doperwten uit eigen moestuin. Ik heb geen tuin, dus alles komt uit de supermarkt. Koolrabi is helaas niet verkrijgbaar bij de supermarkten in ons dorp en de groenteboer van de weekmarkt had vakantie. In plaats van koolrabi nam ik wortels. Hieronder volgt het recept van Tina.



De ingrediënten:
500 gram aardappelen (ik heb nieuwe aardappelen gebruikt en niet geschild)
250 gram wortels
100 gram doperwten
platte peterselie (pittiger dan krulpeterselie, maar ik heb uit een potje gebruikt ;)
zout, peper en nootmuskaat
1/4 liter groentebouillon (dit is een half bouillonblokje, maar ik heb een hele gebruikt)
1/2 liter volle melk
50  gram boter
2 eetlepels maizena

De bereiding:
De aardappelen en wortels/koolrabi in stukjes snijden. De peterselie fijnsnijden. De doperwten klaarzetten. De boter verhitten in een pan en de wortels/koolrabi 3 minuten zachtjes aanbakken (niet bruin). De aardappelen en groentebouillon toevoegen. Het geheel aan de kook brengen en op een middelhoog vuur, met de deksel op de pan, 15 minuten laten koken. De maizena met drie eetlepels water vermengen. Na de 15 minuten samen met de melk, de doperwten en de peterselie toevoegen aan de soep. Alles nog even kort aan de kook brengen. Zout, peper en nootmuskaat naar smaak toevoegen.

Eet smakelijk! Guten Appetit! Velbekomme!

Informatie:
Met dank aan Tina vom Dorf
https://tina-vom-dorf.blogspot.com/2020/07/veggie-day-no-312020-quer-durch.html
aanvullende informatie van
https://de.wikipedia.org/wiki/Schn%C3%BC%C3%BCsch

9 opmerkingen:

  1. Het lijkt mij om te zien wel smakelijk maar soep met melk lijkt mij wel even wennen.
    Groeten
    Margaa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Marga, melk, room, mascarpone,crème fraîche, griekse yoghurt, allemaal lekker in een soep!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een bijzondere combinatie inderdaad. Klinkt lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De ingrediënten zijn goed, maar toch moet ik even wennen aan de melk. Het bord vind ik wel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Uii das sieht aber auch echt gut aus, würde mir jetzt schmecken. Ich habe das Rezept bei Tina auch schon entdeckt und werde es sicherlich nachkochen. Ich liebe ja Suppen♥

    Herzliche Grüße
    Kerstin und Helga

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Typisch een voedzaam bordje huismanskost, gebruiken wat je op dat moment in de moestuin kan oogsten en in huis hebt. En dat gaat ook prima met verse producten uit de supermarkt.
    Ook kan je net als met veel andere recepten er je eigen draai aan geven, bij mij zou dat 'n flinke scheut room zijn😋
    Ben toevallig sinds gister het blog Tina vom Dorf gaan volgen en kwam al meerdere recepten tegen die me aanspreken.

    Groet,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijke soep lijkt me dit.


    Een warme groet vanaf hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dacht in het begin dat het een soort Kruudmoes was. Misschien toch eens proberen. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mmmm lekker ik ben een echt soep mens. Was gister in Duitsland, deze stond niet op de kaart ha ha dus ga ik zelf proberen.

    BeantwoordenVerwijderen