zaterdag 8 augustus 2020

Wij eten vandaag kruudmoes

Wij eten vandaag kruudmoes. Het is een zomergerecht en bekend in Gelderland en Overijssel. De ingrediënten zijn: gort (gepelde gerst), mager gerookt spek en/of verse worst, rookworst, witte rozijnen, veel kruiden en karnemelk. Kruudmoes wordt eventueel met stroop of bruine basterdsuiker geserveerd. Ik eet het lauw (zonder stroop/basterdsuiker) en mijn man wil het koud (met stroop).

In 2012 plaatste ik een bericht over kruudmoes. Ik ga het maar niet herhalen. De reacties waren leuk om te lezen, dus die plaats ik hier. De reacties van de lezers die het net als ik lekker vonden, laat ik achterwege. De laatste reactie is van mijn dochter. Misschien herken je jouw reactie nog.



Als ik dat zo lees, kan ik me moeilijk voorstellen dat het een recept voor warme dagen is. Mmmmm....ik denk dat ik toch maar iets anders ga klaarmaken vandaag.

Ik heb het vroeger wel eens gegeten tijdens een vakantie bij een hele lieve tante in Apeldoorn maar kan mij niet meer herinneren hoe het smaakt.
Denk ook niet dat ik manlief er blij mee kan maken dus vandaag wordt het bij ons iets van kip met rijst. 

Als ik de ingrediënten bekijk, trekt het mij niet maar wie weet verrast het mij wel als ik het proef! Als echte Gelderse heb ik het nog nooit gegeten.

Als ik het woord 'rookworst' al zie, dan lopen de rillingen over mijn rug. Sorry, dit is niet voor mij! Ook niet op koele dagen.

I've never heard of it before but it sounds dangerous *smile*.

Het griezelt mij toe!

De reacties gezien staat niemand te trappelen om het te proeven Willy!!Sneu een beetje, maar als je het niet kent, is het een vreemde combinatie.

Je bord vind ik prachtig maar de inhoud vind ik minder. Ik heb er nooit van gehoord laat staan gegeten maar die ingrediënten bij elkaar.... nou nee dus.

Voor een echte vegetariër is dit natuurlijk helemaal niks hè ,als we nu eens al dat vlees weglaten lijkt het me wel wat ,het bord is trouwens prachtig 

iiiicccchhhh, je ziet het al: ik moet er niet aan denken! 

O nee Willy, gruwelijk.......

Het bord is prachtig....
maar de inhoud.............brrrrrrrr

Willy ik vind je bordje prachtig maar die smurrie erin, brrrrrrr daar krijg ik kippenvel van en dat met deze temperatuur. :-))))
Ach nou ja het is maar watje lekker vind.
PS: sorry voor mijn lelijke woorden.

Ik ben gestopt met lezen ná de ingrediënten, hihi.
Bedankt voor het delen en geniet er lekker zelf van.

Wat een mooie bordjes, was mijn eerste reactie....
Ahum.. ik geloof niet dat ik zou smullen van dit gerecht... Maar misschien valt het wel mee en is het vooral de onbekendheid.
Maar gort lust ik echt niet, dus ....

Ik geloof niet dat ik er spontaan trek van krijg. ;-)
Geniet jij er maar lekker van.

Willy ik ken het gerecht niet, maar het lijkt me stevige kost vooral van vroeger.
Ken wel het gort met de rozijnen. Of potstro van vroeger , karnemelk met havermout en tarwe meel.
Met spekvet en spekjes en stroop.
In de drukke tijd op de boerderij werd dat veel gegeten, zo ook bruine bonen met spek.
Nu is zulke kost veel te zwaar voor de maag, denk ik ben je niet meer gewend.

Het bord is prachtig, de foto's ook, maar de inhoud.. Tja, smaken verschillen! Maar laat het je lekker smaken en wel heel leuk dat je het met ons hebt gedeeld! Ik had er namelijk nog nooit van gehoord.

Ik heb wel eens van kruudmoes gehoord, maar het zelf nog nooit gegeten. Het klinkt bijzonder :-)! Je hebt het prachtig geserveerd op het blauw met witte bord.

Vroeger mocht mijn dochter kiezen wat ze écht nooit meer wilde eten, dat werd voor haar zuurkool. Mijn keus zou kruudmoes zijn. Maar je servies is om te zoenen.

De familie van mijn vader komt uut Drenthe en daar kennen ze het ook. Mijn Opa was er stapel op! Daar kenden ze trouwens ook het toetje "Watergruwel", alleen de naam al.........
Je hebt je kruudmoes wel geserveerd in een prachtig bordje! Eet smakelijk.

Leuk zulke streekgerechten! Ik had er nog nooit van gehoord.
Ik zou het niet meteen weigeren. Er zijn wel meer gerechten die er niet appetijtelijk uitzien, maar toch lekker smaken ;-)

hahahaha...het bord vind ik prachtig...zegt dat genoeg?? ;);) 

Denk dat ik mijn gezin er geen plezier mee doe maar je paar bakjes in de vriezer kan ook geen kwaad.

Ach, wat jammer nou dat ik dat heb moeten missen... Nee, geef mij maar oma's griesmeel met bitterkoekjes :)


Via onderstaande link kun je het bericht van 2012 lezen:
https://detantevantjorven.blogspot.com/2012/08/zomerse-temperaturen-tijd-voor-kruudmoes.html

12 opmerkingen:

  1. Toevallig was er gisteren bij Binnenste Buiten een item over Kruudmoes. Alain was in Raalte. Leuk om te kijken. Ik heb het zelf een paar jaar geleden gegeten. I.p.v. karnemelk was melk gebruikt. Ik zou het nog eens moeten proberen. Eet smakelijk. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Dientje, met melk heet het melkmoes, dit is vooral bekend in de buurt van Amersfoort. In Raalte is kruudmoes heel bekend. Daar worden er ook liters van verkocht op de Bottermarkt. Ik plaats de link naar Alain. https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/recepten/kruudmoes-raalte

      Verwijderen
  2. Beste Willy,
    Het lijkt me een heerlijk gerecht voor de zomer!
    Je verbaast je altijd hoe verschillend mensen kunnen reageren op bepaalde eetgewoonten, die per streek of land enorm kunnen verschillen.
    Het gezegde van wat de boer niet kent, dat vreet hij niet, is zó waar voor de meerderheid.
    Wij zijn heel anders ingesteld en hebben altijd genoten van alle streekgerechten, waar dan ook. Als die mensen er zo goed van uit zien en met z'n allen overleven, dan kán het niet slecht zijn.
    Het is meer een verpakte 'angst' voor het onbekende.
    Genieten jullie er lekker van!
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Mariette, het zal de vreemde combinatie van ingrediënten zijn die menigeen doet gruwelen. Ik hou er wel van om zulke recepten uit te proberen.

      Verwijderen
  3. Ik moet eerlijk zeggen dat spek, verse worst en rookworst mij niet erg aanlokken met deze temperaturen, ondanks dat het een zomergerecht is.
    Ik wens jullie alvast smakelijk eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Willy,
    wat een vreemde ingredienten. Ik bedoel de combinatie.
    Ik denk dat kruudmoes niet mij zou zjn. Ik hou ook niet van karnermelk.
    Groeten
    Tina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat de ingrediënten van kruudmoes betreft,die lust ik allemaal afzonderlijk en sommigen ook in combinatie.
    Zou willen de mogelijkheid te hebben om nu een lepel te pakken en een hap van jou bord te proeven......wie weet wel meerdere als ik de smaak te pakken heb;-)
    Ook al ben ik niet dol op de combinaties van sommige streekgerechten,lezen en bekijken doe ik ze altijd graag met de informatie erbij.

    Ben ik nou wel of geen boer(in)

    Groet,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het lijkt mij best lekker, hoewel ik niet zo van de worst en het spek ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier heet het melkmoes maar niet mijn ding

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zou het wel lusten Willy.
    Ik ga eens op zoek naar een recept, ik mag graag wat uitproberen.

    Fijne zomerdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het zou kunnen dat één van de opmerkingen van mij is. En zo niet, dan bij deze: mooi servies, maar de inhoud: bbbrrrr. Sorry hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan niet beslissen ik het zou durven eten ja of nee. En toch bonen, spek en stroop is heerlijk. Maar ik vind het wel een prachtig oud gerecht. Ik zie de ridders en jonkheren en -vrouwen zo zitten aan grote houten tafels in Gelderse kastelen.

    BeantwoordenVerwijderen